skall bygga om en stuga. Sitter en rätt ny central med jfb. Nu måste centralen flyttas och tänkte att det vore praktiskt att ha den på baksidan, utomhus. Är det görbart? Sätter man den i ett skåp typ mätarskåp isf?

Är en mindre stuga och finns ingen självklar placering inomhus.

Tacksam för tips....

tommib
Allt är görbart men det kräver ombyggnad av samtliga gruppledningar. I praktiken blir det ett komplett utbyte av elen i stugan. Någon bit kanske går att spara men räkna inte med det.

Har man centralen utomhus har man den med fördel i mätarskåpet (eller ett liknande skåp om mätarskåpet sitter på en stolpe en bit bort).

Jag skulle starkt avråda från att installera på det sättet. Vi har så på stugan i Finland och det är väldigt irriterande och fult med fyra gruppledningar på fasaden som går in på olika ställen. Nej, det var inte jag som installerade eller ville ha det så, det var mormor, som inte fattar bättre, samt en idiot till lokal elektriker som på direkt fråga om dragningen svarade "kablar är inte fula". Det är draget med EKK....

Är befintliga av normtyp kan du ju ta alla komponenterna och sätta i en kvalitativ kapsling för såna som passar utomhus. Om du tycker det passar så går det säkert att fixa prydligt och bra men jag undrar om du inte skulle kunna hitta bra ställe inne också.

Liten stuga som sagt och halva skall byggas om helt. Andra halvan matas med två grupper som jag lätt kan flytta. Tanken är alltså vp i väggarna som mynnar ut i centralen. Delen som skall byggas om kommer blåsas ut till fasaden så att dra rör där är inget problem.
Alternativen inomhus är i ett sovrum eller på toan. Baksidan av huset ser vi aldrig själva då det är typ 2m från en liten grusväg, där är man aldrig.

Förslag på kapsling?

Och för att förtydliga har jag en elektriker, men håller på att planera nu.

tommib
Om toaletten är just toalett och inte ett badrum så är det inte en dum placering. Ovanför porslinstronen har man sällan något annat och centralen är lättåtkomlig för service. Även ett sovrum funkar. Jag hade tänkt mycket och länge för att undvika en placering utomhus. Om du vill ha tips och råd om hur du skulle kunna sätta en elcentral inomhus istället så är det bra med bilder och ritningar :)

Om du absolut vill ha centralen utomhus så är det en kapsling av denna typ du vill ha, eller en ännu kralligare. Tänk på att det blir till att dra EKK eller liknande till första dosan för varje grupp och sätta förskruvningar på centralen för att gå in med varje kabel för att hålla kapslingsklassen. Är man inte strikt kan man iofs gå in med rör/slang i ryggen på kapslingen men då kommer det förr eller senare in kryp och/eller fukt i den. Baksidor på hus där man aldrig vistas har också en tendens att bli upplag för saker, som är i vägen den dagen du behöver komma åt centralen. Att tänka på är också att en plastkapsling inte bör sitta i direkt solsken. Även om de är UV-beständiga så "slits" de ändå med åren och blir sköra.

Vill du tvunget ha den utomhus kan du isf välja från ELS Spelsbergs AK serie tex AK 28 med 2x14 moduler. Då håller det oberoende var du placerar den och på alla sätt högkvalitativa produkter. Gå in med kablarna underifrån så blir det bra både för skydd mot vatten och estetiskt vettigt dvs utlopp 10-15 cm under och bock direkt upp i flänsen.

Annars håller jag med tommib om att du borde kunna hitta lämplig plats inne.

Ok, ni har övertygat mig med alla invändningar. Jag sätter den inne och bygger ngt skåp eller ngt i sovrummet. Toan bli minimal och tanken är en 10l varmvattenberedare ovan tronen.

Tack för all feedback! :)

Du kan ju ha en infälld med lucka så syns den knappt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.