Använder Tulikivi-ugnen för uppvärmning typ kalla årstiden sen typ 20 år tillbaks.
Eldas aldrig hårt.

Likväl så efter 10 år var det dags att lägga på ett tunt lager eldfast bruk, inuti eldstaden.
På vissa ställen var det urbränt på några mindre områden, på ytor där det blir som hetast.

Varje höst därefter, skrapar jag försiktigt ur det som är löst och mjukt. Vattnar / fuktar ordentligt under flera dagar.

Blandar bruket så det blir som en mjukare deg. Ska vara lättflytande som slam det första och kastar det på plats.
Då kryper det in i håligheter och bildar bra fäste för det fastare ytskiktet, som också kastas på efteråt. Jämnar av med t ex en murslev. Blir inget bättre med tjockt lager!

Vattnar / fuktar försiktigt någon dag.
Får därefter vila en vecka innan jag tänder första lilla brasan, mitt på rostret. Eldar därefter mycket försiktigt med brasan mitt på rostret. Allt för att driva ur kvarvarande fukt.

- Så här i efterhand borde jag redan när ugnen var nymonterad lagt på ett tunnt lager eldfast lera i hela eldstaden.

Har bytt "spoiler" alltså den gjutjärnsplåt framför rostret som styr tilluften från rutan i luckan.
Har även bytt rutan en gång.

Bra kvalitet på dessa Tulikivi ugnar. Eldat mer än 600 kbm björkved och blir så livet ut för min del.

IMG_20260901_085629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260901_090018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Äsch.... Minnet sviktar efter TIA och liten stroke.

Har tydligen skrivit om detta tidigare.

Det gör inget att du tar det igen..Det måste vara skönt att ha en riktig tung täljstensugn och inte nån täljstenskamin där stenen mest är dekoration.

H Hybro skrev:
Äsch.... Minnet sviktar efter TIA och liten stroke.

Har tydligen skrivit om detta tidigare.
Gör inget med upprepande..😁
Lyckades fixa min när jag läst ditt äldre inlägg..hittade till slut murbruket från fescon i Finland..
Däremot har jag inte lagt ner lika lång procedur på att låta det torka.har funkat ändå men då eldar jag iof inte lika hårt som ni.
Mvh

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.