Byggahus.se
Hej.

Vi har gjort vattenprover på vårt vatten från vår egna brunn och det visar sig att vattnet är otjänligt pga för höga halter av koliforma bakterie.

Jag undrar därför om någon kan rekommendera någon som utgör underhåll av brunnar i Skåne.

Tacksam för svar
 
Visst det finns lite lösningar att tillgå att höja kvalitén på eget vatten men oftast innebär det en helt ny brunn och problemet kan kvarstå. Vill man helt säkert eliminera dessa problem så är rening det säkraste sättet.
 
En översiktsbild är en bra början. Börja med att hitta källan till bakterierna.
Hage. Avlopp. Brunn. Gödselplatta. Fellutande mark. Läcker in mellan ringarna
 
harry73
Nu har det varit väldigt blött, så dagvatten som rinner ner i brunnen kan vara orsaken, och då kan det hjälpa med lite underhåll. Har doch inga förslag på företag som gör det.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu har det varit väldigt blött, så dagvatten som rinner ner i brunnen kan vara orsaken, och då kan det hjälpa med lite underhåll. Har doch inga förslag på företag som gör det.
Det är vad jag misstänker har hänt också. Vet du om det brukar lösa sig med tiden?
 
Hej
Jag har jobbat en hel del med vattenförsörjning för den by jag bor i, och just koliforma bakterier är sådana som kommer från ytvatten, har alltså inget att göra med kolibakterier.
För 20-25 år sedan var tillåten halt ganska mycket men sänktes sedan och för ca 10-15 år sedan ändrades även bedömningen vid vattenprov.
Tidigare var skalan tjänlig, tjänlig med anmärkning eller otjänlig. nu finns bara tjänligt eller otjänligt.
Ett vatten med halter av koliforma bakterier uppåt 1000 är för de allra flesta inget problem alls, men nu sätts "otjänligt"
vid gränsen 10.
Om du inte har hiskeligt höga halter är det nog inget att vara orolig över, annars kan du alltid koka för dricksvatten.

Mike
 
Jag har hittat både döda möss och grodor i min brunn vid några tillfälle, då luktar och smakar vattnet inte så trevligt. Jag har inte så djup brunn så jag har kunnat tömma den på vatten och klättrat ner och rensat den från "liken", sen i med någon flaska klorin. Efter någon dag tömt brunnen på klorinvattnet och sen har det varit bra igen.

Jag hade ett litet hål i sidan på brunnen där vattenledningen gick, mellan 2 ringar. Det är nu tätat och musfritt sedan några år i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.