43 604 läst ·
46 svar
44k läst
46 svar
Underhålla, renovera ytterdörr
DanielF.. Ja det ju av dess skäl jag står o velar hur jag skall göra. Sen även att puts är populärt nu o har så varit de senast 10 åren. Just nu är det säker +300kkr på en försäljning så att putsa känns värdehöjande. Men hur är det om 10-15 år, kanske inte lika roligt med puts då o många kanske då tycker tegel är mer exklusivt. Svårt svårt.. 😉
Oavsett om man ändrar tegelfasad så får man lite mer underhåll, bara att välja vilken sort man vill ha
Ang slipning av dörren, ta några andetag nu.. så farligt är det inte!
går faktiskt fortare än man tror (jag drog mig länge oxå..) men dörren ska ju inte slipas ner, den ska bara ruggas upp, eller vad man ska säga ..om du tittar på dörren nu så har den nog gjort en del av jobbet åt er (därför ni vill göra iordning den ju)..
Ska ni inte måla om, utan bara olja in..så är det ju mindre jobb sen generellt också!
Jag har haft otur med högtryckstvätten både på uteplatsen och på utemöblerna..och där fick jag slipa mycket! Fibrerna reste sig tyvärr rejält..(även om det blev rent och fint!)..
Med vänlig hälsning, Sandra
Ang slipning av dörren, ta några andetag nu.. så farligt är det inte!
Ska ni inte måla om, utan bara olja in..så är det ju mindre jobb sen generellt också!
Jag har haft otur med högtryckstvätten både på uteplatsen och på utemöblerna..och där fick jag slipa mycket! Fibrerna reste sig tyvärr rejält..(även om det blev rent och fint!)..
Med vänlig hälsning, Sandra
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag har precis fixat till min dörr (av ädelträ) - lite mindre komplex än den ni har.
Det tog drygt en dag att slipa av med slipmaskinen (inklusive att köpa en ny då jag körde slut på den första tydligen)
Tyvärr visade det sig att faneren var lite väl tunn så på ngt ställe gick jag igenom. Jag ville ju olja in dörren igen och då är det ju viktigt att slipa av all gammal olja, annars får du ett ojämt resultat. Skall man måla så räcker det nog med att "rugga" upp...men skall ni olja in den igen så blir det nog att handslipa rätt noggrant..
Jag upptäckte också en rätt stor färgskillnad i en av fanerbrädorna på min dörr, så jag köpte färgpulver och tonade oljan så den blev lite mer "röd-brun" - det jämnade ut skillnaderna efter slipningen och blev ännu mer "ädelträ"
I verkligheten ser det ännu bättre ut då jag dels har lagt på ytterligare färgad olja, och färgskillnaderna dels har hunnit "jämna till sig" och sen ser man inte detaljerna lika bra i verkligheten.
/K
Det tog drygt en dag att slipa av med slipmaskinen (inklusive att köpa en ny då jag körde slut på den första tydligen)
Tyvärr visade det sig att faneren var lite väl tunn så på ngt ställe gick jag igenom. Jag ville ju olja in dörren igen och då är det ju viktigt att slipa av all gammal olja, annars får du ett ojämt resultat. Skall man måla så räcker det nog med att "rugga" upp...men skall ni olja in den igen så blir det nog att handslipa rätt noggrant..
Jag upptäckte också en rätt stor färgskillnad i en av fanerbrädorna på min dörr, så jag köpte färgpulver och tonade oljan så den blev lite mer "röd-brun" - det jämnade ut skillnaderna efter slipningen och blev ännu mer "ädelträ"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I verkligheten ser det ännu bättre ut då jag dels har lagt på ytterligare färgad olja, och färgskillnaderna dels har hunnit "jämna till sig" och sen ser man inte detaljerna lika bra i verkligheten.
/K
Redigerat:
Snigla.. Jo sår det nog. Men det kan bli en del jobb med gammalt tegel också, om några år kanske en annan sida av huset börjar få frostsprängningar. Vem vet. Menär rädd för sprickor i ev puts 😱
Danne_08/köaskarlsson.. Hade varit toppen om det gick bort med högtryck .. Sitter ju rätt bra så jag undrar
den dörren du har är aningens enklare att slipa 
Tror också det kan bli ojämnt om man inte får bort all färg... Finns det inte skussta maskiner för detta?
Danne_08/köaskarlsson.. Hade varit toppen om det gick bort med högtryck .. Sitter ju rätt bra så jag undrar
Tror också det kan bli ojämnt om man inte får bort all färg... Finns det inte skussta maskiner för detta?
Nu är det ju bestämt att det inte blir någon puts på huset. Kommer plocka in en en firma i April som fräser fog, ordnar luftspalter + fogar om och byter stenar. Ev. också impregnerar.
Så då kanske det är snyggast att ha dörren så mörk som den är original eller?
Alltså försöka slipa lätt o lägga på en mörk lasyr eller ?
Så då kanske det är snyggast att ha dörren så mörk som den är original eller?
Alltså försöka slipa lätt o lägga på en mörk lasyr eller ?
Summerar upp lite här hur det gick. Beslutade mig för att handslipa dörret, det blev en galen resa under några veckor. Vi lade säkert 100 timmar på den och var flera gånger nära att bryta ihop. Det var sjukt svårt med alla vinklar som man skulle slipa rakt och helt platt på för att behålla profilen.
Men tillslut blev vi klara. Är väldigt nöjda och glada varje gång vi kommer hem 😊
Men tillslut blev vi klara. Är väldigt nöjda och glada varje gång vi kommer hem 😊
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fasaden lagad av murfirma. Fräste fog, bytte sten, foga och impregnerade. Målarfirma renoverat fönster. Målat underdelen grå 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi är jättenöjda.👍🙂😊 Skall kanske impregnera hela sidorna bara så blir det inte någon kant.
Utvändigt bara tak att fixa
men vardagsrummet i sutterängplan står på tur först 😜
Utvändigt bara tak att fixa
Vad fin dörren blev, vad använde ni till slut efter att ni slipat, någon träolja med färgpigment i?O oooo_quattro skrev:Summerar upp lite här hur det gick. Beslutade mig för att handslipa dörret, det blev en galen resa under några veckor. Vi lade säkert 100 timmar på den och var flera gånger nära att bryta ihop. Det var sjukt svårt med alla vinklar som man skulle slipa rakt och helt platt på för att behålla profilen.
[bild]
[bild]
Verkligen snyggt jobbat,har själv bytt ut liknande dörrar åt många kunder mot en sämre modern variant,har alltid tyckt att det är helt fel beslutO oooo_quattro skrev:Summerar upp lite här hur det gick. Beslutade mig för att handslipa dörret, det blev en galen resa under några veckor. Vi lade säkert 100 timmar på den och var flera gånger nära att bryta ihop. Det var sjukt svårt med alla vinklar som man skulle slipa rakt och helt platt på för att behålla profilen.
[bild]
[bild]
Tack Ja jag tror många ångrar sig efter några år när man ser hur fint det kan bli o vad bra och kvalitativa material det var i lite mer påkostade hus från 60-talet. Vi försöker behålla det som går. Behöll nu senast koppar hängrännor o koppar stuprören när vi bytte taketHandyman 1 skrev: