43 604 läst ·
46 svar
44k läst
46 svar
Underhålla, renovera ytterdörr
Du lär behöva måla hela för att det inte ska se fläckigt ut. Där färgen sitter bra behöver du dock främst bara rengöra och ev. slipa lätt för att rugga upp ytan så färgen fäster.
Vi håller på och renoverar ett helt gäng stora flaggfönster med karmar och allt. Skrapar fram gamla fina profiler som är täckta med tjocka lager flagnande färg. Vi kör speedheater cobra. En enda dörr att fixa känns som en promenad i parken i jmf. Alltså dra dig inte för att fixa dörren ordentligt. Utrusta dig med slipklossar, profilskrapor och varmluftspistol/speedheater. Finns mjuka flexibla slipklossar som är bra för profiler.
Jag hade hängt av dörren och lagt den på bockar för att få en bra arbetsställning. Skruva för en skiva om du har annan ingång (och inte alltför orolig över inbrottsrisken). Gäller bara att bli klar innan det blir för kallt.
Vi håller på och renoverar ett helt gäng stora flaggfönster med karmar och allt. Skrapar fram gamla fina profiler som är täckta med tjocka lager flagnande färg. Vi kör speedheater cobra. En enda dörr att fixa känns som en promenad i parken i jmf. Alltså dra dig inte för att fixa dörren ordentligt. Utrusta dig med slipklossar, profilskrapor och varmluftspistol/speedheater. Finns mjuka flexibla slipklossar som är bra för profiler.
Jag hade hängt av dörren och lagt den på bockar för att få en bra arbetsställning. Skruva för en skiva om du har annan ingång (och inte alltför orolig över inbrottsrisken). Gäller bara att bli klar innan det blir för kallt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "profilskrapor"
Profilskrapa Speedheater
För rundade profiler
329 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/260399-radda-en-garageport-fran-1962-bilder.html
Titta på den här tråden så ser du hur fint det kan bli om du slipar och oljar.
Tycker att oljning skulle passa mycket bättre än målning till ditt hus.
Är inte något oöverkomligt arbete, det som behövs är att komma ner till trärent. Börja med ett grovt papper t.ex. 40 tills lackrester är borta och byt till finare i två steg för att jämna till ytan efteråt.
Är det verkligen målarfärg på dörren nu, inte någon lack med pigment i eller liknande? Tycker det ser tunt nog ut att bara slipa, men om inte så börja med värme och skrapa som Macarus säger.
Titta på den här tråden så ser du hur fint det kan bli om du slipar och oljar.
Tycker att oljning skulle passa mycket bättre än målning till ditt hus.
Är inte något oöverkomligt arbete, det som behövs är att komma ner till trärent. Börja med ett grovt papper t.ex. 40 tills lackrester är borta och byt till finare i två steg för att jämna till ytan efteråt.
Är det verkligen målarfärg på dörren nu, inte någon lack med pigment i eller liknande? Tycker det ser tunt nog ut att bara slipa, men om inte så börja med värme och skrapa som Macarus säger.
Redigerat:
Jag tror nog faktiskt det är någon lack. Det är lite glansigt. Kanske värt att först prova o slipa ner o sen bara olja med någon ädelträolja.
Skall man använda snickeriapackel..? (Känns inte så va)
Skall man använda snickeriapackel..? (Känns inte så va)
Om vi vitputsar huset så Borde väl en oljad dörr bli fint det både också..?.. 
Lite off topic.. Om varför jag velat kring att putsa...
Så här ser fasaden ut som är värst åtgången pga frostsprängningar i tegel o trasig fog som är lagad med annan ton... Tidigare ägaren anlitade en firma förrförra vintern som fixa till det men blev inte så bra.
Vi har fått toghög offert för att byta stenar, foga om o impregnera. Om något eller några år kanske en annan hussida rasa o det blir mkt lappande tyckte de. De föreslog att putsa istället.. Dock måste hela huset putsas. Snyggt blir det men man ändrar ju karaktären rejält
Lite off topic.. Om varför jag velat kring att putsa...
Så här ser fasaden ut som är värst åtgången pga frostsprängningar i tegel o trasig fog som är lagad med annan ton... Tidigare ägaren anlitade en firma förrförra vintern som fixa till det men blev inte så bra.
Vi har fått toghög offert för att byta stenar, foga om o impregnera. Om något eller några år kanske en annan hussida rasa o det blir mkt lappande tyckte de. De föreslog att putsa istället.. Dock måste hela huset putsas. Snyggt blir det men man ändrar ju karaktären rejält
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Skrapa o slipa dörren o lasera den svart....blir snyggt till vit puts!
Så.. Tre bud.. Först slipa sen måla brun, svart eller olja
säkert smaksak. Lacka så den återfår originalskick är inget alternativ kanske
Dörren är med största sannolikhet en teakdörr det var ju standard på lite mer påkostade hus vid den tiden. Att låta tillverka en sådan dörr idag skulle säkert kosta 50000. Den bör få leva vidare och jag tycker att det känns fel att måla den.
Teak är ju ett hårt och tåligt träslag så jag hade provat med högtryckstvätten för att få bort lasyren eller vad det nu är man har strukit på den. Sedan lätt slipning och oljning.
Någon kommer säkert att säga att det är fel, men att slipa och skrapa ren den dörren ser inte roligt ut.
Jag har kört högtryck på mina utemöbler av teak och även en teakdörr och det har gått bra.
Teak är ju ett hårt och tåligt träslag så jag hade provat med högtryckstvätten för att få bort lasyren eller vad det nu är man har strukit på den. Sedan lätt slipning och oljning.
Någon kommer säkert att säga att det är fel, men att slipa och skrapa ren den dörren ser inte roligt ut.
Jag har kört högtryck på mina utemöbler av teak och även en teakdörr och det har gått bra.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Är dörren i teak, vilket det ser ut som för mina ögon så är det snyggast att slipa bort lacken och olja den. Att måla teak med vanlig färg brukar inte fungera så bra eftersom teaken i innehåller väldigt mycket oljor i sig. En fernissa kanske kan fungera, men då tror/tycker/anser jag att olja är bättre. Visst med olja får du skura av dörren och lägga på lite ny olja var eller varannat år. Men det är det värt tycker jag. Och en oljad teakdörr blir läckert till en vitputsad fasad.
Teglet ser inte speciellt skadat ut. Däremot ser men att fogen har olika nyanser. Personligen skulle jag nog fräst bort 2,5cm fog och fogar om hela fasaden efterhand med samma murbruk. En tegelfasad är det bästa man kan ha, den kräver minimalt underhåll. Puts är ett jävla jobb... risk för sprickor, omputsningar och snacka inte om all j-vla målning.
Ja huset är lite ångest, vet inte vad jag skall göra riktigt. Alla rekommenderar olika. Hade först tänkt o bara låta en firma fräsa bort o sen foga om men men nu vet jag inte.
Så här ser huset ut i övrigt..
.. Så sjukt skönt o få lite tips... 😀
Närbilder på skador..
Hänger ju lite ihop, vad jag gör med dörr + fasad.
Dörren nya närbilder..
Tror det skulle ta döden på mig o sambon om vi skulle handslipa detta 😉
Så här ser huset ut i övrigt..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.. Så sjukt skönt o få lite tips... 😀
Närbilder på skador..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hänger ju lite ihop, vad jag gör med dörr + fasad.
Dörren nya närbilder..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tror det skulle ta döden på mig o sambon om vi skulle handslipa detta 😉
P_Lundgren o Danne_08: Låter som en bra ide.. Jag skall prova o högtryckstvätta den o se vad som händer... Men går inte det är det ju ett slit o slipa 
Snigla... Ja detta är ju den outstanding billigaste lösningen.. Grannarna har gjort det men det kan också bli en del underhåll o svårare att måla om jft puts..