Jag har en fråga till någon som jobbar med att skruva ihop täljstensugnar, eller har gjort det ett antal gånger.

Denna ugn, contura 470, har pinnbultar som går in i inserts / säten / fästen som sitter som expanders inne i täljstenen.

https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9b08/1541686945995/iav_Contura_470_se.pdf

1785794141294.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa har släppt från täljstenen, och expanderdelarna var helt lösa.

Eftersom täljstenen har fått "större hål" så vill inte expandrarna (som ser ut att vara gjorda i mässing, brons, koppar eller annan rödaktig metall) sitta kvar.

För att få dem att fästa bättre så borrade jag ur 0,5mm i hålen och lade två varv tunn shimsplåt runt dem, ca 0,1mm tjock så det bygger ca 0,4mm.

Därefter bet expandrarna mycket bra in i täljstenen. Genom att först pressa på de tunna plåtremsorna som är ca 1,5cm breda och ligger ihoprullade runt expandern inne i hålet.

Men efter att jag monterat ihop allt så slog det mig att anliggningsytan nu är mycket större för dessa expanders, och att jag introducerad mycket mer metall i hålet.

Metallen expanderar med värme, och täljsten tål inte alls tryck innifrån.

Kommer täljstenen att knäcka eller håller det? Skruvarna sitter ganska nära själva ugnens metall, även om den hänger några centimeter utanför i fria luften. Jag skulle kunna tro det är ett par hundra grader här precis bakom täljstenen.

1785794280847.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänligen svara inte i tråden med "goda råd" om du inte har jobbat med denna typ av produkter eller har mycket god erfarenhet av täljstensarbete / ugnar / spisar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.