Hej,
Jag håller på att lägga om taket och har lite funderingar om min skorsten och den lösning som jag gjort på skorstensgenomföringen. Jag har följt tillverkarens anvisningar så gått det går. På ett sätt så känns detta inlägget onödigt, tidigare lösning var pappa på råspont fram till skorsten, tegelpannor och sedan plåt överst. Detta har funkat fint i 75 år. Min lösning borde vara bättre än det, men samtidigt så läser man alla "proffs" här som tycker saker. Så jag blottar min lösning och ser om det finns något som jag kan göra bättre i dagsläget. Framförallt har jag inget underbeslag. Det står inget i instruktionerna från tillverkaren, så jag har "missat" det och nu är det för sent.
Duken är Mataki Haloten Steel easy fix.
Det jag hade tänkt göra igen är att gå över alla skarvar mellan skorsten och papp igen med asfaltsklistret.
Därefter tänkte jag ta dit en plåtslagare för att sätta överbläcket runt om hela kalaset.
Tankar ? Något jag borde göra "nu" ?
Jag håller på att lägga om taket och har lite funderingar om min skorsten och den lösning som jag gjort på skorstensgenomföringen. Jag har följt tillverkarens anvisningar så gått det går. På ett sätt så känns detta inlägget onödigt, tidigare lösning var pappa på råspont fram till skorsten, tegelpannor och sedan plåt överst. Detta har funkat fint i 75 år. Min lösning borde vara bättre än det, men samtidigt så läser man alla "proffs" här som tycker saker. Så jag blottar min lösning och ser om det finns något som jag kan göra bättre i dagsläget. Framförallt har jag inget underbeslag. Det står inget i instruktionerna från tillverkaren, så jag har "missat" det och nu är det för sent.
Duken är Mataki Haloten Steel easy fix.
- Först så fäste jag en trekantslist runt om hela skorstenen. Skorstenen går genom nocken (inte jämnt fördelat).
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Sedan gjorde jag ett uppvik med underlags pappen.
- Sedan tätade jag "snitten" med Haloten Flextätning
-
- Sedan fäste jag en "kappa" som dom kallar det, bestående av underlagsduken. Det gick inte att spika i fogarna eller teglet. Så jag limmade som f*n med asfaltsklistret och höll kappan på plats med två spännband medans limmet torkade. Skarven i kappan överlappade 30 cm, limmades som f*n
-
- Sedan satte jag Haloten Flextätning längs med alla skarvar mellan "kappan" och underlagsduk/titigare Haloten flextätning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Sedan gick jag runt med asfaltsklister en extra gång på skarven mellan skorsten och kappa.
Det jag hade tänkt göra igen är att gå över alla skarvar mellan skorsten och papp igen med asfaltsklistret.
Därefter tänkte jag ta dit en plåtslagare för att sätta överbläcket runt om hela kalaset.
Tankar ? Något jag borde göra "nu" ?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Inget fel i det du gjort, men kanske lite överkurs. Du måste i alla fall ha en plåtbeteckning runt skorstenen och en fog ska skraps ur lite ovanför pappanslutningen. Plåten knäcks så den går in i fogen och då kommer ev. vatten att rinna ut på plåten. En del sätter bara plåten direkt mot och vid riktigt busväder så rinner vatten in bakom plåten/omfattningen.
Tack, Japp ett överbläck kommer det komma. Överkurs är OK, jag jobbar ju inte direkt på timpenningJ jonaserik skrev:Inget fel i det du gjort, men kanske lite överkurs. Du måste i alla fall ha en plåtbeteckning runt skorstenen och en fog ska skraps ur lite ovanför pappanslutningen. Plåten knäcks så den går in i fogen och då kommer ev. vatten att rinna ut på plåten. En del sätter bara plåten direkt mot och vid riktigt busväder så rinner vatten in bakom plåten/omfattningen.
Har själv en skorsten som läckt lite i övergången till tak. Kan du inte borra med ett fint borr i murbruket för att få dit spikar eller skruvar enligt tillverkarens rekommendationer? Lim i all ära men 15 år senare står man kanske där och man har inte märkt att det blivit en liten läcka in till vinden. Behöver knappast vara ett slagborr, det är bara att offra nåt gammalt borr man har.
Om du ändå ska ta dit en plåtslagare så hade jag definitivt bett honom att plåta in hela skorstenen på en gång. Det är det jag vill göra med min skorsten och mina föräldrar gjorde det på deras hus. Borde bli bästa skyddet mot vatteninträngning. Samtidigt fixar man en bra skorstens huv mot fåglar, getingbon och regn som faller ner i rökkanalen.
Om du ändå ska ta dit en plåtslagare så hade jag definitivt bett honom att plåta in hela skorstenen på en gång. Det är det jag vill göra med min skorsten och mina föräldrar gjorde det på deras hus. Borde bli bästa skyddet mot vatteninträngning. Samtidigt fixar man en bra skorstens huv mot fåglar, getingbon och regn som faller ner i rökkanalen.
Tack för svaret !K kbladh skrev:Har själv en skorsten som läckt lite i övergången till tak. Kan du inte borra med ett fint borr i murbruket för att få dit spikar eller skruvar enligt tillverkarens rekommendationer? Lim i all ära men 15 år senare står man kanske där och man har inte märkt att det blivit en liten läcka in till vinden. Behöver knappast vara ett slagborr, det är bara att offra nåt gammalt borr man har.
Jo det skulle man ju kunna. Det kanske hjälper duken att hålla sig uppe lite längre. Det blir ju svårt att hålla cc 60mm men ett par skruv med bricka per sida skulle kunna vara något.
Jag får se om jag klär in hela skorstenen. Har läst lite om ökat slitage p.g.a. kondensering mellan murstock och plåt. Sedan så rent kosmetiskt så gillar jag den murade stocken. Men jag kommer begära in en offert på heltäckt skorsten också, så får jag se hur jag gör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden