Byggahus.se

Underrede/sammanfoga planbord?

1. Peeklund
    Medlem · 4 inlägg

Peeklund

Medlem
    Hej, drömmen är nära men jag har ett problem! Jag har ekplank från svärfar som är hyvlade och behandlade och nu är tanken att ben ska dit. Min sambo säger att jag måste göra en ram med stående reglar under, är det verkligen den enda lösningen?
    Min tanke var en lagd regel ca 100x25mm för att hålla samman planken. Jag ska ha 3mm mellanrum emellan planken d.v.s. de är inte sammanfogade på något annat vis.
    Tyvärr har två av plankorna slagit sig en aning också.

Hur gör jag för att det ska vara hållbart? Vad år bästa lösningen och vad in gå? Jag såg en som hade fräst ner två spår där han la i en U formad metall regel och på så vis gjorde de styvt och sammanfogat, någon som provat?

2. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 537 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Hur stort är bordet?
    Vad du behöver för stöd beror på spannet. Dvs hur långt bordet är.

3. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    Att plankorna börjat slå sig tyder på att de inte är helt torra ännu. Ska bordet stå inne eller ute?

4. Peeklund
    Medlem · 4 inlägg

Peeklund

Medlem
    bordet kommer vara 180x90, de var torra det ska stå inne. Men innan de hyvlades så låg de tyvärr lite oskyddat en stund (har legat ute och ”torkat”)

5. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    Vet inte om jag missförstår dig, men har de 'bara' legat utomhus under tak och torkat så är de inte tillräckligt torra för att börja snickra med utan risk att de börjar röra sig, dvs de är inte möbeltorra.
    Hur långt in från sidan tänkte du att benen skulle vara?
    Hur tjocka är plankorna?

6. Peeklund
    Medlem · 4 inlägg

Peeklund

Medlem
    planken är 4cm tjocka tänkte att benen skulle vara ca 20cm in. Ska jag låta dem ligga i garaget minst +10 året om och torka? Hur länge då oj funkar de nu när jag haft på hårdvaxolja?

7. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
    Svårt att sia om hur hårdvaxoljan kommer påverka torkningen.
    Jag är långtifrån bäst på det här med torkning på forumet. Bara en glad amatör som gjort de flesta felen själv :)

• Laddar…
  8. Frustrator

Frustrator

Verktygstokig
  9. Peeklund
    Medlem · 4 inlägg

Peeklund

Medlem
    hur skulle du fäst då med två tvärreglar och sen benen?

10. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 178 inlägg

prototypen

Medlem
    Gör ett "allmoge" underrede.
    Dina tvärgående, gör stora hål för skruvarna så plankorna kan röra sig lite.

Torkning bör göras där det sedan ska stå, dvs inne, garaget med +10 är fuktigare än inne.

Protte

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.