76 940 läst ·
63 svar
77k läst
63 svar
Undvik Bygghemma!
Beställde innerdörr därifrån en gång. Tre dörrar fick dem skicka totalt då dem två första va skadade när dem kom fram (ja, DSV levererade dem ändå). Emballaget va ett skämt. Knappt täckt i plast med två tunna träplankor på var sida om dörren. Tror det mesta hamnar på just DSV, men kan inte förstå att Bygghemma väljer att ha kvar en speditör som knappt heller kan se till att grejerna kommer fram i tid.Sertac Karabas skrev:
Min upplevelse med Bygghemma har varit extremt frustrerande och långt ifrån acceptabel. Jag beställde en ytterdörr, sidoljus och ett Yale-lås till min villa, som för närvarande totalrenoveras. Beställningen lades den 21 april 2024, och även om Yale-låset levererades utan problem, uppstod det allvarliga problem med resten av leveransen.
Först och främst fick jag reda på att ytterdörren hade skadats under transporten. Detta efter otaliga samtal och omkopplingar till olika avdelningar när jag försökte få reda på var min dörr fanns, eftersom snickarna på plats behövde den. Transportbolaget DSV meddelade mig att dörren hade gått sönder (PS Fattar inte hur man kan ha sönder en jävla ytterdörr) och jag blev hänvisad tillbaka till Bygghemma för mer information.
Trots flera försök att kontakta Bygghemma via både telefon och e-post fick jag oklara svar med e-post återkoppling mellan med minst 4-5 dagars fördröjning. Det är helt orimligt. Den 19 maj, nästan en månad senare, informerades jag om att sidoljusen jag har köpt var slut på lager med en oklar leveransdatum. Jag blev erbjuden en återbetalning eller att acceptera den skadade produkten med en liten kompensation, men det är fortfarande inte hur denna "lilla skada" är och får ingen återkoppling.
Byggarbetarna är på plats och kan inte bygga klart framsidan...
Sammanfattningsvis har denna erfarenhet med Bygghemma varit den sämsta jag någonsin haft med någon återförsäljare. Kundservicen är under all kritik med oacceptabelt långa svarstider. Jag rekommenderar absolut inte Bygghemma. Om du överväger att köpa byggmaterial, råder jag dig att vända dig till Bauhaus istället, där kundservicen är pålitlig och du åtminstone får det stöd du behöver.
Ska tilläggas att jag även beställt två fönster därifrån som också skickats med DSV, och det va det inget fel på.
Men jag har beställt diverse saker från andra ställen som även där orsakat problem för DSV. Urusla utkörningstider i vårt område för övrigt och deras kundservice är urusel.
Vid incidenten med innerdörrarna tyckte jag ändå att kommunikationen med bygghemma fungerade bra. Men stor tumme ner när dem inte kan se till att grejerna kommer fram hela.
Sista gången jag beställde därifrån och från någon annanstans där DSV är speditör.
Sedan dess handlar jag uteslutande på Hornbachs butik i Borås, och även om det hänt att det blivit strul någon gång så rättar dem till det snabbt och smidigt.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Årets bästa inlägg redan nu! Jag gick på't t...... tills jag läste sista stycket. Du är ett geni! 😂Bygghemma Kundservice skrev:
Hej Sertac,
Vi vill börja med att be om ursäkt för de problem som uppstått i samband med din senaste beställning. Vi har fått information om att det har blivit en skada på din dörr under leveransen, samt att det har varit felaktigheter med de levererade varorna.
Vi förstår att detta har orsakat olägenhet och frustration, och vi tar fullt ansvar för dessa misstag. Vi arbetar just nu med att undersöka hur detta kunde hända och vidtar åtgärder för att säkerställa att liknande problem inte uppstår i framtiden.
För att rätta till detta så snabbt som möjligt, skulle vi vilja erbjuda dig följande:
1. En ersättning eller reparation av den skadade dörren.
2. En ny omedelbar leverans av de korrekta varorna utan extra kostnad.
3. 50% rabatt på dina kommande dildo beställningar hos www.sexleksaker.se.
Vänligen kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan arrangera dessa åtgärder på ett sätt som passar dig bäst. Du kan nå oss via telefon på 010-140 01 00 eller genom att logga in på dina sidor hos www.bygghemma.se.
Återigen ber vi om ursäkt för besväret och tackar för din förståelse. Vi hoppas kunna återställa ditt förtroende för oss och har därav skickat en vibrerande 28cm lång randig feminin dildo hem till dig.
Med vänliga hälsningar,
Bygghemma gänget
Det beror på hur frakten bokas av det levererande företaget. Vissa sköter det själva och då har Bygghemma ingen koll, andra bokar frakterna genom Bygghemmas system och då vet de exakt var allt är.mnils skrev:
Nu vet jag inte hur byggvaror bokas, men för mer "normala" saker som skickas i paket så har Bygghemma just bytt från Schenker till DHL för sådant som skickas till utlämningsställen. För hemleveranser använder de just nu DSV men ambitionen är att även det ska läggas över på DHL - vilket jag ser som positivt, DSV har fan sönder allt.
Beställde lekstuga i aug/september. I lager enligt hemsidan men förstår att det är slutet på säsongen. Uppskjutet till 3e januari och räknar med fler uppskjut för görs nog inga lekstugor i mellandagarna. Blir inte meddelad. Två veckor in i januari kommer fakturan på uppåt 10000kr. Inga svar från kundtjänst så meddelar fakturaföretaget direkt att jag vill först bill skjuta upp och senare bestrida fakturan (när bygghemma inte svarat och sista betaldatum är nära). När bygghemma väl svarar med nytt taget-ur-luften-datum och undrar om jag fortfarande vill ha den säger jag ja men bara om ni tar bort fakturan tillsvidare. Men icke, det GÅR inte. De kan skjuta upp den en månad i taget. Fakturera för något som redan är tre månader sent utan att en ha varan hemma.. Avbeställde helt. Beställde på nytt i april och fick då bara ett besked om ca 3v försening men sen kom den. Hann bli 1000kr billigare så var ju bra det i alla fall. Hela denna tid stod den som "i lager" trots jag nämnt det i mina mejl till dem. Oerhört sega på svar och ett par av mina mejl besvaras inte alls trots både god ton och tydliga frågor i punktformat. Suck! Stugan var fin..Sertac Karabas skrev:
Min upplevelse med Bygghemma har varit extremt frustrerande och långt ifrån acceptabel. Jag beställde en ytterdörr, sidoljus och ett Yale-lås till min villa, som för närvarande totalrenoveras. Beställningen lades den 21 april 2024, och även om Yale-låset levererades utan problem, uppstod det allvarliga problem med resten av leveransen.
Först och främst fick jag reda på att ytterdörren hade skadats under transporten. Detta efter otaliga samtal och omkopplingar till olika avdelningar när jag försökte få reda på var min dörr fanns, eftersom snickarna på plats behövde den. Transportbolaget DSV meddelade mig att dörren hade gått sönder (PS Fattar inte hur man kan ha sönder en jävla ytterdörr) och jag blev hänvisad tillbaka till Bygghemma för mer information.
Trots flera försök att kontakta Bygghemma via både telefon och e-post fick jag oklara svar med e-post återkoppling mellan med minst 4-5 dagars fördröjning. Det är helt orimligt. Den 19 maj, nästan en månad senare, informerades jag om att sidoljusen jag har köpt var slut på lager med en oklar leveransdatum. Jag blev erbjuden en återbetalning eller att acceptera den skadade produkten med en liten kompensation, men det är fortfarande inte hur denna "lilla skada" är och får ingen återkoppling.
Byggarbetarna är på plats och kan inte bygga klart framsidan...
Sammanfattningsvis har denna erfarenhet med Bygghemma varit den sämsta jag någonsin haft med någon återförsäljare. Kundservicen är under all kritik med oacceptabelt långa svarstider. Jag rekommenderar absolut inte Bygghemma. Om du överväger att köpa byggmaterial, råder jag dig att vända dig till Bauhaus istället, där kundservicen är pålitlig och du åtminstone får det stöd du behöver.
Har inte haft problem med bygghemma, dock få beställningar gjorda därifrån.
Dsv lyckades också sabba en ytterdörr för mig. Det var riktigt djupa skador i dörren, och handtaget hade repor som många mm djupa. Helt fundersam över hur dsv lyckades åsamka så mycket skador.
Dsv lyckades också sabba en ytterdörr för mig. Det var riktigt djupa skador i dörren, och handtaget hade repor som många mm djupa. Helt fundersam över hur dsv lyckades åsamka så mycket skador.
Nej. Som slutkunder så kan vi inte fritt välja fraktbolag, det enda sättet som vi kan bojkotta DSV är att även bojkotta de som anlitar dem. Fler borde göra den kopplingen, annars finns det ju alldeles för få sätt att hålla kassa speditör ansvariga för sitt rövhatteri.S Sernando skrev:
Sista gången jag beställde från bygghemma fick jag vänta en månad på några elfakonsoler som fanns i lager och skulle ha skickats direkt.
Jag har liknande erfarenhet av bygghemma, usla på att leverera i tid. Två av tre beställningar har jag ringt för att kolla var beställningen var den är när den kommer, vad som hänt. Vid båda gångerna har den kommit på villovägar av speditören, så kanske inte bygghemmad fel egentligen. Vid båda gångerna har de till slut skickat en ny beställning, det ska de har kredd för dock. Vid båda gångerna så har ursprungsbeställningen sedan kommit några veckor senare… så jag har förvisso tjänat på dessa beställningar, men väldigt frusterande när man behöver grejorna för att komma vidare.
Jag har handlat på Bygghemma pga har en person i min närhet som jobbar där och ger mig 15% rabatt, men pga att strul med dem så är det inte värt det ens då.
Vi gjorde misstaget att beställa lite grejer på bygghemma, som tur är inga stora pengar i sammanhanget. Var en grej vi kollat på billigast möjliga i en byggmax butik, de hade exakt samma på BH men lite dyrare, och en liknande som såg betydligt bättre och mer genomtänkt och påkostad ut men som var kanske 40% dyrare, men eftersom vi skulle använda den rätt mycket under en period tog vi den. När grejerna väl kom hade de skickat den billigare istället, när vi kontaktat kundtjänsten om att de skickat fel vara och till slut efter den sedvanliga långa väntan fick svar försökte de först bara ljuga ihop nått skit om att den vi fått istället var mycket bättre och att de uppgraderat oss och vi skulle vara glada för det.... När vi svarade att den ju uppenbart är skit och billigare hos de och ännu billigare på byggmax svarade de jaja ni kom på oss, den andra är slut. var på vi fick svara igen att vi ville häva köpet eller ha mellanskillnaden tillbaka och efter mycket tjafs under lång tid fick nog tillbaka nästan mellanskillnaden mellan den vi betalade för och vad vi fick. men vilket företag försöker skicka en sämre billigare produkt istället utan förvarning och sen bråkar om att betala tillbaka mellanskillnaden? Kan ju bara anta att de gör så med dyrare varor med, varför skulle det vara nån skillnad? betala för en Husqvarna 450x och få hem en 415x för att 450 var slut? de är egetligen bättre 🤩
Även om bygghemma är struligt ibland så har dom bra priser och funkar absolut när man beställer i god tid till projekt. I ditt fall bör du nog se över ditt eget agerande när du beställer online mot en dealline med gubbar på plats någon vecka senare. En dag med 2 gubbar kostar väl som en ytterdörr och lokala byggföretag har ofta budgetdörrar för inte så långt ifrån bygghemmas, låter som en skev riskfördelning.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
De är ju omöjligt att veta vad som är rimlig leveranstid hos dem när varor som anges vara ”i lager” kan ha 3 månaders leveranstid. Och det är om man inte får med kundtjänst att göra som svarar på mail efter typ 1-2veckor om man inte vill stå i 1,5h telefonkö och prata med ”goddag yxskaft”. Ska man ha ett halvårs framförhållning och hyra ett förråd för varorna under tiden tycker du?Renholmen skrev:
Även om bygghemma är struligt ibland så har dom bra priser och funkar absolut när man beställer i god tid till projekt. I ditt fall bör du nog se över ditt eget agerande när du beställer online mot en dealline med gubbar på plats någon vecka senare. En dag med 2 gubbar kostar väl som en ytterdörr och lokala byggföretag har ofta budgetdörrar för inte så långt ifrån bygghemmas, låter som en skev riskfördelning.
Nej de går inte att lita på oht.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Bygghemma som dropship kan fungera vid beställning av enskilda varor. Min erfarenhet är att det är lite av ett lotteri med leverans och frakt dvs. inte särskilt pålitligt.
Nästa utmaning är givetvis dropship där de inte har möjlighet att konsolidera varorna vilket i realiteten betyder att en kan få fyra olika leveranser på fyra varor som du behöver vara hemma och ta emot. Har du dessutom en entreprenad på gång så får en själv stå för risken om något är skada eller försenat då hantverkare får bokas om till merkostnad. I fallet med entreprenad är det absolut bäste om en kan enas med hantverkarna att de beställer materialet och hanterar det dvs. de står risken om något är skadat eller blir försenat. Vanligtvis har de rabatter på materialet där beställaren får betala ett materialpåslag vilket jag ansett vara en fair deal för att inte stå risken plus att hantverkarna sköter hela kommunikationen med leverantör om något gått snett.
Nästa utmaning är givetvis dropship där de inte har möjlighet att konsolidera varorna vilket i realiteten betyder att en kan få fyra olika leveranser på fyra varor som du behöver vara hemma och ta emot. Har du dessutom en entreprenad på gång så får en själv stå för risken om något är skada eller försenat då hantverkare får bokas om till merkostnad. I fallet med entreprenad är det absolut bäste om en kan enas med hantverkarna att de beställer materialet och hanterar det dvs. de står risken om något är skadat eller blir försenat. Vanligtvis har de rabatter på materialet där beställaren får betala ett materialpåslag vilket jag ansett vara en fair deal för att inte stå risken plus att hantverkarna sköter hela kommunikationen med leverantör om något gått snett.
Iblan kan det vara skönt att köpa materialet via hantverkarna som är på plats, fast det kanske inte gick i det här fallet. Visst kan det bli några kronor dyrare men jag inbillar mig att det mesta flyter på bättre när byggarna håller i materialhanteringen.