3 114 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Undersökningsplikt vattenburet golvvärmesystem - dolt fel
Mycket förvirrat det här. Vad är det som är fel exakt? Hur har det felet konstaterats? Vad är konsekvenserna av felet? Att värmesystemet ger värme är väl motsatsen till problem...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Felet är möjligt att upptäcka (TS vän upptäckte det), men det finns ju detta med att det bara är 5 år gammalt, varför man kanske inte behöver undersöka lika noggrant. Det jag framförallt tror det hela faller på, baserat på den information vi har nu, är att felet nog inte kan räknas som betydande.
Vi vet inte vad felet kostar att åtgärda, men det låter inte som stora summor i förhållande till köpeskillingen. För att räknas som dolt fel krävs mer än att det är dolt eller icke förväntat, det ska påverka köpeskillingen ordentligt, kanske >5%.
Vi vet inte vad felet kostar att åtgärda, men det låter inte som stora summor i förhållande till köpeskillingen. För att räknas som dolt fel krävs mer än att det är dolt eller icke förväntat, det ska påverka köpeskillingen ordentligt, kanske >5%.
Är det verkligen ett fel? Värmesystemets uppgift är att värma huset vilket det verkar göra väldigt bra.Fairlane skrev:
Felet är möjligt att upptäcka (TS vän upptäckte det), men det finns ju detta med att det bara är 5 år gammalt, varför man kanske inte behöver undersöka lika noggrant. Det jag framförallt tror det hela faller på, baserat på den information vi har nu, är att felet nog inte kan räknas som betydande.
En riktig rörmokare med lång erfarenhet. Jag förstår inte själv allt som är fel då jag inte alls jobbar med sådant här. Hur som helst så litar Vi på bedömningen. Min fråga handlar om vad som faktiskt gäller när vi pratar undersökningsplikt. På vilken nivå ska man undersöka ett golvvärmesystem innan man skriver på?DE73 skrev:
Egentligen behöver jag inte råd kring själva felet utan jag undrar vad som gäller rent juridiskt med undersökningsplikten. Hur mycket förväntas man undersöka?G grovspacklarn skrev:
Ok, har du hundra koll på det där med procenten? Vet du var man kan läsa mer om det?Fairlane skrev:
Fel har vi fått konstaterat. Min fråga handlar om det juridiska. Vad förväntas i praktiken av en husköpare när det gäller undersökning av fastigheten? Brukar man ta in en rörmokare för att kolla att ett golvvärmesystem fungerar (relativt nytt samt enligt säljarna välfungerande).DE73 skrev:
Några pengar från köparen kommer du aldrig att få eftersom du håller på och åtgärdar. Säljaren ska alltid ha möjlighet att åtgärda själv. Svårt att yttra sig eftersom du inte själv vet vad som är fel. Att reklamera för att det är för varmt tror jag inte fungerar.H Husägare1237 skrev:
Går inte att svara på utan att ha mer information om "felet". Det finns ingen som tänker sammanfatta allt som kan utgöra dolda fel och allt som inte kan göra det åt dig här - utan du får ge relevant info så att det går att svara på frågan....
Om din rörmokare såg felet utan att riva upp golvet så är det nog inte ett dolt fel.
Om din rörmokare såg felet utan att riva upp golvet så är det nog inte ett dolt fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Nivån är att aöllt som en kunnig, allmänbildad person kan förväntas klara att bedöma, skall man upptäcka. Man skall inte behöva använda verktyg eller special mätinstrument.H Husägare1237 skrev:
I praktiken existerar inte en lekman som är så allmänkunnig att man kan undersöka allt, man anliter en besiktningsman, för den personen bör kunna vara lite kunnigare än en "duktig lekman", så man undersäker lite mer fackamannamässigt än man skall behöva. Och har då bevisligen undersökt.
Men bes. män som gör överlåyteslebesiktningar hatr ofta friskrivning om VVS och El. De har oftats inte tillräckliga faclunskaper inom de områdena.
Nu vet vi ju inte vad som är fel hos dig, men troligen skulle en allmänt teknisk kunnig person som granskar rördragningen upptäcka om det är "felkopplat". Eller iallfall att det ser skumt ut.
Och man behöver vid en undersökning inte upptäcka de faktiska felen, utan det räcker att något gör att man kan misstänka felaktigheter, så bör man förvänta sig fel, inte nödvändigtvis just de fel som senare upptäcks.
Men dolda fel är en "bedömningssport", Här finns faktorer som talar både för och emot att det skulle vara ett dolt fel. Det låter dessutom som ett fel som är "för billigt" för att ses som ett väsentligt fel.
Jag blir också lite betänksam över din rörmockares bedömning. OK det är en riktigt rörmokare, och dessutom som du känner (??), men det låter samtidigt märkligt om säljaren skulle ha levt med det här felet i 5 år. Är det möjligt att det iofs. är fel, men inte fullt så allvarligt fel som rörmokaren säger. Det behöver inte vara så att ha uppgraderar felet medvetet.
Dolda fel brukar ju vara svårt..
Sen är ju det kluriga med om golvvärmen funkar men kunde funka bättre om det är tillräckligt fel.. och olika tillverkare kan ha olika installationslösningar och den som har köpt golvvärmen kan ha beställt nåt konstigt som kanske inte är ett perfekt system av högsta klass men det är ändå en fungerande golvvärme..
Det är lite farligt att en rörmokare snickare elektriker anser att det är "fel" för värmen funkar ju bevisligen. driver man det vidare så är frågan hur goda chanserna är att det är tillräckligt stora fel på hur golvvärmen är gjord och enligt vilka premisser..
Den kan ju vara fel idag mot en standard som gäller idag men som inte fanns för 5 år sen tex
Samtidigt så har ju rörmokarvännen sett felet utan nån rivning eller förstörande åtgärd så med andra ord hade ju "felet" kunna upptäckas om vännen letat fel på golvvärmen innan ni köpte huset..
Jag tror det blir svårt att vinna detta mot säljaren om det skulle drivas vidare och vill ni ha ett bättre fungernade golvvärmesystem så tror jag det är bäst ni räknar med att stå för kostnader för den ombyggnationen själva
Sen är ju det kluriga med om golvvärmen funkar men kunde funka bättre om det är tillräckligt fel.. och olika tillverkare kan ha olika installationslösningar och den som har köpt golvvärmen kan ha beställt nåt konstigt som kanske inte är ett perfekt system av högsta klass men det är ändå en fungerande golvvärme..
Det är lite farligt att en rörmokare snickare elektriker anser att det är "fel" för värmen funkar ju bevisligen. driver man det vidare så är frågan hur goda chanserna är att det är tillräckligt stora fel på hur golvvärmen är gjord och enligt vilka premisser..
Den kan ju vara fel idag mot en standard som gäller idag men som inte fanns för 5 år sen tex
Samtidigt så har ju rörmokarvännen sett felet utan nån rivning eller förstörande åtgärd så med andra ord hade ju "felet" kunna upptäckas om vännen letat fel på golvvärmen innan ni köpte huset..
Jag tror det blir svårt att vinna detta mot säljaren om det skulle drivas vidare och vill ni ha ett bättre fungernade golvvärmesystem så tror jag det är bäst ni räknar med att stå för kostnader för den ombyggnationen själva
Är det inte så att vid dolt fel måste alltid säljaren få möjlighet att åtgärda själv? Nu håller köparen redan på med åtgärder.P polaris78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Det finns väl ingen exakt siffra, men det finns domar där en för liten kostnad i förhållande till köpeskillingen för att det inte bedöms som dolt fel.H Husägare1237 skrev:
Se sista punkten i bilden som Polaris postade i #28. Frågan är hur mycket köpeskillingen förändrats om felet hade varit känt.
Jag tror att @hempularen brukar ha koll på detta med hur många procent som domstolarna har sagt?!