Hej!
Jag och sambon har köpt en kåk från - 79, uppförd på oisolerad platta. Badrummet renoverades år 2017. I samband därmed revs undergolvet ut, och det gjöts en 100mm-kaka i eps som toppades med flytspackel (typ). I spacklet ligger golvvärme (el).
Nu verkar limmet ha börjat förtvålas (det luktar), enligt den fackman vi anlitat för utredning. Fukt vandrar upp genom den oisolerade plattan och upp i eps:n.
Vi har tänkt bygga ut badrummet i samband med att problemet avhjälps. Tanken är att gjuta en större kaka med eps. MEN, går det att säkerställa att problemet inte återuppstår? Skulle gärna undvika att bila bort nuvarande golv. För jobbigt/dyrt.
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Jag och sambon har köpt en kåk från - 79, uppförd på oisolerad platta. Badrummet renoverades år 2017. I samband därmed revs undergolvet ut, och det gjöts en 100mm-kaka i eps som toppades med flytspackel (typ). I spacklet ligger golvvärme (el).
Nu verkar limmet ha börjat förtvålas (det luktar), enligt den fackman vi anlitat för utredning. Fukt vandrar upp genom den oisolerade plattan och upp i eps:n.
Vi har tänkt bygga ut badrummet i samband med att problemet avhjälps. Tanken är att gjuta en större kaka med eps. MEN, går det att säkerställa att problemet inte återuppstår? Skulle gärna undvika att bila bort nuvarande golv. För jobbigt/dyrt.
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Det är ju i relativ närtid som förra renoveringen gjordes. Finns intyg på att detta gjordes enligt gällande byggnormer, finns möjlighet att reklamera om det finns felaktigheter i utförandet?
Vi var i en liknande situation när badrum och tvättstuga byggdes om för ca 10 år sedan, alternativet EPS var en billig lösning på det oisolerade källargolvet. Möjligt att det var ok enligt gällande byggnormer men vi valde bort detta pga problem som kan förutses med den lösningen.
Allt bilades upp och isolerades ordentligt underifrån med kapillärbrytande skikt underst osv, isolering, hela baletten. Sedan vattenburen golvvärme i en ny betongplatta som göts, flytspackel tätskikt klinkers. Ganska dyr operation men det blev riktigt bra och känns bra att det är ordentligt från grunden.
Vi var i en liknande situation när badrum och tvättstuga byggdes om för ca 10 år sedan, alternativet EPS var en billig lösning på det oisolerade källargolvet. Möjligt att det var ok enligt gällande byggnormer men vi valde bort detta pga problem som kan förutses med den lösningen.
Allt bilades upp och isolerades ordentligt underifrån med kapillärbrytande skikt underst osv, isolering, hela baletten. Sedan vattenburen golvvärme i en ny betongplatta som göts, flytspackel tätskikt klinkers. Ganska dyr operation men det blev riktigt bra och känns bra att det är ordentligt från grunden.
Jag hoppas att du lyckades förstå frågan.F fribygg skrev:
Vi kommer naturligtvis inte ge oss på en identisk lösning. Vad jag undrar är hur vi ska göra för att INTE få samma problem igen. Att bila upp eps:n är ett absolut sistahandsalternativ.
Bygg ett ordentligt isolerat golv, jag skulle välja minst 300mm cellplast med isolerade kantelement under ett uppvärmt betonggolv för permanentbostad.K Kardan79 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Precis, och med kapillärbrytande skikt i botten. Vill minnas att mina hantverkare satte tvättad makadam underst i den utgrävda källaren, sedan isodrän, och över detta ett tjockt lager cellplast där avloppsledningar vattenledningar etc fick sina kanaler. Sedan en ca 10 cm betongplatta över det med ingjuten vattenburen värme, litet piff med flytspackel och klinkers så var det klart. Perfekt lösning även om det är en del jobb med det.F fribygg skrev:
Tack!H Harald Blåtumme skrev:Det är ju i relativ närtid som förra renoveringen gjordes. Finns intyg på att detta gjordes enligt gällande byggnormer, finns möjlighet att reklamera om det finns felaktigheter i utförandet?
Vi har tillgång till offert och faktura. Enligt säljaren har kvalitetsdokument försvunnit. Byggfirman finns kvar (en skutt, med 11 anställda).
Det är mycket som är tveksamt. De skulle ha gjutit i bjälklag, men rev ur hela undergolvet (=skapade möjlighet för fukten att vandra uppåt, då blindbotten gick förlorad). Sannolikt till följd av att golvbjälklagen var i risigt skick pga fukten underifrån (=firman BORDE ha förstått att konstruktionen var olämplig).
En vägg skulle ha byggts på för att få plats med vattenrör (pex), men det sket de i och lät istället bli att skruva plyfan ordentligt.
Pex:n sitter inte fast ordentligt inuti vägg.
Det saknas helt möjlighet att stänga av kallvatten, med mindre än att vi stänger av pumpen i brunnen. Det finns en kulventil vid wc och en vid tvättmaskin. That's it.
Vi ska se om det finns möjlighet att utkräva ansvar av utföraren. Kan lite om byggnormer, standarder, etc., men när jag läser här så får jag intryck av att firman gjort fel.
https://www.gvk.se/branschregler/
https://www.google.com/url?sa=t&sou...ChAWegQIDRAB&usg=AOvVaw17fYkfL6Mpii1UFIKcJUiY
Mvh
Daniel
Ursäkta, men nu hänger jag inte med. Är nog kvällströg.F fribygg skrev:
Föreslår du att vi ska bila upp eps+plattan, och sen bygga upp badrummet enligt vad du beskriver?
Vi kommer ju inte riva huset och bygga ett nytt.
M Masthugg skrev:
H Harald Blåtumme skrev:Precis, och med kapillärbrytande skikt i botten. Vill minnas att mina hantverkare satte tvättad makadam underst i den utgrävda källaren, sedan isodrän, och över detta ett tjockt lager cellplast där avloppsledningar vattenledningar etc fick sina kanaler. Sedan en ca 10 cm betongplatta över det med ingjuten vattenburen värme, litet piff med flytspackel och klinkers så var det klart. Perfekt lösning även om det är en del jobb med det.
Tja, det verkar finns en del olika alternativ. Började på gvk.se och använde sedan Google. Men här verkar alla vara inne på spåret att det enda alternativ som står till buds är att bila ur eps, fortsätta genom plattan och sen börja gräva.H Harald Blåtumme skrev:Precis, och med kapillärbrytande skikt i botten. Vill minnas att mina hantverkare satte tvättad makadam underst i den utgrävda källaren, sedan isodrän, och över detta ett tjockt lager cellplast där avloppsledningar vattenledningar etc fick sina kanaler. Sedan en ca 10 cm betongplatta över det med ingjuten vattenburen värme, litet piff med flytspackel och klinkers så var det klart. Perfekt lösning även om det är en del jobb med det.
Klicka här för att svara