1 838 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Underhållsvärme i garaget
Hej på er,
Andra frågan om mitt nyaste projekt; garaget.
Jag håller på att isolera garaget och kommer ha 95mm i väggar och 170mm i taket, så ingen underisolering men det är handen jag är given. Jag tänkte försöka ha runt 10 grader i garaget.
Jag kommer även ha ett rum längst i garaget som kommer isoleras för att kunna ha lite varmare vid vissa tidpunkter även vintertid, men i övrigt kommer nog dörren mellan inre och yttre rummet vara öppen.
Nu står jag i valet och kvalet av värmesystem. I huset har vi en nyligen installerad luft/vatten-värmepump som står i pannrummet med direkt anslutning till garaget så rördragning dit bör sker smärtfritt. Vad tror ni är bästa lösningen? Inköpspris/startkostnad är inte lika viktig som att hålla nere månadskostnanderna
* Dra ut vatten till garaget och köra vanligt hederligt radiatorlelement
* Likt ovan men konvektor
* En lite mindre luft/luft dedikerad för garaget
Andra ideér?
Jag håller på att isolera garaget och kommer ha 95mm i väggar och 170mm i taket, så ingen underisolering men det är handen jag är given. Jag tänkte försöka ha runt 10 grader i garaget.
Jag kommer även ha ett rum längst i garaget som kommer isoleras för att kunna ha lite varmare vid vissa tidpunkter även vintertid, men i övrigt kommer nog dörren mellan inre och yttre rummet vara öppen.
Nu står jag i valet och kvalet av värmesystem. I huset har vi en nyligen installerad luft/vatten-värmepump som står i pannrummet med direkt anslutning till garaget så rördragning dit bör sker smärtfritt. Vad tror ni är bästa lösningen? Inköpspris/startkostnad är inte lika viktig som att hålla nere månadskostnanderna
Andra ideér?
JULA säljer en luft-luft för 5 000:- lite då och då. visserligen inte med förfyllda rör och snabbkopplingar. men den har ett antifrostläge på +7 gr. som faktiskt fungerar.Bjolja skrev:
Hej på er,
Andra ideér?
Jag hade använt mig av ditt nuvarande system och byggt på det. Varför krångla till det med ett system till och en sak till som kan krångla. Eftersom det verkar vara hyfsat nya grejer lär det ha bättre cop än en Jula luft/luft.
Det är en NIBE F2040 så den är energieffektiv. Skulle det passa att helt enkelt sätta upp ett radiatorelement modell större? Måste vara billigaste startalternativet om inget annat? Om ja, hur stort behövs? Alla uträkningar jag hittar är för elradiatorer
Redigerat:
Klicka här för att svara