Det är väl bara att sammanfatta...

Vissa vill ha rättstavad offert och faktura.... Andra vill ha bra hantverk...:)

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
själv hade jag 2:a innan diagnosen dyslexi, med det pappret i handen fick jag 4:a.....
Ja betygsystemet är bra underligt.

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
P
Freddy_kruger skrev:
Det är väl bara att sammanfatta...

Vissa vill ha rättstavad offert och faktura.... Andra vill ha bra hantverk...:)
Och vissa vill ha både och...

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det är ju inte som att man kräver rocketscience direkt...om man kräver både koll på papper, lagar, regler, hantverk och allmän hyfs. Om man inte klarar detta borde man inte vara egenföretagare, utan anställd! :beer:

Stava rätt är en viktig del i startprocessen med en "kommande" kund.

När man pratar samma språk med kunden efter ett tag så kanske jag inte kör rättstavning på exempelvis dagrapporterna.

Vid offertskrivning eller liknande så försöker jag vara så noga jag kan, annars kan det bli dyrt för mig om jag missat något.

Tillgängligheten och hålla tider och se uppkommande problem som utmaningar känner jag från kunderna är viktigare än att offerten stämt på exakta kronan.

Försöker använda ÄTA så ofta jag kan och ibland kan det gå åt ganska mycket tid att förklara att det är för kundens bästa jag önskar ha med det.

Ser man kunden som en ny referens för nästa så brukar det mesta lösa sig, det svåraste i hantverket hittills är att räkna rätt från början 😄

Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Det är ju inte som att man kräver rocketscience direkt...om man kräver både koll på papper, lagar, regler, hantverk och allmän hyfs. Om man inte klarar detta borde man inte vara egenföretagare, utan anställd! :beer:
Jag kan tycka att det är lite tramsigt att kräva att en nystartad egenföretagare ska vara fullfjädrad företagare.
Då menar jag koll på papper, lagar och regler.
Ofta är det en hantverkare som kommer från storbyggen men vill vidare i sitt hantverk och startar eget, då måste man kunna se lite mellan fingrarna.
Det är ungefär som när "vi" är hos kunder som visar upp sitt hempuleri dom utfört tidigare.

Det är en lång skola att lära sig företagsamhet mot privata marknaden, och jag tror inte att det finns någon lärare (pedagog :) ) i världen som kan lära ut det på fem år. Det är praktik och ut på fältet som gäller och det tar tid.
Under den tiden är man tvungen att även skola sig vid bänken som komplement vilket dom flesta gör.

Byggis1976 skrev:
Så länge du får jobbet utfört enligt önskemål och är nöjd så ska du väl skita i hur hantverkaren sköter sina papper.. Det är ju hans huvudvärk

Thomas Lundquist
bra-byggare skrev:
Och vissa vill ha både och...
Jo, så är det väl alltid.
Men att haka upp sig på den punkten om det är ett hantverk som ska utföras så tycker jag att det är märkligt.

Om jag köper en fin (men dyr) slöjdad stake på en marknad av en hantverkare som stavar illa på kvittot ( då man får något :) ) så skiter jag i det. Jag är ute efter det goda hantverket.

Hade du lämnat tillbaka staken pga av att båda kraven inte föll på plats? :)

Nej men om hantverkaren missköter sin papper så kan det leda till tex att de förlorar sin f skattesedel, och vips har du som kund lagt på kostnaden för ROT plus att DU ev får betala arbetsgivaravgifter. Att köpa en hantverkstjänst och en slöjdad stake går knappast att jämföra.

Alla är vi bra på olika saker. Välstädad bil är bra, likaså att kunna stava. Men det finns många som är grymt duktiga inom sitt område som inte är lika bra på att stava eller pedanta vad det gäller ordning.

Bra referenser är det solklart viktigaste för mig!

Jo, det finns en skala såklart. Att stava fel på en faktura skulle faktiskt inte påverka mig det minsta. Att få betala 50 papp extra plus arbetsgivaravgifter om hantverkaren förlorar sin f skattesedel skulle göra mig as sur.

P
Thomas Lundquist skrev:
Jo, så är det väl alltid.
Men att haka upp sig på den punkten om det är ett hantverk som ska utföras så tycker jag att det är märkligt.

Om jag köper en fin (men dyr) slöjdad stake på en marknad av en hantverkare som stavar illa på kvittot ( då man får något :) ) så skiter jag i det. Jag är ute efter det goda hantverket.

Hade du lämnat tillbaka staken pga av att båda kraven inte föll på plats? :)
Nä, antagligen inte, hurså?

Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Nej men om hantverkaren missköter sin papper så kan det leda till tex att de förlorar sin f skattesedel, och vips har du som kund lagt på kostnaden för ROT plus att DU ev får betala arbetsgivaravgifter. Att köpa en hantverkstjänst och en slöjdad stake går knappast att jämföra.
Men jag tvivlar på att det handlar om okunskap i ditt exempel, utan ruffel och båg.

Att köpa en slöjdad stake är absolut ett köp utfört av en hantverkare .

I mina ögon är snickare och viss mån målare "hantverkare" i den diskussionen vi för här .
Elektriker och rörmokare är något annat :).

Thomas Lundquist
bra-byggare skrev:
Nä, antagligen inte, hurså?
Han hade problem med stavningen på kvittot.

Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Jo, det finns en skala såklart. Att stava fel på en faktura skulle faktiskt inte påverka mig det minsta. Att få betala 50 papp extra plus arbetsgivaravgifter om hantverkaren förlorar sin f skattesedel skulle göra mig as sur.
Men då har du missat att kontrollera om företaget har F-skattsedel. Det är din plikt.
Skriver företaget att dom har F-skattsedel på fakturan/ offerten så klarar du dig väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.