Till mitt utbygge tycker jag att det verkar onödigt med råspont och underlagspapp under plåten.
Jag har hört att man kan ha kraftiga bärläkt 45x70 och masonit istället.
Behövs det ingen papp ovanpå masoniten?
Har hört talas om oljad board, är det det man ska ha?
Hur tjock måste masoniten vara? Det är ju 1200mm mellan takstolarna så jag antar att det kommer att hänga ner ordentligt om det är en tunn skiva.

Har också hört om folie. Är det något att ha?
 
N
Jag fick instruktioner av en plåtslagare att man sätter dropptaksväv (eller vad det nu kan heta) direkt på takstolarna och sedan så lägger man brädor över. Längst ut mot kanterna så lägger man dom 3-4 första bredvid varandra sedan med 70 mm mellanrum och avslutar med en 2-3 brädor bredivd varandra.
Jag använde 22*100 mm brädor men jag har "bara" 600mm mellan takstolarna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.