Vi har ett beviljat bygglov på ett plank som står i tomtgräns, planket står helt på vår sida av gränsen. Vi har inget servitut på underhållet och undrar vem det är som är ansvarig för sidan vätter mot grannen? Både vad gäller underhållet av själva virket men också för att undanröja växtlighet mot planket.
Är det vi? Är det båda? Vad händer om vi inte ges tillstånd att kliva in hos grannen för att sköta underhållet?

Mvh, Martin

Om grannen vägrar så får väl planket stå tills det rasar. Du kan nog inte undanröja växtlighet mot planket. Grannen får odla vad han vill mot tomtgränsen.

Utan några överenskommelsrr har du bara rätt till egen tomt. Står planket på gränsen kan du inte kräva att gå in på grannens tomt och sköta underhållet. Skulle planket pga bristande underhållvara till olägenhet för grannen är det på ditt ansvar.

På samma sätt gäller för grannen och grannes växtlighet.

Fast man kan ju se det som så, att om grannen vill slippa se ett plank med flagnande färg, och till slut ett murket plank. Så får väl grannen säga OK till att ägaren av planket går in och målar.

Börjar planket till slut att rasa in mot grannen så blir det givetvis ägaren av planket som måste få bort det.

Jo, men det finns tjurskallar som hellre retar sig på ett vanskött plank än att släppa en mm.

Jag hade inte planterat min prisbelönta rosor i tomtgränsen utan något mera robust just för att vilket klumpe till granne skall komma åt sin sida, och förväntar mig samma sak.
Enklast så tycker jag. Underlättar för alla.

Mao en demilitariserad zon på gränsen :)

Men nu vill TS veta vad som gällde juridiskt.

Hsr man riktig röta kanske grannen erbjuder sig måla andra sidan om man står för fika o färg?

R Rickard Ohlin skrev:
Skulle planket pga bristande underhållvara till olägenhet för grannen är det på ditt ansvar.

På samma sätt gäller för grannen och grannes växtlighet.
Nej, växter har man i princip inget ansvar för.

D Daniel 109 skrev:
Nej, växter har man i princip inget ansvar för.
Förtydliga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.