Byggahus.se

Undercentral Jordning

1. T
    Medlem Nivå 1
    Kan någon svara på om jord och nollskenan skall vara sammankopplade i en undercentral?

Matningen till Huvudcentralen är riktigt som synes, den är matad med en 4-ledare där jord och nollskenan är förbundna (TN-C). Men i undercentralen är jord och nollskenan oxå förbundna, som är matad med en 5-ledare (TN-S) med jord och nolledare inkopplad på respektive plint.
    Ingen av centralerna har jfb.
    Räcker det inte med att jord och nollskenan är förbundna i huvudcentralen? Eller kvittar det och blir samma sak?

Redigerat 17 feb 2015 22:35
  2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hur många undercentraler pratar du om?
    Rent allmänt är det väldigt enkelt, varje central skall ha en N- och en PE-plint, inkopplade givetvis.
    En central som matas med 4 ledare (TN-C) har en PEN-ledare som ska gå till PE-plinten, som ska byglas till N-plinten, eventuellt via en JFB.
    En central som matas med 5 ledare (TN-S) har separata N- och PE-ledare som ska gå till varsin plint. Dessa plintar ska inte byglas på något sätt så där har du ett fel.

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Om det rör sig om några nyinstallationer av t.ex undercentraler.. Då skall man i dom flesta fall montera en jordfelsbrytare om centralen matar uttag av olika slag.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Jag pratar om en undercentral. Matningen kommer från en huvudcentral (TN-C). Går sen till undercentralen jag skrivit om med en 5 ledare, denna är förbunden i båda ändar till resp. PE och N plintar. I huvudcentralen är dessa plintar förbundna och likaså i undercentralen som jag tyckte var lite konstigt.

Vad kan hända när de är förbundna som jag beskrivit? Det har ju vart så kopplat ett tag misstänker jag.

Redigerat 17 feb 2015 22:41
  5. T
    Medlem · Nivå 10
    I ditt fall skall bara förbindelsen finnas i huvudcentralen som är matad med TN-C 4 ledarsystem. I Undercentralen skall skenorna vara delade eftersom som övergången TN-S 5 ledare skedde i huvudcentralen. Ett 5 ledarsystem får aldrig återgå till 4 ledarsystem i en undercentral efter uppdelning i en huvudcentral.

Om man köper en färdigkopplad elcentral brukar det sitta en bygel mellan PE och N skena. Vid anslutning till TN-C då låter man bygeln vara kvar. Vid TN-S tar man bort bygeln.

Så länge det förbundet i båda ändar i ditt fall händer ingenting. Men sättér någon in en jordfelsbrytare i huvudcentralen, då blir det problem. Det finns även risk om förbindelsen mellan skenorna i huvudcentralen öppnas av misstag, då kan det bli brandrisk i ledningen till undercentralen eftersom huvudcentralens noll ström går ut till undercentralen och vänder tillbaka genom skyddsjorden till huvudcentralen.

Redigerat 17 feb 2015 23:03
  6. T
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag förstår fullständigt. Det var bygeln i undercentralen jag inte riktigt förstod mig på, om den verkligen skulle sitta kvar när de dragit fram en 5-ledare. Kan vara mycket möjligt att den blivit "glömd" att ta bort vid installation. Uppenbarligen har det ju fungerat bra ändå.

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Fungerar rent elektriskt gör det säkert till en viss gräns, men du får en belastningsström i skyddsledaren vilket indirekt kan vara farligt t.ex då det sker även när strömmen är bruten i undercentralen.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Ok, tack för er svar!