Dottern har (med viss hjälp) köpt lägenhet, inflytt i helgen. På golvet är parkett förmodligen från byggåret, 1942. Jag tycker inte att golvet är så repigt att det behöver slipas men vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga. Hoppades på att det skulle gå att hyra golvpoleringsmaskin men verkar inte som det går här. Något förslag på hur vi (jag) ska göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Är golvet lackat eller ytbehandlat på något annat sätt?
Verkar det i så fall bara vara skador i lacken eller motsv. eller är det något som är på djupet?
Någon förändring av att sudda med radergummi?
Verkar det i så fall bara vara skador i lacken eller motsv. eller är det något som är på djupet?
Någon förändring av att sudda med radergummi?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja, fernissa/lack brukar synas. Funderade på om det var det eftersom det i första bilden ser ut som att det blänker i ett lager ovanpå själva trät. Hårdvaxolja känns inte som när man oljar in bänkskivor tycker jag.
Har det sagts något i prospektet etc. om hur länge sen det är som golvet slipades?
Att ha annan ytbehandling än lack är ju ganska nytt.
Men om det hjälper med ett finger kan man ju tänka sig att det antingen är gnugg (t.ex. suddgummi) som behövs, lite fukt eller något som innehåller fett.
Har det sagts något i prospektet etc. om hur länge sen det är som golvet slipades?
Att ha annan ytbehandling än lack är ju ganska nytt.
Men om det hjälper med ett finger kan man ju tänka sig att det antingen är gnugg (t.ex. suddgummi) som behövs, lite fukt eller något som innehåller fett.
Inget i prospektet, då det är en liten lägenhet (29m²) tror vi att det är många studenter som bott där.. Nyligen omgjort till bostadsrätter, hyres tidigare, så inte mycket renoverat vilket vi tyckte var skönt.
Egentligen är det väl inte mer än att jag börjar med ordentlig rengöring, kollar vad det finns för medel för parkett i affär. Lite får jag jobba med att minska min egen entusiasm, det är dotterns första lägenhet, hon som ska fixa.. Men det är roligt och lite sorgligt samtidigt, min uppgift att ta hand om henne, vilket har styrt mitt liv i 20 år, är alldeles snart över.
Egentligen är det väl inte mer än att jag börjar med ordentlig rengöring, kollar vad det finns för medel för parkett i affär. Lite får jag jobba med att minska min egen entusiasm, det är dotterns första lägenhet, hon som ska fixa.. Men det är roligt och lite sorgligt samtidigt, min uppgift att ta hand om henne, vilket har styrt mitt liv i 20 år, är alldeles snart över.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Dottern kanske kan göra sig bekant med lite grannar och kolla med dem?
Parkett mår ju bäst av fukttorkning. Om det är lackat så är ju mikrofiberduk bra men annars kan duken nog suga upp för mycket av olja, vax eller vad det är.
Jag förstår dig
för jag har också varit med om det.
Parkett mår ju bäst av fukttorkning. Om det är lackat så är ju mikrofiberduk bra men annars kan duken nog suga upp för mycket av olja, vax eller vad det är.
Jag förstår dig
Klicka här för att svara