Hej!

Försökt söka lite på ämnet men har inte hittat någon liknande tråd.

Har en gammal ladugårdsbyggnad som används som butik på sommaren och för förvaring på vintern. Den är på cirka 500kvm, oisolerad med massiva stenväggar och öppen upp i nock, så förutsättningarna för uppvärmning är inte perfekta.

Grundproblemet är att det bli råkallt och fuktigt på vårkanten när utetemperaturen är högre än innetemperaturen. Det jag undrar över är om en kraftig luft-luft värmepump skulle kunna hålla innetemperaturen några grader över utetemperaturen för att sänka den relativa fuktigheten. Eller om ni har några andra tips på hur man enklast/billigast kan höja temperaturen några grader i byggnaden.

Stenvägg är också en typ av isolering. Dock så suger den åt sig en hel del värme innan den återger värme. Läste någonstans att en staplad stenvägg 1 meter som är putsad på bägge sidor motsvarar 10 cm isolering. Men som i regel var man inte alltid så noga med fönster och annat. Dessa är rejäla energibovar tillsammans med det oisolerade taket. Förr var detta inget problem så man hade djur inomhus som värme och fukten ventilerades via olika lösningar. Ofta fick mellangolvet ta smällen om ventilationen var i underkant.
Det kommer inte gå med en luft luft är det enkla svaret. Luften måste kunna cirkulera överallt och det finns stor risk för kondenseringar på oönskade platser.
Men om vi utgår från att det finns ett mellansbjälklag så kan isolera det med så mycket som får plats. Fönstrens måste åtgärdas. Sedan får du sikta in dig på att ha flera värmeluftspumpar på lämplig placering och avstånd. Det enda sättet du kommer undan med en värmepump är via en luftvatten värmepump.

R Rotehjon skrev:
Har en gammal ladugårdsbyggnad som används som butik på sommaren och för förvaring på vintern.
Det första jag skulle fråga mig är om (hela) bygget behöver uppvärmning. Det finns massvis med "gamla ladugårdsbyggnader" och liknande som är "djupfrysta" vintertid utan problem. Förvarar du sånt som inte tål frost? Skulle detta kunna förvaras i en mindre del av byggnaden som värms upp? Och är du säker på att frost är ett problem eller vill du ha värme bara för säkerhets skull?

Hur du än gör tror jag tyvärr inte det blir billigt att hålla en 500 kvm ladugård någorlunda uppvärmd i sin helhet.

Silver78 Silver78 skrev:
Stenvägg är också en typ av isolering. Dock så suger den åt sig en hel del värme innan den återger värme. Läste någonstans att en staplad stenvägg 1 meter som är putsad på bägge sidor motsvarar 10 cm isolering...
Ja, det stämmer nog. Väggarna är cirka 1m tjocka med putsen. På hösten är det rätt behagligt klimat invändigt men på våren är det rått då väggarna samlat åt sig kyla istället.

Bra att ni tog upp problemet med kondens som jag inte tänkt på. En annan idé jag haft är att köra en rejäl dieselkanon i några veckor på våren för att värma upp stenväggarna och byggnaden. Ger det också en kondensproblematik tro?

Per Ola Persson
Några luftavfuktare som håller rätt luftfuktighet, samt drar ur en del fukt ur väggarna. Viktigt att luften cirkulerar och inte står helt still, men det borde luftfuktarna kunna fixa

Så länge det finns något som inte reflekterar uppåt så blir det massor effekt som försvinner rakt upp. Vill du ha en väldigt tillfällig lösning som tar bort problemet under få korta stunder så placerar du en byggfläkt var femte meter, där behovet är som störst, glesare på annat håll, riktad mot väggen någon meter ifrån.

Alfredo Alfredo skrev:
Det första jag skulle fråga mig är om (hela) bygget behöver uppvärmning. Det finns massvis med "gamla ladugårdsbyggnader" och liknande som är "djupfrysta" vintertid utan problem. Förvarar du sånt som inte tål frost? Skulle detta kunna förvaras i en mindre del av byggnaden som värms upp? Och är du säker på att frost är ett problem eller vill du ha värme bara för säkerhets skull?

Hur du än gör tror jag tyvärr inte det blir billigt att hålla en 500 kvm ladugård någorlunda uppvärmd i sin helhet.
Ja vi förvarar i dagsläget frostkänsligt i ett litet, bättre isolerat utrymme som värms upp med vanligt element. Vi får forsla sakerna dit, inget jätteproblem men det hade varit en bonus att slippa.

Frost är kanske egentligen inget problem, utan lite högre temperatur och en lägre luftfuktighet hade missgynnat trämasken samt gjort det behagligare att arbeta i lokalen på våren.

Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Några luftavfuktare som håller rätt luftfuktighet, samt drar ur en del fukt ur väggarna. Viktigt att luften cirkulerar och inte står helt still, men det borde luftfuktarna kunna fixa
Ursprungstanken var att en uppvärmning skulle ge samma effekt och slippa frostrisken. Men ett par luftavfuktare kanske då är det enda rimliga alternativet kostnadsmässigt.

Silver78 Silver78 skrev:
Så länge det finns något som inte reflekterar uppåt så blir det massor effekt som försvinner rakt upp. Vill du ha en väldigt tillfällig lösning som tar bort problemet under få korta stunder så placerar du en byggfläkt var femte meter, där behovet är som störst, glesare på annat håll, riktad mot väggen någon meter ifrån.
Ja det blir nog tyvärr mycket förlust, men 20-30kw dieselkanon borde kunna värma upp väggarna lite?

För att slippa fukt kanske det räcker med lite kraftigare behovsstyrd ventilation så att man drar in luft utifrån när det är varmare än inneluften?

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
R Rotehjon skrev:
Ursprungstanken var att en uppvärmning skulle ge samma effekt och slippa frostrisken. Men ett par luftavfuktare kanske då är det enda rimliga alternativet kostnadsmässigt.

Ja det blir nog tyvärr mycket förlust, men 20-30kw dieselkanon borde kunna värma upp väggarna lite?
Kapacitet finns. Frågan är hur bestående effekten är. Om du har en sådan ståendes så kan du prova men jag skulle nog inte satsa pengar på att chansa. Sedan behöver antingen ha den ståendes utomhus för att leda in värmen med värmerör eller avgasrör som leder ut ur byggnaden. Har en liten mindre dieselkanon på jag använt vid avsaknad av el och jag använde den inomhus i vad jag trodde var ett ventilerat utrymme och det luktade avgaser överallt i över en vecka efteråt. Det är inte mysigt. Så numera har jag även avgasrör som leder ut avgaserna en bit utanför. Dessa rör är inte billiga. För 1 meter+1 böj och avgasslang gav jag lika mycket som dieselkanonen kostade.

useless useless skrev:
För att slippa fukt kanske det räcker med lite kraftigare behovsstyrd ventilation så att man drar in luft utifrån när det är varmare än inneluften?
Tänker spontant att den varmare uteluften kyls ned och får högre relativt fuktighet när den möter de kalla stenväggarna? Men är bara min lekmanna-logik, kanske har fel :D

Silver78 Silver78 skrev:
Kapacitet finns. Frågan är hur bestående effekten är. Om du har en sådan ståendes så kan du prova men jag skulle nog inte satsa pengar på att chansa. Sedan behöver antingen ha den ståendes utomhus för att leda in värmen med värmerör eller avgasrör som leder ut ur byggnaden. Har en liten mindre dieselkanon på jag använt vid avsaknad av el och jag använde den inomhus i vad jag trodde var ett ventilerat utrymme och det luktade avgaser överallt i över en vecka efteråt. Det är inte mysigt. Så numera har jag även avgasrör som leder ut avgaserna en bit utanför. Dessa rör är inte billiga. För 1 meter+1 böj och avgasslang gav jag lika mycket som dieselkanonen kostade.
Tack för utförligt svar! Får låna förmånligt av den lokala maskinuthyraren, så prövar mig nog fram med en avfuktare i vinter och en rejäl dieselkanon med skorsten till vårkanten.

Per Ola Persson
Är det högt i tak så ska man ha sk. tropikfläktar (fläktblad som trycker ner värmen). Då får man jämn värme. Viktigt med detta så snart det är högre än 3 m i tak

Är det högt i tak så ska man ha sk. tropikfläktar (fläktblad som trycker ner värmen). Då får man jämn värme. Viktigt med detta så snart det är högre än 3 m i tak
Takfläktar arbetar mot emissionen. Varm luft stiger. Vad dessa fläktar medför är oftast endast en utjämning av värmen i lokalen. En otät konstruktion kommer inte dra nytta av detta. Det enda sättet att komma ned i energiförbrukning samtidigt man ökar komforten i vistelsezonen, utan att göra ingrepp i byggnadens konstruktion, är att installera takpaneler med värmestrålning. På så vis så känns det varmare än vad termometern visar. Men nu ville TS tillfälligt höja temperaturen inomhus vid ganska fä tillfällen så då ligger alla såna här planer på is. Skall man göra det bra med en ekonomisk motiverad kalkyl så krävs det mycket jobb och långsiktigt tänkande.

Det är cirka 5m i takhöjd men inte så tätt som silver78 påpekar, så det kanske är en senare åtgärd i så fall.

Silver78 Silver78 skrev:
Takfläktar arbetar mot emissionen. Varm luft stiger. Vad dessa fläktar medför är oftast endast en utjämning av värmen i lokalen. En otät konstruktion kommer inte dra nytta av detta. Det enda sättet att komma ned i energiförbrukning samtidigt man ökar komforten i vistelsezonen, utan att göra ingrepp i byggnadens konstruktion, är att installera takpaneler med värmestrålning. På så vis så känns det varmare än vad termometern visar. Men nu ville TS tillfälligt höja temperaturen inomhus vid ganska fä tillfällen så då ligger alla såna här planer på is. Skall man göra det bra med en ekonomisk motiverad kalkyl så krävs det mycket jobb och långsiktigt tänkande.
Det som jag ponerat vore gynnsamt är en överlag lägre luftfuktighet och högre temperatur på främst våren då stenväggarna är nedkylda. Men som inläggen här alla mer eller mindre påvisat är det nog svårt utan mycket möda och en stor summa pengar, så ska testa med luftavfuktare och dieselkanon i år och se resultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.