Upptäck att mer eller mindre 100-140cm av min ena sula saknar sand under sig. Den hänger alltså i luften. VVS är här och ska byta inkommande avlopp som går precis under den sulan.

Hur säkrar jag upp när dom är klara?

Är det pålat? Om inte får du se till att trycka in grus ordentligt

Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det pålat? Om inte får du se till att trycka in grus ordentligt
Nope, inte pålat. Det är tidigare inteyckt 2-5 flis under den sedan tidigare arbete, inga sättningar. Det kanske duger då?

Eller bör man trycka in bärlager, alternativt gjuta?

Du måste få in något som pallar trycket och går att komprimera in

• Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
J
P Psan skrev:
Eller bör man trycka in bärlager, alternativt gjuta?
Ja bärlager blir bra, makadam eller typ. 0-32 kross går fint att packa in under..
Givetvis funkar gjutning med men lite overkill och dyrt kanske..

• Gilla
Psan
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja bärlager blir bra, makadam eller typ. 0-32 kross går fint att packa in under..
Givetvis funkar gjutning med men lite overkill och dyrt kanske..
Ja, jag tycker också att det känns som att det borde gå att packa in fint.

Å andra sidan renoverar jag för några 100k och ett gäng säckar med expanderbetong bli inte så mycket i det stora hela.

J
P Psan skrev:
Ja, jag tycker också att det känns som att det borde gå att packa in fint.

Å andra sidan renoverar jag för några 100k och ett gäng säckar med expanderbetong bli inte så mycket i det stora hela.
Ja du kan torrpacka in bruk med bärlager så blir det jäkla komprimerat!
Det viktiga är att du packar in det i under med tex. en hand stamp, en regelbit eller likande så att man inte bara lägger gruset löst in under så att säga..

J Jansson69 skrev:
Ja du kan torrpacka in bruk med bärlager så blir det jäkla komprimerat!
Det viktiga är att du packar in det i under med tex. en hand stamp, en regelbit eller likande så att man inte bara lägger gruset löst in under så att säga..
Låter vettigt. När du säger "med bruk", vad menar du då?

J
P Psan skrev:
Du kan blanda torr betong med bergskrosset och packa in så kommer det att stelna med tiden av markfukten..

• Gilla
Psan
  • Laddar…
P Psan skrev:
Han menar nog att du blandar bärlagermaterialet med ditt expanderbruk "torrt" och packar in det. När det sedan blir fuktigt så stelnar/härdar expanderbruket och allt blir hårt.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du kan blanda torr betong med bergskrosset och packa in så kommer det att stelna med tiden av markfukten..
Låter intressant, aldrig hört om det innan.

Har du nåt förslag på hur många delar kross och hur många delar betong?

Duger vanlig fin eller grovbetong från typ biltema då eller ska man ta ex weber expanderbar?

Detta kommer ligga på rör med (nya plast), det spelar ingen roll?

J
P Psan skrev:
Låter intressant, aldrig hört om det innan.

Har du nåt förslag på hur många delar kross och hur många delar betong?

Duger vanlig fin eller grovbetong från typ biltema då eller ska man ta ex weber expanderbar?

Detta kommer ligga på rör med (nya plast), det spelar ingen roll?
Asså jag tror det är overkill att blanda in cementprodukter. Det räcker att packa in bergskross gott och väl..

Jordfuktad betong används i vissa delar av markstensförläggning och mer utomlands än här..

J Jansson69 skrev:
Asså jag tror det är overkill att blanda in cementprodukter. Det räcker att packa in bergskross gott och väl..

Jordfuktad betong används i vissa delar av markstensförläggning och mer utomlands än här..
Även om det gäller en sula som hänger helt i luften? Jag ser alltså till andra sidan.

Men om vanligt bärlager räcker ska man väl inte krångla till det.

J
P Psan skrev:
Även om det gäller en sula som hänger helt i luften? Jag ser alltså till andra sidan.

Men om vanligt bärlager räcker ska man väl inte krångla till det.
Har du några bilder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.