K
Hej,

IKEA verkar slutat med att underlimma disko direkt i fabrik. Fått hem skivan där allt är utfräst men knapphändig info om hur den ska monteras. Man vänder skivan och trycker diskhon mot laminatkanten, sen får med små vita clips med skruv som ska träs in i skåran och sen skruvar man för att fästa, men de sitter lite halvdant så inte helt 100 på att detta är korrekt. Framgår heller inte om den ska limmas underifrån eller inte. Någon som monterat ho med deras nya sätt?

• Underlimmad diskho med vita klips och skruvar i köksbänk, illustration av monteringsfråga med nya metoden från IKEA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har själv köpt en bänkskiva med ho. Fick reda på av Ikeas köksplanerare att man själv, som kund, ska limma fast diskhon. Ja, den ska limmas! Clipsen är nog bara för att den ska hållas på plats medan limmet torkar.
Jag har inte hittat någon monteringsanvisning tillhörande ho eller bänkskiva. Har jag fått fel produkt??
Men som sagt; Hon ska limmas.

K
J Janne_ skrev:
Har själv köpt en bänkskiva med ho. Fick reda på av Ikeas köksplanerare att man själv, som kund, ska limma fast diskhon. Ja, den ska limmas! Clipsen är nog bara för att den ska hållas på plats medan limmet torkar.
Jag har inte hittat någon monteringsanvisning tillhörande ho eller bänkskiva. Har jag fått fel produkt??
Men som sagt; Hon ska limmas.
Vi limmade men blev ändå fuktskada efter 2 veckor. Upplevde det svårt att få det 100 tätt när man limmar själv.

K Kirre2021 skrev:
Hej,

IKEA verkar slutat med att underlimma disko direkt i fabrik. Fått hem skivan där allt är utfräst men knapphändig info om hur den ska monteras. Man vänder skivan och trycker diskhon mot laminatkanten, sen får med små vita clips med skruv som ska träs in i skåran och sen skruvar man för att fästa, men de sitter lite halvdant så inte helt 100 på att detta är korrekt. Framgår heller inte om den ska limmas underifrån eller inte. Någon som monterat ho med deras nya sätt?
Jag beställde en laminatskiva med underlimmad ho i maj.
Av många olika omständigheter har projektet blivit försenat och jag stod nu i helgen och skulle montera diskhon i bänkskivan. Vi kunde inte fixera clipsen i den utfrysta skåran då det glappade . När jag ringer till IKEA och påpekar detta så berättar hon att det har blivit fel i utfräsningen på många laminatskivor i somras och att hon rekommenderar att jag reklamerar skivan och får en ny. När jag tittar på din bild så ser det precis ut som att clipsen sitter för löst som det gjorde på min. Så det kan hända att även din utfräsning är för stor för clipsen. Om clipsen bara var till för stöd under tiden limmet härdar hade det nog varit en annan konstruktion.
Det låter märkligt att endast limmet (även med hög bärighet) ska hålla diskhon på plats när den ska bära rätt mycket tunga tallrikar och grytor 🤔

Redigerat:
  • Gilla
Emma Kotormam och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.