27 238 läst ·
150 svar
27k läst
150 svar
Undviker ni företag som inte kan stava på hemsidan?
På ett ungefär så tänker jag också. Fast jag har liksom ingen rigid kravlista. (Det var kanske inte så du menade heller.)Totem skrev:Lite stavfel på hemsidan bryr jag mig inte om. Men goda referenser, ordning och reda på verktyg och prylar och att personen är rätt klädd för jobbet och kommer i tid från och med första mötet. Alternativt hör av sig om det inte går att komma i tid är oerhört viktigt för min del. Jag är själv entreprenör och de kraven jag ställer på andra sätter jag också på mig själv. Ett proffsigt och sunt intryck och agerande är A och O. I alla led.
Men att komma i tid eller meddela ev förseningar direkt dom blir kända är ju väldigt uppskattat av de flesta kunder. Vi kunder har ju också ett liv att sköta om.
Hur man ska komma åt rent fuskande hantverkare eller de som missköter sina papper eller blir av med F-skatten vete tusan. Det syns nog inte på stavningen eller på var han lägger hammaren i bilen om vad för sort man har att göra med?
Jag tänker: finns det en korrelation mellan slarvigt hanterad bil, att inte bry sig om hemsida.....och slarv med viktigare saker? Vissa andra yrken, tex säljare, har ju ofta (förutom telefonsäljare då) krav på en viss hyfsad klädstil. Om man är konsult mot tex finans så anses man inte top notch om man har ovälvårdade kläder.....alla dessa exemplel har ju inte heller, som vi även konstaterat, direkt med kompetens att göra.
Det enda sättet att få en insikt om hur papper och handlingar sköts är nog att kolla med Skatteverket samt att som kund begära att få se ett giltigt F skattekort/ bevis. Detta likväl som hantverkaren måste kunna göra en kreditkontroll av en kund innan ett större arbete påbörjas. Det i sig är väl inte heller hundraprocentig säkerhet men då har man nog lite mer säker trots allt.
Ja, också kan man som kund betala för ett UC på företaget där man kan se ev inlämnade uppgifter till kronofogden, betalningsanmärkningar mm. Det kan vara användbart.Totem skrev:Det enda sättet att få en insikt om hur papper och handlingar sköts är nog att kolla med Skatteverket samt att som kund begära att få se ett giltigt F skattekort/ bevis. Detta likväl som hantverkaren måste kunna göra en kreditkontroll av en kund innan ett större arbete påbörjas. Det i sig är väl inte heller hundraprocentig säkerhet men då har man nog lite mer säker trots allt.
Referenser man själv inte känner har jag börjat tvivla på. finns för många "köpta" tex svärmor, kompisen, eller nått enstaka jobb som gick bra.....de säger inget.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Ja man kanske inte borde vara helt bakom om man startar upp något vilket jag inte heller menade, och dom som gör det brukar nog återgå till anställning efter en viss prövotid.mr_bygg skrev:Ska man starta upp ett nytt företag utan tidigare erfarenhet bör man nog se till att ha en grundläggande koll på sina papper och vilka lagar och regler som gäller framförallt för sin egen skull men också för sin blivande kunders för att slippa strul. Även om hantverkaren är duktig på sitt yrke så krävs det att man har koll på konsumenttjänstlagen annars så kan det bli en dyrköpt läxa om man inte förstår sina skyldigheter och eventuella avtal man skriver på. Ska man sen jobba med ROT så bör man nog ha bra koll på det regelverket för att slippa strul med skatteverket och missnöjda kunder. Och att inte ha koll på bokföring, försäkringar och andra papper från första början kan också ställa till det.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om personen jag funderar på att anlita kan stava ordentligt även om det som många redan påpekat kan ge ett lite sämre första intryck innan man träffat personen. Det som jag däremot tycker är viktigt, utöver att företagaren självklart är duktig på sitt hantverk, är precis det jag tagit upp ovan att hantverkaren har koll på konsumenttjänstlagen och verkligen känner till vad som gäller, att hantverkaren har nödvändiga försäkringar och verkar ha full koll på gällande branschregler.
Det finns inte många som startade byggfirma i det gamla gardet (typ mig) som hade någon koll på bokföring, konsumenttjänstlag mm.
Som jag skrev tidigare så faller dom bitarna på plats under resan. Så länge man har sunt förnuft som ledstjärna så går det mesta utan större problem.
Försäkring är väl ett krav har jag för mig när man ska banka på andras egendomar för att få starta något.
Sen åkte jag iofs på en nit av en dåre i början som utnyttjade min okunskap vilket fick mig att plugga på rätt ordentligt i rask takt.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Nej det gör det inte. Många har kaos i bilen och på kontoret men allt är under kontroll. Det kan se märkligt ut för pedanter och utomstående men det funkar.Byggis1976 skrev:Jag tänker: finns det en korrelation mellan slarvigt hanterad bil, att inte bry sig om hemsida.....och slarv med viktigare saker? Vissa andra yrken, tex säljare, har ju ofta (förutom telefonsäljare då) krav på en viss hyfsad klädstil. Om man är konsult mot tex finans så anses man inte top notch om man har ovälvårdade kläder.....alla dessa exemplel har ju inte heller, som vi även konstaterat, direkt med kompetens att göra.
Säljare och konsulter kan vara hur stiliga som helst, men blir fort avklädda om dom inte kan sitt "hantverk".
Och dessutom alla särskrivningar.PCLarsson skrev:
Skriftspråk kan Kontrollläsas, till skillnad från talspråk.
Sålunda tar jag minder notis om slarvigt skrivna texter, vare sig de handlar om matsedlar eller hantverkarhemsidor. Även i denna tråd finns det ett inlägg som är så nonchalant skrivet att jag inte förstår innehållet.
Nästa gång ni beställer en Quattro stagioni (pizza), kolla samtidigt hur de stavar. Det är för mig förvånande att företagare, såväl pizzabagare som rörmokare, inte ser till att det de skriver är korrekt.
Själv läser jag igenom mina byggahusinlägg både en och två gånger av ovan nämnda orsak, likt förba....blir det fel ibland.
Staffan
Jag vet hur det är...Staffan2000 skrev:Skriftspråk kan Kontrollläsas, till skillnad från talspråk.
Sålunda tar jag minder notis om slarvigt skrivna texter, vare sig de handlar om matsedlar eller hantverkarhemsidor. Även i denna tråd finns det ett inlägg som är så nonchalant skrivet att jag inte förstår innehållet.
Nästa gång ni beställer en Quattro stagioni (pizza), kolla samtidigt hur de stavar. Det är för mig förvånande att företagare, såväl pizzabagare som rörmokare, inte ser till att det de skriver är korrekt.
Själv läser jag igenom mina byggahusinlägg både en och två gånger av ovan nämnda orsak, likt förba....blir det fel ibland.
Hoppas du inte tar illa upp men du la upp bollen på straffpunkten och då var det svårt att låta bli att sparka in den. Skrivet med glimten i ögat...
Ett tips till alla är att nyttja rättstavningsfunktionen som i varje fall finns till/med Firefox. Utan den skulle mina inlägg vara ännu mera felstavade!
Ändå läste jag igenom det flera gånger för att inte åka på pumpen.Alfredo skrev:Jag vet hur det är..."Kontrollläsas" och "minder" slinker lätt igenom...
Hoppas du inte tar illa upp men du la upp bollen på straffpunkten och då var det svårt att låta bli att sparka in den. Skrivet med glimten i ögat...
Ett tips till alla är att nyttja rättstavningsfunktionen som i varje fall finns till/med Firefox. Utan den skulle mina inlägg vara ännu mera felstavade!
Staffan
Vissa surfplattor och smartmobiler har en förmåga att "rättstava" så att det blir groteskt felstavat ibland, de där tillverkarna borde lära sina prylar att stava bättre. (Bara under skrivandet av detta korta inlägg ville surfplattan korrigera till fel ord 4 gånger)
Till Android finns ett tangentbord, dvs en tangentbordsapp, som kallas "SwiftKey 3". Den är nog det minst dåliga jag testat hittills när det gäller att "hjälpa till" med inmatning och stavning. Kan vara värt att prova. Just nu verkar det vara rea på "plattversionen" för 13 kronor. Jag tror att det finns en gratisversion också.bra-byggare skrev:
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Jag noterar att nästan alla i den här tråden som anser att hantverkarnas språkliga förmåga är viktig själva uppvisar stavnings- och/eller meningsbyggnadsfel i sina inlägg. Det finns namn för sådant inom psykologin, men på ren svenska räcker det med en stilla notering om vikten av att inte kasta sten i glashus.
Även jag har erfarenheter - i mitt fall som lärare i svenska - av människor som var helt omöjliga i teoretiska ämnen, många gånger på grund av grava läs- och skrivsvårigheter (som sannerligen inte kan skyllas på "lathet", eller lättja, som det egentligen heter) men som var de allra bästa inom praktiska ämnen. Som konsument av hantverkstjänster har jag dessutom många gånger slagits av hur det är hantverkarna med de enklaste förutsättningarna - även på temat "ordning och reda" - som gör de bästa jobben. Bilmekaniker brukar vara praktexemplet; den välstädade och pedantskötta verkstaden brukar i allmänhet vara den dyraste och sämsta.
Ta gärna referenser på hantverkare och kolla upp dem så långt det är rimligt, men tro inte att det går någon rak linje mellan yrkeskunskap och svenskkunskaper... speciellt ni som själva inte kan skriva korrekt svenska.
Även jag har erfarenheter - i mitt fall som lärare i svenska - av människor som var helt omöjliga i teoretiska ämnen, många gånger på grund av grava läs- och skrivsvårigheter (som sannerligen inte kan skyllas på "lathet", eller lättja, som det egentligen heter) men som var de allra bästa inom praktiska ämnen. Som konsument av hantverkstjänster har jag dessutom många gånger slagits av hur det är hantverkarna med de enklaste förutsättningarna - även på temat "ordning och reda" - som gör de bästa jobben. Bilmekaniker brukar vara praktexemplet; den välstädade och pedantskötta verkstaden brukar i allmänhet vara den dyraste och sämsta.
Ta gärna referenser på hantverkare och kolla upp dem så långt det är rimligt, men tro inte att det går någon rak linje mellan yrkeskunskap och svenskkunskaper... speciellt ni som själva inte kan skriva korrekt svenska.
Hehe.Nimajneb skrev:
Nu har jag väl ändå stavat maträtten rätt. Så av den anledningen kan jag bjäbba vidare.
Ofta räcker det att någon annan läser det man själv skrivit för att hitta fel man missat.
Det finns en anledning till att även författare har korrekturläsare.
Staffan
Redigerat: