14 485 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Undercentral i garage, vilken kabel ? även en extra IHC controller
Ok .. efter era rekommendationer så antar jag att dessa 2 kablar är perfekta för att lägga mellan garage och huvudbyggnad i rör. Men jösses, den där N1XV kabeln hade en ytterdiameter på 16,5mm .. det var inte tunn kabel direkt. Måste man alltså gå på så tjocka kablar ? det är ju nästan var jag har till huvudbyggnaden för inkommande el.
Vad står igentligen 4x6+6 och 5G6 för igentligen ?
http://www.elonline.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=134
http://www.elonline.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=564
Samma pris på dom .. är det något som skiljer dom åt ?
Såg att EKKJ kabeln är 9kr billigare per meter på elbutik
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=42702&search_page=
Vad står igentligen 4x6+6 och 5G6 för igentligen ?
http://www.elonline.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=134
Samma pris på dom .. är det något som skiljer dom åt ?
Såg att EKKJ kabeln är 9kr billigare per meter på elbutik
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=42702&search_page=
4x6+6 står för fyra ledare med 6 kvmm area + en koncentrisk ledare (kopparflätan runt kabeln) om också 6 kvmm.M@ZE skrev:
5G6 står för 5 ledare med 6 kvmm area. G står för att en av dom är grön/gul. Den här kabeln har ingen kopparfläta.
Det är ju det jag gör och det tycker jag du ska göra också! Du vet ingenting om impedans och utlösningsvillkor i frågeställarens installation så därför tycker jag att en rekommendation om 2,5 kvmm är totalt ansvarslöst!sverre skrev:
Men snälla nån, ska vi inte kunna diskutera detta som vuxna installatörer?Sawsaw skrev:
Inte någonstans i mina inlägg har jag föreslagit någon specifik area, utan bara sagt att man inte behöver ha så grovt som 6kvmm till en central!
Dimensionerar man riktigt (och det inkluderar ju naturligtvis utlösningsvillkoret!) möter det inga hinder ur elsäkerhetmässiga aspekter!
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag ofta REKOMENDERAR att man väljer en något högre area för att kunna säkra upp i framtiden, sammtidigt som man påpekar vilka nackdelar det kan bli med en klenare kabel vad det gäller maxlängd från centralen.
Men sedan tycker jag att kunden själv ska få avgöra vad han/hon vill betala och få ut av sin anläggning i framtiden, det kan ju jag omöjligt göra.
Rätt material på rätt plats till rätt pris!
Det finns ju bara en ledstjärna som man aldrig kan göra avkall på och det är ju elsäkerheten!
Jag skulle gärna se en dialog istället för i mitt tycke ditt mycket omogna sätt att agera på en meningsskiljaktighet!
Du måste väl ha mycket god grund att bygga ditt ställningstagande på, redovisa den istället för att börja bli otrevlig, eller är det månne så att du har svårt för att bli ifrågasatt, att du jobbar på det gammla förlegade sättet?
"Det som står i boken är det som gäller, punkt slut" utan att du ens kopplar in hjärnan och ifrågasätter VARFÖR det ska göras si eller så?
Då tar man ju en väldig genväg och gör sig själv och sina kunder en stor björnstjänst, för då kommer aldrig branschen att utvecklas, och just utvecklingen var ju andemeningen med dom nya föreskrifterna!
Ojj .. jag såg just att N1XV kabeln var mindre i ytterdiameter .. trodde att EKKJ kabeln var mindre. N1XV har en ytterdiameter på 16,5mm och EKKJ kabeln 19mm. Jag vill som sagt försöka komma ner så mycket det går i ytterdiameter på kabeln.
Jag håller med dig fullständigt i det du säger Sverre. Omogna diskussioner hör inte hemma på forumet!sverre skrev:Men snälla nån, ska vi inte kunna diskutera detta som vuxna installatörer?
Inte någonstans i mina inlägg har jag föreslagit någon specifik area, utan bara sagt att man inte behöver ha så grovt som 6kvmm till en central!
Dimensionerar man riktigt (och det inkluderar ju naturligtvis utlösningsvillkoret!) möter det inga hinder ur elsäkerhetmässiga aspekter!
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag ofta REKOMENDERAR att man väljer en något högre area för att kunna säkra upp i framtiden, sammtidigt som man påpekar vilka nackdelar det kan bli med en klenare kabel vad det gäller maxlängd från centralen.
Men sedan tycker jag att kunden själv ska få avgöra vad han/hon vill betala och få ut av sin anläggning i framtiden, det kan ju jag omöjligt göra.
Rätt material på rätt plats till rätt pris!
Det finns ju bara en ledstjärna som man aldrig kan göra avkall på och det är ju elsäkerheten!
Jag skulle gärna se en dialog istället för i mitt tycke ditt mycket omogna sätt att agera på en meningsskiljaktighet!
Du måste väl ha mycket god grund att bygga ditt ställningstagande på, redovisa den istället för att börja bli otrevlig, eller är det månne så att du har svårt för att bli ifrågasatt, att du jobbar på det gammla förlegade sättet?
"Det som står i boken är det som gäller, punkt slut" utan att du ens kopplar in hjärnan och ifrågasätter VARFÖR det ska göras si eller så?
Då tar man ju en väldig genväg och gör sig själv och sina kunder en stor björnstjänst, för då kommer aldrig branschen att utvecklas, och just utvecklingen var ju andemeningen med dom nya föreskrifterna!
Att vara omogen kan vi vara två om ifall du vill men apropå meningsskiljaktighet så tror jag verkligen att det skett ett missförstånd från någons sida. Jag håller med dig om att 6 kvmm inte på något vis är fixerat och jag har heller aldrig påstått något annat. Jag bara tänker mig in i hur det här forumet fungerar. En oinsatt privatperson ställer en fråga om han kan använda en 2,5 kvmm kabel som matning till en elcentral. Eftersom det i 100% av frågorna aldrig förekommer några uppgifter om den matande punkten (vilken vi båda vet kan variera kraftigt) så går det aldrig med säkerhet (!) ge ett 100% korrekt svar. Jag går då ut med standardens svar som säger 6 kvmm och som jag tycker passar bäst i situationen. Det svar som vore ALLRA bäst är det svar som ingen vill höra, nämligen kontakta en elfirma så kan dom tala om vilken kabel du kan använda!sverre skrev:
Jag uppfattar att du mer reagerar på hur jag tolkar regelverken medan jag i själva verket försöker ge det säkraste rådet på ett internetforum. För det håller vi väl båda med om att varken Kungen, George Bush, Nelson Mandela, självaste Muhammed eller precis vem annan som helst har förmågan att via ett internetforum avgöra vad som är rätt area i rätt applikation? Då är standarden det säkraste möjliga.
Denna inställning plus verklig erfarenhet är den grund jag bygger mitt ställningstagande på och om du fortfarande tycker det är helt åt skogen så ger jag mig villigt iväg från forumet.
Jag har ingen som helst avsikt med att vilja jaga iväg dig från forumet, vi är överens på dom allra flesta punkter, och det är säkert så att visst missförstånd föreligger, dessto bättre att man kan reda ut det då!Sawsaw skrev:Att vara omogen kan vi vara två om ifall du vill men apropå meningsskiljaktighet så tror jag verkligen att det skett ett missförstånd från någons sida. Jag håller med dig om att 6 kvmm inte på något vis är fixerat och jag har heller aldrig påstått något annat. Jag bara tänker mig in i hur det här forumet fungerar. En oinsatt privatperson ställer en fråga om han kan använda en 2,5 kvmm kabel som matning till en elcentral. Eftersom det i 100% av frågorna aldrig förekommer några uppgifter om den matande punkten (vilken vi båda vet kan variera kraftigt) så går det aldrig med säkerhet (!) ge ett 100% korrekt svar. Jag går då ut med standardens svar som säger 6 kvmm och som jag tycker passar bäst i situationen. Det svar som vore ALLRA bäst är det svar som ingen vill höra, nämligen kontakta en elfirma så kan dom tala om vilken kabel du kan använda!
Jag uppfattar att du mer reagerar på hur jag tolkar regelverken medan jag i själva verket försöker ge det säkraste rådet på ett internetforum. För det håller vi väl båda med om att varken Kungen, George Bush, Nelson Mandela, självaste Muhammed eller precis vem annan som helst har förmågan att via ett internetforum avgöra vad som är rätt area i rätt applikation? Då är standarden det säkraste möjliga.
Denna inställning plus verklig erfarenhet är den grund jag bygger mitt ställningstagande på och om du fortfarande tycker det är helt åt skogen så ger jag mig villigt iväg från forumet.
Jag har bara försökt hitta vart det står att frågeställaren vill använda 2,5kvmm, jag hittar inte det!
Och som både du och jag vet så kan det bli fel även om man följer standarden, den är ingen garant för att utlösningsvillkoret kommer bli uppfyllt, vi vet inte hur lång kabel han tänker dra, man måste kanske gå upp till 25kvmm eller nått!
Jag tror och hoppas att vi kan verka på forumet i samförstånd, för jag tror att vi båda vill verka för samma sak, att upplysa om dom problem och faror som finns och få folk att undvika dom. Att få folk att sluta hempula tror jag inte fungerar!
Öppnar tråden lite igen :
Så med andra ord spelar det ingen roll vilken av EKKJ 4x6+6 eller N1XV 5G6 som man väljet då eller ?
Jag har nämligen fått pris via en jag känner på 33:- per meter för denna kabel, EKKJ kabeln får jag betala 12:- / meter mer för. Sträckan är kanske 35meter max. :
Så om detta är ett bra val av kabel så är ju det valet glasklart eller ?
Så med andra ord spelar det ingen roll vilken av EKKJ 4x6+6 eller N1XV 5G6 som man väljet då eller ?
Jag har nämligen fått pris via en jag känner på 33:- per meter för denna kabel, EKKJ kabeln får jag betala 12:- / meter mer för. Sträckan är kanske 35meter max. :
Så om detta är ett bra val av kabel så är ju det valet glasklart eller ?