I vanliga bostäder / ej våtutrymme kan man köra med vanlig 6 mm rep gips på golvet.
Vid större ytor bör 13mm golv gips användas. Den är hårdare. Det viktiga är att klinkers skall monteras mot ett dött material. I hallen går det även bra att prima spånet armera och fixa klinkers med elastiskt fix. Foga med elastiskt fix med!

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
För 15 -20 år sen då jag renoverade min lägenhet hade de 6mm reparations golv gips. Men jag har inte sett den i affärer sen dess.
6mm renoveringsgips är en sak och golvgips en annan...;)

kamilenski skrev:
I vanliga bostäder / ej våtutrymme kan man köra med vanlig 6 mm rep gips på golvet.
Vid större ytor bör 13mm golv gips användas. Den är hårdare. Det viktiga är att klinkers skall monteras mot ett dött material. I hallen går det även bra att prima spånet armera och fixa klinkers med elastiskt fix. Foga med elastiskt fix med!
Njae... det viktigaste är väl att uppnå böjstyvhet så att inte klinkern spricker sen, och detta uppnår man med 13mm golvgips limmad på spånskivan.
Mycket mycket tveksam till att man uppnår tillräcklig böjstyvhet med 6mm renoveringsgips på golvet, men om du har någon skrift där det står att det räcker så är det välkomnat... :rolleyes:;)

Paul-Staffanstorp skrev:
6mm renoveringsgips är en sak och golvgips en annan...;)

Njae... det viktigaste är väl att uppnå böjstyvhet så att inte klinkern spricker sen, och detta uppnår man med 13mm golvgips limmad på spånskivan.
Mycket mycket tveksam till att man uppnår tillräcklig böjstyvhet med 6mm renoveringsgips på golvet, men om du har någon skrift där det står att det räcker så är det välkomnat... :rolleyes:;)
Inga skrifter. Nej. Men kollade med en byggare som så att just för att klinkers inte skulle spricka, skulle de "limmas" och fogas med elastiska massor. I övrigt har du 100% RÄTT!
Det handlar tydligen om:

1. att plattorna skall inte spricka
2. att de skall inte släppa
3. att fogen skall inte lössna

Hade det bara handlat om böjligheten / styvheten - hade man kunnat köra med dubbla spån.

Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp skrev:
Eller så var det Martin Timell du pratade med... :D
Han limmar ju inte ens...:rolleyes:

[länk]

[länk]

Han har inte läst på riktigt och det är ju inget ovanligt... :rolleyes:

[länk]
Vad du är elak Paul. Du gör mig ledsen :rolleyes:

p.s. jag hade limmat i vilket fall som. För att jag är inte Martin.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.