Jag har en stuga som renoverats rätt ordentligt under förra året. Den var tidigare oisolerad. Nu är det ett parallelltak med luftspalt och takfotsventilation. Vi la ett Mataki Shingeltak, men monterade inte ventilation i nocken. Nu har jag funderat på hur stor den missen är, och har nog kommit fram till att det ska åtgärdas. Dvs. montera dit Matakis nockventilation i efterhand.

Verkar det vettigt?

Det sitter en ångspärr i taket, men det hamnar kanske fukt på undersidan av råsponten ändå.

Jag är ganska övertygad om att det är en bra idé, men söker gärna inspel!

Bifogar några bilder på hur det ser ut, och en skiss på konstruktionen i genomskärning.

Efter att den gamla råsponten tagits bort.
Gult hus under renovering, byggställning monterad längs väggen, takarbeten pågår under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi monterat pärlspont och ångspärr utanpå.
Byggställning vid stuga under renovering, med takarbete pågår. Panel och ångspärr synliga, blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Ångspärren syns, och facken för isolering.
Tak under renovering med synlig ångspärr och träbjälkar, byggställning i bakgrunden, blå himmel ovanför.
Skapa konto

Mellanrummet som blir luftspalt.
Tak under renovering med ångspärr och isoleringsfack synliga. Nyinstallerade ångspärren ansluts med grönt tätningsband.
Skapa konto

Och en skiss:
Skiss av taksektion visar parallelltak med luftspalt, ångspärr, pärlspont, råspont och underlagstak för Mataki Shingeltak utan nockventilation.
Skapa konto

Med det lilla taket hade jag varit nöjd med luftspalt nere vid takfot, även det en vanlig lösning. Det viktiga är att luftspalten finns där.

• Gilla
fräsigkärra
  • Laddar…
Ja det kanske räcker. Jag lämnar det gärna som det är för att undvika att ta hål i ett tak med risk för läckage.
Taket är dock brant, 44 grader.
Tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.