Hej! Jag bor granne med en hyresfastighet och jag och ägaren till hyresfastigheten kom överens om att de skulle sätta upp ett plank mellan fastigheterna. Vi kom överens om ett plank som skulle vara ca 220 cm högt. Nu säger emellertid nämnda ägare att det krävs bygglov för ett så pass högt plank, trots att vi är överens. Vet någon vad som gäller egentligen?
 
Det krävs bygglov, planket är för högt för att vara bygglovsbefriat.
Gränser brukar vara 180 cm om det är runt en uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus.
I övriga fall krävs bygglov.
EDIT: redigerade medan hempularen svarat så blir lite kaka på kaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bygglovsfriheten förutsätter som sagt Max 1,8 m höjd. Och Max. 3,6m från huset, som måste vara ett en, eller tvåfamiljshus. Så det är fler faktorer än höjden som spökar här.
Men vad är problemet med att söka bygglov?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bygglovsfriheten förutsätter som sagt Max 1,8 m höjd. Och Max. 3,6m från huset, som måste vara ett en, eller tvåfamiljshus. Så det är fler faktorer än höjden som spökar här.
Men vad är problemet med att söka bygglov?
Inget problem egentligen. Jag undrade mest vad det är som gäller och så vill jag ha upp planket så fort som möjligt. :D
 
Claes Sörmland
Y YlvaF skrev:
Inget problem egentligen. Jag undrade mest vad det är som gäller och så vill jag ha upp planket så fort som möjligt. :D
Och för att framtidssäkra, bygg planket i sin helhet på den ena eller andra fastigheten så att det blir tydligt vem som äger det när BRFen byter medlemmar eller din fastighet säljs. I ert fall så är det ju BRFen som sätter upp planket, se då till att det byggs på deras sida om gränsen så de sitter med hela ansvaret för planket.
 
  • Gilla
YlvaF
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.