Tjena,
Jag hade OVK besiktning på min lägenhet och den blev underkänd. "Överluft till badrummet inte va ok"
Jag jämförde lite med grannen under mig ( se bilder 1,2 och 3)
Där han inte fick någon kommentar på detta.
(Se bilder 4 och framåt på min lägenhet)
Det finns en stor glipa i underkant som jag förstår är ok enligt regler. En glipa i underkant på ungefär 10mm på höger sida, ca 5-6 på vänster sida på dörren lutar en aning.

Vad säger ni här?
Jag fick på mig att antingen installera ett överlufston i nederkant av dörr, kapa av X antal cm i nederkant av dörr så att det blir en glipa mot tröskel, alternativt justera tröskeln.

Vill ju inte riskera att sätta in ett överluftsdon i dörren och det låter en massa när man är där inne och gör sina behov...
Är inget proffs men tycker att det är märkligt att jag fick en anmärkning här.

• Dörr med glipa vid nederkant, cirka 10mm på höger sida och 5-6mm på vänster sida, vilket kan ha påverkat OVK-besiktningen av lägenheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr med synlig glipa mot golvet, glipan mäter ca 10mm på höger sida och 5-6mm på vänster sida, lutar något. Problematik vid OVK besiktning.
    Skapa konto
  • Dörrtröskel mellan två olika golvtyper, handgjorda klinkers och mörkt trägolv, med synlig glipa under dörren.
    Skapa konto
  • Glipa under dörr med linjal som mäter avstånd. Trägolv och tröskel syns tydligt.
    Skapa konto
  • Dörr med glipa vid nederkanten mäts med måttstock, fokus på golvlister och tröskel.
    Skapa konto
  • Dörr med glipa i underkant vid tröskel, ca 10 mm på höger sida och 5-6 mm på vänster sida; dörren lutar något.
    Skapa konto
  • Linjal mäter glipa på 10 mm mellan badrumsdörr och tröskel, del av OVK-besiktning av ventilation, dörrens lutning observerad.
    Skapa konto
Gjorde han mätning av flöde i badrum med öppen och stängd dörr för att verifiera detta tro? Ser bra ut annars

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Lite väl tight glipa kan jag tycka. Kapa dörrbladet så att den blir 10-15 mm hela vägen.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
F Frodboll skrev:
Tjena,
Jag hade OVK besiktning på min lägenhet och den blev underkänd. "Överluft till badrummet inte va ok"
Jag jämförde lite med grannen under mig ( se bilder 1,2 och 3)
Där han inte fick någon kommentar på detta.
(Se bilder 4 och framåt på min lägenhet)
Det finns en stor glipa i underkant som jag förstår är ok enligt regler. En glipa i underkant på ungefär 10mm på höger sida, ca 5-6 på vänster sida på dörren lutar en aning.

Vad säger ni här?
Jag fick på mig att antingen installera ett överlufston i nederkant av dörr, kapa av X antal cm i nederkant av dörr så att det blir en glipa mot tröskel, alternativt justera tröskeln.

Vill ju inte riskera att sätta in ett överluftsdon i dörren och det låter en massa när man är där inne och gör sina behov...
Är inget proffs men tycker att det är märkligt att jag fick en anmärkning här.
En överluftsventil är väl en enkel lösning på utmaningen?

https://shop.byggahus.se/products/o...-19ed-4977-bbf9-cf42a44fdc82_0f3cbefcba6988d0

P paralun skrev:
En överluftsventil är väl en enkel lösning på utmaningen?

[länk]
Kan vara en bra lösning. Är detta något man kan installera i dörren?

H Håbbe01 skrev:
Gjorde han mätning av flöde i badrum med öppen och stängd dörr för att verifiera detta tro? Ser bra ut annars
Inget jag fick information om. Det som var lite märkligt då jag bara fick till mig att jag behöver åtgärda med någon av alternativ ovan.

ACME skrev:
Lite väl tight glipa kan jag tycka. Kapa dörrbladet så att den blir 10-15 mm hela vägen.
Tack för snabb respons!

F Frodboll skrev:
Inget jag fick information om. Det som var lite märkligt då jag bara fick till mig att jag behöver åtgärda med någon av alternativ ovan.
Trist , har ej större springa själv i badrummet och inga anmärkningar på ovk. man ju lämna dörren på glänt vid längre våtrumsaktiviteter. Skulle isåfall haka av dörr och ta fram cirkelsågen alternativt fogsvansen o kapa bort knappt 1cm o slipa o lacka. Så brukar snickare lösa det. Finns fönster som går att öppna i badrummet så skall anmärkningen bort.

F Frodboll skrev:
Kan vara en bra lösning. Är detta något man kan installera i dörren?
Ja sen är det ju inget komplicerat montage mer än att man måste mäta noggrant.

H Håbbe01 skrev:
Trist , har ej större springa själv i badrummet och inga anmärkningar på ovk. man ju lämna dörren på glänt vid längre våtrumsaktiviteter. Skulle isåfall haka av dörr och ta fram cirkelsågen alternativt fogsvansen o kapa bort knappt 1cm o slipa o lacka. Så brukar snickare lösa det. Finns fönster som går att öppna i badrummet så skall anmärkningen bort.
Ja det var lite segt. Ok jag förstår!
Att ta ner dörren och kapa säg 1cm är inga konstigheter så sätt. Fönster finns i badrummet och det går att öppna.

En fråga... Du har väl undertryck i badrummet i förhållande till rummet utanför?

Och vad menas med Överluft?

Finns det också Underluft?

H Hybro skrev:
En fråga... Du har väl undertryck i badrummet i förhållande till rummet utanför?
Det får man ju hoppas...

H Hybro skrev:

Och vad menas med Överluft?

Finns det också Underluft?
överluft i dörrkarmarna hade man på 70-talet, på 80-talet ändra man till att luften skulle komma in under dörrbladet för att få bättre cirkulation

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Aaaah... Har alltså egentligen inget med undertrycket att göra...
Alltså marginellt.

Hos mig med centralt placerad stor täljstensugn har jag fixat öppning i nederkant på dörrbladet i stället för ovankant.
Annars skulle golven på toaletterna bli kalla. Alltså om varmaste luften uppe vid taken, skulle fortsatt strömma in genom springa upptill i dörrbladet och så vidare efter toataken direkt till frånluftsdonen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.