O Steamboy skrev:
Jag har uppfattat NIBE som en respektabel Svensk tillverkare av kvalititetsprodukter, men det där låter väldigt mycket som ett underbetyg, och en varning för deras produkter. Övertolkar jag dig nu? Jag har nämligen övervägt en F2120/VVM320 men om de har en "undermålig konstruktion" bör jag kanske tänka om.
Du kan ju välja typer utan omformare, det förekommer ju tyvärr ändå en hel del byten av elektronik även på såna men isf billigare byten. Och viss övertolkning gör du det behöver inte peka på just Nibe dessa konstruktioner ligger på gränsen hos de flesta. Det hör till i en lätt missriktad suboptimering där man i dessa fall enkelt kan sen decennier få till både funktionellt och livslängdsmässigt bättre eller bra med obetydlig kostnadsskillnad. Jfr drivningen av induktionshällar det är samma sak där med mycket onödig service eller kassation.

• Gilla
spendera och 1 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Ingen säkring gick. Endast JFB behövde återställas efteråt.
Jag fattar det som att du fått problemet vid flera liknande tillfällen stämmer det? Om du inte har andra fel vilket verkar mindre troligt av hur allt är gjort pekar det mot att VP av någon anledning är mer känslig än normalt. Att det bryts pga jordfel och inte ens gruppsäkringar löst ut ska givetvis inte påverka parallellgrenen.

• Gilla
spendera
  • Laddar…
Mikael_L
R rävlyan skrev:
men en VP ska ha egen JFB på 300mA annars kan den lösa ut en på 30mA
Nej, fel.
Däremot kan man ofta sätta en 300 mA eller 100 mA JFB.
Men främst ska man konsultera tillverkarens dokumentation.
Till min VP stod det att den antingen skulle vara utan JFB eller ha en 300mA så jag valde naturligtvis att inte ha någon.

edit:
Men nu när jag läste ditt inlägg igen inser jag att det kanske var precis så här du menade.

• Gilla
spendera
  • Laddar…
Men som jag påpekat förut i tråden. En kortslutning som löser JFB, men inte nödvändigtvis säkringen kan ge en dip på en fas. Och eftersom övervakningen är elektronisk, så kan den detektera extremt korta dippar. Hur korta den bör detektera för att bryta vet jag inte. Men jag har fått för mig att de där invertrarna är rätt känsliga,

Om du vill så kan du ju testa med att lösa ut JFB med testknappen några gånger. Om det är störning från brytningen som får VPn att stoppa så bör du se det då. Annars så var det felet som löste JFB som också störde värmepumpen. Och i så fall kan det ha varit helt korrekt av VPn att bryta, för att skydda sin elektronik.

• Gilla
spendera och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag fattar det som att du fått problemet vid flera liknande tillfällen stämmer det? Om du inte har andra fel vilket verkar mindre troligt av hur allt är gjort pekar det mot att VP av någon anledning är mer känslig än normalt. Att det bryts pga jordfel och inte ens gruppsäkringar löst ut ska givetvis inte påverka parallellgrenen.
Ja, det stämmer att jag haft problemet förut när JFB löst ut som förväntat, t.ex. när elektriker brutit en grupp och sen lyckats få nolla och jord att ha kontakt med varandra. Det behöver inte vara en uppenbart defekt förbrukare på en aktiv grupp som löser ut JFB för att problemet ska uppstå med BVP.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Det är det man får kalla undermålig konstruktion hempularen. Inga asymmetrier eller dippar i TS förmodat normalt starkt matade anläggning pga jordfel som bara löser JFB ska trippa VP. Inte ens fel som löser gruppsäkringar men då kanske man ev får ta det med tanke på vad det är för produkt och konstruktion.

Ja, det stämmer att jag haft problemet förut när JFB löst ut som förväntat, t.ex. när elektriker brutit en grupp och sen lyckats få nolla och jord att ha kontakt med varandra. Det behöver inte vara en uppenbart defekt förbrukare på en aktiv grupp som löser ut JFB för att problemet ska uppstå med BVP.
Då skulle jag nog faktiskt försöka reklamera till NIBE. Så skall den inte bete sig.

Det är fullt möjligt att de har någon mjukvaruuppdatering som löser problemet.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Du kan ju som hempularen skrev då testa några gånger med knappen och samma med vanliga huvudbrytaren och se vad som händer. Och med mer eller mindre belastat på centralen också kan ev ge någon fingervisning.

GK100 GK100 skrev:
Du kan ju som hempularen skrev då testa några gånger med knappen och samma med vanliga huvudbrytaren och se vad som händer. Och med mer eller mindre belastat på centralen också kan ev ge någon fingervisning.
Det ska jag testa. Nu senast hände det då det var väldigt lite last överlag i huset. Det enda som var igång var några spotlights (Ikeas dimbara LED med GU10-sockel) och möjligtvis elektrisk golvvärme på ett ställe. Ingen av dessa prylar borde väl ge någon slags returspik i och med att JFB bryter alla faserna?

Det ska jag testa. Nu senast hände det då det var väldigt lite last överlag i huset. Det enda som var igång var några spotlights (Ikeas dimbara LED med GU10-sockel) och möjligtvis elektrisk golvvärme på ett ställe. Ingen av dessa prylar borde väl ge någon slags returspik i och med att JFB bryter alla faserna?
Jag kollade just in felet (kod 427) på https://proffs.nibe.se/Proffs/Larmsokning/ och där står följande:

Orsak:

Ett tillfälligt internt fel i invertern har inträffat 3 gånger inom 2 timmar eller kontinuerligt varaktigt i 1 timme.

Så det kanske inte är så illa som jag befarade. Det var ju faktiskt så att JFB sköts tre gånger och det ska ju mycket till för att hamna i den sitsen normalt sett.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Låter jätteskumt. Nästan så man börjar fundera över om något är felkopplat. Typ att BVP nollan går via jordfelsbrytaren, om den har bra symmetrisk last så skulle det kunna fungera hjälpligt. Och en inte helt orimlig felkoppling.

R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, fel.
Däremot kan man ofta sätta en 300 mA eller 100 mA JFB.
Vad är det som är fel med egen JFB för en VP , framgår klart att en VP har en förmåga att lösa en 30mA JFB
i alla dokumentationer för VP , Då är det väl inget fel att på tala det
Senare skriver du Man kan sätta en 300mA , varför kan man eller göra det , hur menar du

H hempularen skrev:
Låter jätteskumt. Nästan så man börjar fundera över om något är felkopplat. Typ att BVP nollan går via jordfelsbrytaren, om den har bra symmetrisk last så skulle det kunna fungera hjälpligt. Och en inte helt orimlig felkoppling.
Ska kolla detta när jag kommer hem idag

R rävlyan skrev:
Vad är det som är fel med egen JFB för en VP , framgår klart att en VP har en förmåga att lösa en 30mA JFB
i alla dokumentationer för VP , Då är det väl inget fel att på tala det
Senare skriver du Man kan sätta en 300mA , varför kan man eller göra det , hur menar du
I den situation som tråden gäller så är det irrelevant. Här är BVP inte inkopplad efter någon jordfelsbrytare, utan den löser ut ett fel, när jfb i en parallellkopplad central löser ut. Det skulle ju knappast bli bättre av att man sätter en JFB i serie med bergvärmepumpen, oavsett om det är en 30 eller 300 mA jordfelsbrytare.

R
H hempularen skrev:
I den situation som tråden gäller så är det irrelevant
Har inte sagt något om JFB i det här fallet , bara kommenterat vad :Mikael_L skrev om att jag har fel
Kanske TS kan skifta faserna i VP om det kan hjälpa , men då så den inte går felväg på kompressorn , ett huggskott bara
och en chansning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.