wanegardh skrev:
Jag undviker alla som inte kan stava.
Det är ren lathet att man inte har lärt sig det.
Allt svart eller vitt för dig?

Hört talas om dyslexi? Visst man kan träna bort det med fast det finns olika grader av det också.

Nej, inte ens jag med min nattsvarta syn på livet håller med dig i detta.

Hemmakatten
Hemsida? Är det någon duktig, och därmed fullbokad hantverkare som har tid med det?

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
lorens skrev:
Jag fick (knappt) godkänt (en svag 3a) i svenska i högstadiet, 5:a i träslöjd och 5:a i matte. Så för att jag inte har fallenhet för att skriva långa texter, och inte heller finner det intressant, då gör det mig till en dålig hantverkare?!

Det är intressant hur trångsynta människor det finns i detta avlånga land! :sly:
Min bästa vän gick ut skolan med 1,9 i snitt kunde knappt läsa och skriva men kan tamejf-n fixa allt! Gick ut byggskolan och jobbade ett tag som snickare, fick jobb som bilmekaniker startade egen byggfirma vid 23, äger idag ca 7 villor, hyreshus, lastbilar, grävmaskiner mm är anlitad av kommuner som problemlösare/uppfinnare, anlitad av NCC för flytt av hela hus mm dessutom är han pedantisk och mycket noggrann. Så nä stavning har inget att göra med hur duktig man är som hantverkare.

verktygsgurun skrev:
Min bästa vän gick ut skolan med 1,9 i snitt kunde knappt läsa och skriva men kan tamejf-n fixa allt! Gick ut byggskolan och jobbade ett tag som snickare, fick jobb som bilmekaniker startade egen byggfirma vid 23, äger idag ca 7 villor, hyreshus, lastbilar, grävmaskiner mm är anlitad av kommuner som problemlösare/uppfinnare, anlitad av NCC för flytt av hela hus mm dessutom är han pedantisk och mycket noggrann. Så nä stavning har inget att göra med hur duktig man är som hantverkare.
Nej, jag vet! Det var ett försök av mig att vara lite ironisk!

Jag är oerhört nogrann då jag bygger, har fått tvinga mig att inse att man inte kan vara supernoga överallt, utan vissa ställen är det menlöst och tar bara onödig tid! Jag är även noga med var sak på sin plats, hatar då det ligger fel och man måste söka!

Sen att jag ofta använder talspråk då jag skriver texter, eller kanske inte är bäst på att formulera mig, det betyder att jag är kass på att snickra t.ex...

Om ändå folk kunde förstå att olika människor är bra på olika saker. Endel är bäst på att känna av människor och är bra psykologer, de kan även skriva bra! Sen finns de sånna som har svårt att läsa mellan rader då folk pratar eller svårt att känna då en person är falsk, men kanske helt fantastisk på att bygga.

Men men, vissa här är nog perfekta enligt dom själv. Sen finns det dom med insikt som inser att man inte är perfekt på allt!

Mikael_L
lorens skrev:
Om ändå folk kunde förstå att olika människor är bra på olika saker.
Och ingen är ju heller bra på allt. Ett helt liv är ändå en begränsning av tid för att lära sig olika saker. Kanske bättre att fokusera på det man vill, det man har fallenhet för eller det som lönar sig.

Förvisso måste man dock lära sig några grundläggande saker, en av dom är att kommunicera, betyder dock inte riktigt samma sak som att stava rätt.
En del är bra på att stava och skriva, men kan ändå knappt kommunicera.

noone70 skrev:
Att företaget annonserar på blocket gör mig tveksam, oavsett om de kan stava eller inte
Jag har utmärkta erfarenheter av Blocket hantverkare för mindre jobb. Undviker dock kufiska elpulare.

Jag hade 1a i svenska.........

Paul-Staffanstorp
Hemmakatten skrev:
Hemsida? Är det någon duktig, och därmed fullbokad hantverkare som har tid med det?
Du har så rätt i detta... :)
Hantverkare är oftast inga dataexperter... ;)

Själv snickrade jag ihop en ganska basic hemsida hösten 2009 när jag låg bakfull på soffan en söndag.
Körde genom "html på svenska" och fick ut sidan...

MEN... att sen uppdatera den och ändra den reder jag inte ut utan att sätta mig i timtal för och reda ut hur man gör så det har stått stilla efter det då tiden inte räcker till för detta...

Har många ggr funderat på att lägga 10-15000 på att ordna en proffsigare hemsida som då också ska bli enklare att underhålla för mig, men varje gång så har beslutet blivit att hellre investera i någon bra maskin eller annat. :P

Paul-Staffanstorp skrev:
Du har så rätt i detta... :)
Hantverkare är oftast inga dataexperter... ;)

Själv snickrade jag ihop en ganska basic hemsida hösten 2009 när jag låg bakfull på soffan en söndag.
Körde genom "html på svenska" och fick ut sidan...

MEN... att sen uppdatera den och ändra den reder jag inte ut utan att sätta mig i timtal för och reda ut hur man gör så det har stått stilla efter det då tiden inte räcker till för detta...

Har många ggr funderat på att lägga 10-15000 på att ordna en proffsigare hemsida som då också ska bli enklare att underhålla för mig, men varje gång så har beslutet blivit att hellre investera i någon bra maskin eller annat. :P
Be vilken finnig femtonåring som helst så kirrar de den på en sekund.

Jag anser att ska man nu promt ha en hemsida så gäller det att den är stilren, enkel och uppdaterad. Mao inga erbjudanden från hösten -76, inga blinkande knappar och ljusslingor som driver en till vansinne. En bra devis som gäller genom hela livet, och då även här, är KISS: Keep It Simpel Stupid!

//gm

Paul-Staffanstorp
Ha ha... jo så är det ju nästan idag... :P

Håller med om att den bör vara uppdaterad... :o
Samtidigt är inte informationen inaktuell trots allt och jag har inte heller hemsidan för att ragga kunder ;)

Allt sådant blinkande och annat skit har jag inte heller för jag hatar sånt trams...

Nej, det kanske är det bästa tipset. Om en hantverkare öht har en hemsida så räcker det med kontaktuppgifter i princip. Dessa borde ju inte vara så svårt att stava rätt heller.

Vi håller på o tjafsar med ett företag som vi anlitat under sommaren. De annonserar på sin hemsida om att de utför besiktningar, ger kurser i juridik, och hjälper till med redovisning. De håller precis nu på med bedrägeri med vår ROT, har en skatteskuld själva på flera hundra tusen, blev av med f- skattesedeln i dec men har nu fått tillbaka den - troligtvis pga att de köpt sig tid genom att använda våra felaktigt utbetalda ROT pengar till den mest akuta skulden. Helt sjukt! De hade inte en susning vad ÄTA var, vilket visade sig praktiskt sedan också tyvärr.

O
Stavningskunskapen har ingenting med kvalitén på hantverkaren, som vi alla här redan håller med om.
Men jag skulle inte anlita en hantverkare som inte kan stava på hemsidan eller i en annons. Om jag inte redan vet att han är duktig. Men man måste tänka på att hemsidan är ansiktet utåt, att då stava rätt är ganska rimligt krav. Att stava rätt på en hemsida är inte så svårt, det finns rätt mycket hjälpmedel...
en offert skall naturligtvis vara välskriven. eller åtminstonde hyffsat rättstavat.

Sen så kan inte en stavningskontroll vara allt för svår att genomföra....

Odjuret skrev:
Stavningskunskapen har ingenting med kvalitén på hantverkaren, som vi alla här redan håller med om.
Men jag skulle inte anlita en hantverkare som inte kan stava på hemsidan eller i en annons. Om jag inte redan vet att han är duktig. Men man måste tänka på att hemsidan är ansiktet utåt, att då stava rätt är ganska rimligt krav. Att stava rätt på en hemsida är inte så svårt, det finns rätt mycket hjälpmedel...
en offert skall naturligtvis vara välskriven. eller åtminstonde hyffsat rättstavat.
Bra sammanfattat!

Enk Projektet skrev:
Jag hade 1a i svenska.........
....och du kan stava!

själv hade jag 2:a innan diagnosen dyslexi, med det pappret i handen fick jag 4:a.....men stavar fortfarande som en kråka. Och kanske är något lat, på söndagsmornar!

Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.