Hej!
Jag behöver göra ett takbyte på mitt/vårt hus.
Huset har ca 232m^2 med ganska stor lutning och ska byta underlagsduk, läkt och betongpannor.
Vi kommer lägga duken ovanpå den gamla duken som är en sorts gummiduk (hållit mycket bra och är fortfarande hel/fast när man försöker riva i den).

Vi tittar på följande dukar:
Mataki mb380
Icopal flexilight PRO
T-Tak EVO
Som jag förstår det är de de bättre dukarna på marknanden och alla har en garanti på 30 år på materialet. Någon som kan rekommendera någon av dem mer än de andra?

Vi tittar även på tegelpannor och vill ha en lite mattare utseende än exempelvis moniers protector.

Vi tittar på moniers Jönåker elegant och polar matt i svart men undrar även här om någon kan rekommendera en bra ytbehandlad betongpanna? Blir inte riktigt klok på hur stor skillnad det egentligen är på betongpannor och vilken som är en bättre panna/tillverkare?
Vi har ju även st:Eriks, bender???
Hoppas på något svar i denna fråga? Jag har letat länge utan att bli klokare
Tack på förband!

Vilken blev det?

davveno1 davveno1 skrev:
Vilken blev det?
Jag körde med icopal flexilight pro till garagetaket och sedan så blev det Beijers RAW HP 730 till hustaket. Både är uppbyggda på samma sätt och har 30 års garanti. Känt och jämfört dem båda och tyckte skillnaden inte var speciellt stor samt gillade båda. Det har varit lika att lägga och jag är nöjd.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Varför inte mataki Mb380? Vad är skillnaden mellan dom

davveno1 davveno1 skrev:
Varför inte mataki Mb380? Vad är skillnaden mellan dom
Det var ett alternativ men då jag fick ett mycket bra pris först på RAW och sedan på icopal så blev det dessa. Jag gick efter det som var godkända samt hade 30 års garanti ( tänker att vågar de ge 30 år så håller de med stor sannolikhet ännu längre).
Kör den som du får bäst pris på då jag är ganska övertygad om att skillnaderna inte är speciellt stora och det finns mycket annat lägga pengar på.
Jag har kollat på mataki, icopal, raw, t-tak evo och tyckte det inte var så stor skillnad när man tar i dem eller ser dem. Hur de håller på lång sikt kan jag inte uttala mig om tyvärr.

Gör det enkelt dvs 30 års garanti plus bäst pris =vinnaren.

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.