Nej

Protte

Ok, nåt annat förslag på hur jag löser mitt dilemma?

Väldigt olämpligt med 2st 2kW 230V på samma säkring. Om du ska säkra upp till 20A måste förutsättningarna kollas upp, troligtvis måste ledningarna bytas ut till en grövre dimension. Vore bättre att försöka dela upp på 2 faser i så fall om ledningarna ändå måste ses över.

Tack för synpunkter. Håller alla med? Jag åker nog och får en dotter ikväll men loggar förhoppningsvis snart in igen för att följa upp det här :)

Ja antingen fetare trådar och uppsäkring. Eller uppdelning. Även det innebär ju att det måste dras om ganskadrastiskt med trådar.

En variant som kan vara möjlig och som ger ett minimum av nya trådar i rören är ju att du låter en elektriker dra i en ny tråd från annan fas och på så sätt göra en 2 fas grupp av det. Då kan man fortfarande ha 1 nolla och en skyddsjord, annars måste du dra fram ny nolla och skyddsjord till den uppdelade matningen, vilket troligen inte får plats i befintliga rör.

Observera att det är oerhört viktigt att den nya matningen kommer från en annan fas, då gör fasförskjutningen att strömmen i nollan aldrig kan bli större än vad en av faserna levererar. Gör man fel så brinner huset ganska garanterat.

När jag tänker på det så är det faktiskt fuillt möjligt att felet här är skapat av "svenne elektriker" som kanske borde dragit fram en 2 fasgrupp i rören redan från början.

Rördragningen som de polska multihantverkarna gjort är ju densamma oavsett om det skall gå en eller 2-3 faser i rören.

När jag räknar lite på det. Du skriver att dte är säkrat 16A. Det är lite skumt.

Du överbelastar visserligen om du då belastar med 4000w, men överbelastningen är ganska obetydlig, säkringen borde hålla i typ en timmer eller kanske flera timmar med den beslatningen. Det är osannolikt att en radiator på 2kw verkligem är på kontinuerligt under så lång tid.

Frågan är om det är något riktigt fel hos dig. Hur länge tar det innan säkringen går?

hempularen skrev:
När jag räknar lite på det. Du skriver att dte är säkrat 16A. Det är lite skumt.

Du överbelastar visserligen om du då belastar med 4000w, men överbelastningen är ganska obetydlig, säkringen borde hålla i typ en timmer eller kanske flera timmar med den beslatningen. Det är osannolikt att en radiator på 2kw verkligem är på kontinuerligt under så lång tid.

Frågan är om det är något riktigt fel hos dig. Hur länge tar det innan säkringen går?
kanske ligger nåt mer på den säkringen som han inte vet om?
det är ju visserligen sant att ett 2kw element (beroende på rummets storlek) får upp temperaturen ganska snabbt och då börjar det gå mer intermittent.

Suck ingen tillökning ännu.

Säkringen har bara slagit ifrån ett par ggr på hela vintern så det är inte jätteofta. Dessutom dubbelkollade jag precis och konstaterade att det är en 10A säkring som slår ifrån! så det känns inte så konstigt om den varit lite känslig...

Finns det nåt sätt jag (de) kan lösa det på utan att behöva dra en massa nya rör?

Varför ringer du inte elektrikern som var där och frågar han? Han vet ju exakt hur det ser ut och kan ge ett snabbt svar.

Jag kommer inte få tag på nån förrän efter helgerna. Tills dess försöker jag förstå vad som är fel och hur man kan åtgärda det. Om det finns två alternativ varav Alt A kanske är en hyfsad lösning som genomförs snabbt, enkelt och billigt och Alt B är en bättre lösning (om än något krångligare och dyrare att genomföra) så kan jag tänka mig att byggfirman kommer rekommendera Alt A och då kan jag propsa på Alt B.

Går det att lösa utan att dra en massa nya rör? Jag får barn nr 2 vilken minut som helst och vill gärna undvika en ny vända med skyddspapp, damm, hantverkare osv

Ta det lugnt, du har ju redan alla rör på plats. Som nämnts ovan är det inte värre än att du begär att din grupp görs om till en 2-fasig, så att varje radiator får 10A avsäkring.

Det är inte värre än att få i en ledare till i den befintliga installationen, om jag tolkat rätt vad som framgått av tråden.
Tänk du på kommande medborgares inträde här i livet, elradiatorer väger lätt.:)

Ja var det bara en 10A så ör det ju inte så konstigt.

h-man, kolla om dina radiatorer har en brytare för att välja effekt på dem. Vet inte om det finns även på dagen modeller, men på mina äldre finns det så man kan välja läge 1 och 2 vilket styr vilken effekt de använder. På så vis arbetar de under en längre tid, men med en lägre effekt. Med andra ord drar det då inte lika många ampere, och det kan vara allt som krävs för att du ska klara dig.

Du behöver med största sannolikhet inte oroa dig för ny rördragning. troligtvis har det bara missats att slå isär det på olika faser. Är det inte långa sträckor fixar en elektriker detta på kort tid. Ser att du bor i Stockholmstrakterna, du kanske rent utav kan få hembesök av någon av alla vänliga själar på detta forum som enkelt kan hjälpa dig att göra en inspektion.

Fokusera du på det nya barn som är på väg. Vem vet, du kanske blir den lycklige att få den förstfödde 2009?

Det är nya radiatorer och jag är rätt säker på att man inte kan välja effekt på dem.

Jag pejlar läget med mina byggubbar efter trettonhelgen och återkommer definitivt om det är nåt som strular. Tack till alla som tar sig tid att hjälpa mig (och andra) här! Ni är välkomna om ni vill komma förbi och inspektera mitt fuskbygge :) Droppa ett PM bara.

Det känns som om dottern missade chansen att bli först ut 2009 (kanske lika bra det- kan inte vara kul att fira födelsedag bakis på nyårsdagen)

Edit. Fast idag kom jag på att hon fortfarande har möjlighet att fira sina födelsedagar på nyårsdagen :eek:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.