Jag bytte avloppsstammar i källaren i vintras men när rörläggarna kom till sista biten av gjutjärnsrör som gick igenom grunden vågade dom inte dra ut den eftersom de var rädda att det kunde rasa in.

Vi kom överens om att ta det senare och att det är bäst att gräva upp på utsidan, jag tänkte göra eller ombesörja grävningen själv. Avloppet ligger på 2 meter, kanske någon decimeter mer, någon som har vana av avlopp och kan tipsa om hur stort hålet måste vara? 1 meter brett, 1,5 meter ut från grunden kanske?

Marken är sandbotten med lite matjord över så det är ju lätt att gräva, jag har hyfsad fysik men även om jag ser det lite som gratis träning funderar jag på vad det kostar att få det grävt med maskin, några idéer?

C
Råkade ut för exakt samma sak. Avloppet i mark omgjort för inte alltför länge sedan, men man "fuskade" då och lade övergången mellan gammalt/nytt på utsidan trots att det varit en smal sak att bila upp en liten bit av källargolvet och lägga övergången där. Nu fick jag istället gräva upp utsidan igen vid stambyte i källaren. 🤬

Förvisso kanske lika bra det då det i och med det upptäcktes en del problem, plus att det blev tillfälle att åtgärda en massa andra saker.

Jag hade hjälp att gräva för hand, vilket tog några dagar. Ta in maskin kanske strax under 2000 kr/tim.
Inte ofarligt med sådana schaktdjup, så klart. Kolla t.ex.:
https://vpp.sbuf.se/Public/Document...rt_Omarbetning av skriften Schakta säkert.pdf

Alternativet är ju att "spara" denna bit tills den dag det är dags att byta rör på utsidan. Skall man vara krass händer det nog också ofta att det inte blir gjort alls.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Tror att det är samma här, att avloppet i mark gjordes om på den här sidan millennieskiftet.
Tänker också att det förmodligen håller så länge jag lever men vill helst att det blir rätt gjort nu.

Minns du ungefär hur stort hålet var? När du skriver att du hade hjälp, turades ni om att gräva eller var det bara hjälpen som grävde?

• Gilla
Roberthj
  • Laddar…
Varför inte bara hyra en minigrävare över en helg? 2-2,5ton räcker nog precis på det djupet. Då kan du ha maskinen hela helgen för 2000spänn....

• Gilla
Sotarsyster och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Varför inte bara hyra en minigrävare över en helg? 2-2,5ton räcker nog precis på det djupet. Då kan du ha maskinen hela helgen för 2000spänn....
Tänker inte försöka lära mig köra minigrävare...

• Wow
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde just detta för ett par år sedan. bilade och lade nya rör under källargolven. Det var gjutjärn ut genom grunden. Dessutom nästan en meter under källargolvet. Så vi fick gräva ca 3 m djupt.

Gjutjärnet övergick till betongrör ca 1m från grundmuren. Vi bytte fram till betongröret. Betongrören från 1970 så OK ut,

Jag anlitade en grävare med en liten grävmaskin. Det gick snabbt i början, "allt" fanns just där. Dert var fiber, gammal telefonledning, elservisen, dagvattenledning, tappvatten, dränering och avlopp. Dessutom rensbrunnar för dagvatten och dränering väldigt tätt mot grävstället. Grävningen gick djupare än dagvattenbrunnen, så den var jag lite orolig för att den skulle rasa in i schaktet.

Sista metern var det fär komplicerat med olika rör så där handgrävde jag, och fyllde skopan så att materialet lyftes upp. Det förenklade handrgävningen. Hela grävningen gick på ca 4h, sedan nytt besök av grävaren veckan efter för att fylla igen. Då hade jag själv fyllt längs ned runt rören och försökt packa sanden. Gick totalt på ca 8000 före ROT om jag minns rätt.

Rörmockaren underkände grävningen, han ville ha en halvmeter av betongröret frilagt för att kunna kapa det, visade sig senare vara onödigt. Då var inte grävaren där så jag fick expandera hålet ca 1 m för hand ända uppifrån, det tog nästan en dag. Fick klättra upp på stegen med totalt ca 40 murarhinkar med grus jag grävde bort på djupet. Var för djupt för att kunna kasta upp från spaden.

Jag valde också att lägga det nya avloppet högre inne under källaren för att inte behöva gräva en meter djupa diken i golvet, därmed gick nýa röret ut genom grundmuren ca 70 cm högre upp. Fick ta in en betonghåltagarfirma, det var ca 80 cm natursten att gå igenom.

• Gilla
  • Wow
Sgraberg50 och 6 till
  • Laddar…
C
A aweste00 skrev:
Minns du ungefär hur stort hålet var? När du skriver att du hade hjälp, turades ni om att gräva eller var det bara hjälpen som grävde?
Fortfarande hål faktiskt då det dök upp en massa andra åtgärder som måste göras, bl.a. dräneringen.
Nu är det extremt stabil mark här, så vi har "snålat" med släntningen, men kanske 1,5 x 0,75 m, vilket till 100% handlar om utrymmet som behövs för att plats att stå nere i hålet och gräva.

Vareftersom man kommer ner på djupet övergår utmaningen från att gräva till att få upp massorna ur hålet.
Så man behöver i princip vara två gubbar för att jobba effektivt. En som gräver och en som hissar upp massorna.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
Du måste gräva ganska stort, lutningen på schaktväggen bör vara 1:1 till 1:2 när du ligger på 2 meters djup.

• Gilla
  • Haha
Tompanell och 5 till
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
Tänker inte försöka lära mig köra minigrävare...
Det går snabbare än du tror. Jag hyrde en för några år sen, första timmen var man lite nervös och fumlig sen gick det kanon.

• Gilla
Kim84 och 2 till
  • Laddar…
Handgrävning snittade jag 1m3 per timme som ovan grävare.
Och jag skulle aaaaldrig hoppa ner i ett 2m djupt hål som bara är 1m brett. Låter darwin-awards lång väg.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Är det sand kan du nästan räkna med 3:1 i slänt för att säkra om det kommer regn. Ffa om man ska göra det åt någon annan, ska man ner i hålet själv slarvar man oftast lite eftersom man ser hur massorna beter sig under grävningen och man har oftast hyffsad koll på hur länge det ska stå öppet.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
A aweste00 skrev:
Jag bytte avloppsstammar i källaren i vintras men när rörläggarna kom till sista biten av gjutjärnsrör som gick igenom grunden vågade dom inte dra ut den eftersom de var rädda att det kunde rasa in.

Vi kom överens om att ta det senare och att det är bäst att gräva upp på utsidan, jag tänkte göra eller ombesörja grävningen själv. Avloppet ligger på 2 meter, kanske någon decimeter mer, någon som har vana av avlopp och kan tipsa om hur stort hålet måste vara? 1 meter brett, 1,5 meter ut från grunden kanske?

Marken är sandbotten med lite matjord över så det är ju lätt att gräva, jag har hyfsad fysik men även om jag ser det lite som gratis träning funderar jag på vad det kostar att få det grävt med maskin, några idéer?
Slänten när det är sand bör vara max 45 graders lutning... Så det blir ett ganska stort hål... Gissar att du behöver några dagar för att fylla igen för hand. Kanske nån lång vecka för att gräva upp för hand. Två meter djup och handskotta innebär att man behöver någon form av ramp alternativt spel för att lyfta upp massorna i hink. Grävmaskinen är billig just då..
Hur mycket är din tid värd?

O [old rusty] skrev:
Och jag skulle aaaaldrig hoppa ner i ett 2m djupt hål som bara är 1m brett. Låter darwin-awards lång väg.
I lumpen grävde man ju ståvärn som kanske normalt var 1,70 djupa. Vi hade en i plutonen som var närmare 2,10 så hans värn var nog närmare 2 meter. Har aldrig hört att det ansågs farligt ;)

Annars är man bara i hyfsad fysisk trim så är det bara att gräva på. Särskilt om det är lättgrävt med mycket sand, är det fullt med trädrötter är det inte lika kul. Kan ju spara in lite pengar i gymavgifter plus att det är en rätt skön känsla att klara sådant själv.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
L lbgu skrev:
I lumpen grävde man ju ståvärn som kanske normalt var 1,70 djupa. Vi hade en i plutonen som var närmare 2,10 så hans värn var nog närmare 2 meter. Har aldrig hört att det ansågs farligt ;)

Annars är man bara i hyfsad fysisk trim så är det bara att gräva på. Särskilt om det är lättgrävt med mycket sand, är det fullt med trädrötter är det inte lika kul. Kan ju spara in lite pengar i gymavgifter plus att det är en rätt skön känsla att klara sådant själv.

För övrigt så fanns det massor när man gjorde lumpen som inte ansågs farligt... Året jag låg inne omkom bara 6 värnpliktiga, det var ett bra år.

Redigerat:
  • Gilla
FPetrini och 7 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Är det sand kan du nästan räkna med 3:1 i slänt för att säkra om det kommer regn. Ffa om man ska göra det åt någon annan, ska man ner i hålet själv slarvar man oftast lite eftersom man ser hur massorna beter sig under grävningen och man har oftast hyffsad koll på hur länge det ska stå öppet.
Tror du menar 1:3 slänt (3:1 är väldigt väldigt brant slänt i sand).

1:2 bör funka.

• Gilla
Tompanell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.