tommib
Z ZaxxeN skrev:
Ska väl tilläggas då att värmen går in på övervåningen, genom fördelare och slingor, sen ner till nedervåningens fördelare.
Det är omöjligt att bedöma detta. Är det du som skriver dåligt eller förstår systemet dåligt? Eller är systemet faktiskt seriekopplat? Kolla på Demmpas bild, så ska det se ut i princip.

Var sitter värmepumpens givare? Inte de rumstermostater som går till LK-ställdonen utan den givaren som pumpen använder. Om den inte har en innegivare förstår jag inte hur du skulle kunna ställa in den på en given innetemp. Har man inte innegivare styr man normalt med värmekurva och utegivare.

Z ZaxxeN skrev:
Värmen skickas genom kulvert i marken, in till huset (från pannrum). Enligt termometern på fördelaren får vi in ungefär 40 grader med en retur på 35 grader. Det borde alltså vara varmt. Men det är det inte.
Det här hade varit väldigt bra att veta från början.
Jag har ingen erfarenhet av kulvertar men spontant säger jag att om du tappar 10 grader i temp från pannrum/hus till första fördelaren så har du ett problem med kulvertens isolering. Eller är 40 grader i huset när du har 43 grader ut från pumpen? I så fall bättre.

Därutöver, om du har 40 grader in till huset och 35 grader ut så borde du ha varmt och skönt. Att du inte har det beror på att värmen inte avges i huset som den borde, av ett eller annat skäl.
Z ZaxxeN skrev:
Det är behagligt att stå precis på slingan, med fötterna.. men tar man ett litet steg åt sidan blir det kallt.
Det här låter rätt konstigt. Vad är det för golv där du upplever detta? Temperaturen borde jämna ut sig på något dygn eller så, om det inte är väldigt varmt vid just slingorna. Det låter ju också mycket som att du inte har plåtar.

tommib tommib skrev:
. Ha
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, utan de ska ligga parallellt med varandra.

Schematisk likt följande,
[bild]
Jag ska försöka fota lite grann ikväll, för att titta på detta. Men - jag tror inte det sitter en förgrening till golvvärmen på nedre plan. Utan den går först upp till övre plan, sedan ner.
tommib tommib skrev:
Det är omöjligt att bedöma detta. Är det du som skriver dåligt eller förstår systemet dåligt? Eller är systemet faktiskt seriekopplat? Kolla på Demmpas bild, så ska det se ut i princip.

Var sitter värmepumpens givare? Inte de rumstermostater som går till LK-ställdonen utan den givaren som pumpen använder. Om den inte har en innegivare förstår jag inte hur du skulle kunna ställa in den på en given innetemp. Har man inte innegivare styr man normalt med värmekurva och utegivare.

Det här hade varit väldigt bra att veta från början.
Jag har ingen erfarenhet av kulvertar men spontant säger jag att om du tappar 10 grader i temp från pannrum/hus till första fördelaren så har du ett problem med kulvertens isolering. Eller är 40 grader i huset när du har 43 grader ut från pumpen? I så fall bättre.

Därutöver, om du har 40 grader in till huset och 35 grader ut så borde du ha varmt och skönt. Att du inte har det beror på att värmen inte avges i huset som den borde, av ett eller annat skäl.

Det här låter rätt konstigt. Vad är det för golv där du upplever detta? Temperaturen borde jämna ut sig på något dygn eller så, om det inte är väldigt varmt vid just slingorna. Det låter ju också mycket som att du inte har plåtar.
Jag vill påstå att systemet är seriekopplat. Jag ska fota ikväll och slänga upp lite bilder, så kanske ni ser logiken bättre.

Finns ingen innegivare, styrs som du säger med värmekurva och utegivare. Scenario två stämmer, att är det 43 grader ut från pumpen har jag ungefär 40-41 grader in till huset.

Det är på laminatgolven jag får denna effekt att det blir fläckvis kallt. Jag tycker också det låter mycket som att det inte sitter plåtar under. Jag tror att jag ska lyfta bort lite golv idag, och försöka se vad som finns undertill.

Börjar bli rejält less på detta, speciellt då man lagt ut ungefär 150k på ny pump + fördelare + ställdon.
Är det bara värmeplåtar som fattas, så blir jag glad.

tommib
Men om det inte finns innegivare, var ställer du in 20 resp 22 grader? På golvvärmens rumstermostater?

Det låter väldigt fel om fördelarna är seriekopplade. Ta gärna bilder på dem.

tommib tommib skrev:
Men om det inte finns innegivare, var ställer du in 20 resp 22 grader? På golvvärmens rumstermostater?

Det låter väldigt fel om fördelarna är seriekopplade. Ta gärna bilder på dem.
Jag ställer 20 grader på pumpen, i pannrummet. Jag ska fotografera lite ikväll! Tack för hjälpen så länge!

Utan rums-/innegivare så antar reglercentralen att det är 20⁰ inne (när parallellförskjutningen är ±0) när framledningstemperaturens ärvärde är samma som reglercentralens beräknade börvärde som beräknas fram av kurvlutningen & utetemperaturen.

Om det är lång & klen area på kabeln mellan reglercentralen & utegivaren så kan reglercentralen få felaktigt temp.värde.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Utan rums-/innegivare så antar reglercentralen att det är 20⁰ inne (när parallellförskjutningen är ±0) när framledningstemperaturens ärvärde är samma som reglercentralens beräknade börvärde som beräknas fram av kurvlutningen & utetemperaturen.

Om det är lång & klen area på kabeln mellan reglercentralen & utegivaren så kan reglercentralen få felaktigt temp.värde.
Ja precis. Utegivaren sitter i anslutning till pumpen, på samma byggnad. Kanske ett par meter kabel? När jag kontrollerar tempen på givaren mot faktiska temperaturen ute så stämmer det ganska bra överens.

Lite lugnare har jag dock blivit, då jag hoppas och tror att det helt enkelt saknas värmeplåtar under golvet. Jag ska ta bort lite golv ikväll, och se hur det egentligen ser ut undertill.

tommib
Dålig isolering i golvet kan också påverka tänker jag. Det känns varmt precis över slangen men kallt bredvid för att golvet i stort är kallt. Kommer du åt krypgrunden så att du kan krypa in där och kolla? Som en bonus lär du ju märka om det läcker ner värme där.

tommib tommib skrev:
Dålig isolering i golvet kan också påverka tänker jag. Det känns varmt precis över slangen men kallt bredvid för att golvet i stort är kallt. Kommer du åt krypgrunden så att du kan krypa in där och kolla? Som en bonus lär du ju märka om det läcker ner värme där.
Kommer åt en del. Jag ska försöka krypa in genom det hålet och ta en titt. Tack för tipset!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Här har vi problemet...... 16mm slang. 30cm cc, trots att det är spårat för 15cm cc. Jobbigt. Frågan är ju - klarar man sig på att lägga dit större plåtar, eller ska man göra det riktigt och dra ny och tätare slang..?

• 16mm slang i golvspåret med 30 cm cc-avstånd, mätt med tumstock. Spåren avsedda för 15 cm cc. Diskussion om större plåtar eller ny slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade förlagt en slang till, troligen "ät andra hållet".

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Z ZaxxeN skrev:
Här har vi problemet...... 16mm slang. 30cm cc, trots att det är spårat för 15cm cc. Jobbigt. Frågan är ju - klarar man sig på att lägga dit större plåtar, eller ska man göra det riktigt och dra ny och tätare slang..?
Tror du måste försöka få en "bättre bild" av alla faktorer i "problemet"
Alla böjar går nedåt ?
Bara där har du 45 cm per böj, som inte bidrar med värme som det ska.

Riv mera och posta bilder.

J jawen skrev:
Tror du måste försöka få en "bättre bild" av alla faktorer i "problemet"
Alla böjar går nedåt ?
Bara där har du 45 cm per böj, som inte bidrar med värme som det ska.

Riv mera och posta bilder.
Undviker att riva mera för tillfället, då det ska dokumenteras och bedömas. Jag tror att själva böjen går där under. Vi kommer att riva upp allting framöver!

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Snålplåtar 10 cm breda, har plåtar och dom är 30 cm breda.

J jonaserik skrev:
Snålplåtar 10 cm breda, har plåtar och dom är 30 cm breda.
Japp.. Dessa plåtar hade ju fungerat, om man lagt CC 150 istället för CC 300. Väldigt orimligt att de har valt att göra det såhär, när de väl gjorde systemet.

tommib
Plåtarna hade säkert funkat ok om man hade lagt slangen med 15 cm mellanrum men som den ligger nu är det inte alls svårt att förstå varför det blir ojämn värme. Jag skulle kollat i krypgrunden först innan jag rev mer uppifrån, om det går att komma åt att se hur det är med isolering. Som jawen säger så bidrar böjarna inte till värmen särskilt mycket eftersom de går ner under spånskivan. Om där dessutom är dåligt isolerat så värmer du mest marken under huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.