Har en liten fråga om el till garage. Jag har nerlagda rör till vårt nyblivna garage och jag har tänkt att det skall vara en undercentral där och även en IHC controller + nån inputs och outputs modul där så jag kan styra det via IHC anläggningen. Jag har bara 1 rör in till huvudbyggnaden som går igenom plattan, ett 50mm gultrör, så jag vill helst ha så liten kabelarea som det går att ha utan att tulla på någon säkerhet.

1. Jag vill kunna ha ett 3-fas uttag i garaget och undrar vilken typ av kabel det skall vara mellan garaget och huvudbyggnaden ?

2. Vilken typ av kabel är det man skall ha mellan IHC controllerna ? antar någon vanlig typ av datakabel cat5 ?

3. En annan fråga är vad man skall ha för elskåp (inbyggnads) som man även kan montera in några IHC controller i ?

Mycket tacksam för svar

Måste du ha en controler i garaget?
Om du inte har fyllt din befintliga så kan du väl bara förlägga några I/O-moduler där och dra en eller flera LINK-10 kablar (Godkända att förlägga med starkspänning)

/Håkan

Tyvärr är det redan fullt och jag kommer att ytnyttja maximalt med in och utgångsmoduler. Så en extra controller är nödvändigt tyvärr. Men tänkte köpa den nya wireless som jag sätter i nuvarande skåp och så tar jag den gamla till undercentralen, tydligen skall dom kunna arbeta ihop.

M@ZE, Jag har inte kollat på kombination av flera controllers, kan de ha ett master-slave förhållande eller blir det två separat styrda enheter?

Om man kan koppla ihop dom så borde väl en LINK-10 kabel räcka för signaleringen mellan controler enheterna.

/Håkan

Håkan .. jag tror att dom kan jobba ihop så controllern i undercentralen jobbar som en slave. Går iof att ringa schneider om det. Är det någon som vet hur det fungerar med fler controllers och vilken kabel det skall vara ?

Skulle behöva ha lite kött på bena gällande nedanstående frågor så man kan börjar planera lite.

1. Jag vill kunna ha ett 3-fas uttag i garaget och undrar vilken typ av kabel det skall vara mellan garaget och huvudbyggnaden ?

2. Vilken typ av kabel är det man skall ha mellan IHC controllerna ? antar någon vanlig typ av datakabel cat5 ?

3. En annan fråga är vad man skall ha för elskåp (inbyggnads) som man även kan montera in några IHC controller i ?

M@ZE skrev:
vilken typ av kabel det skall vara mellan garaget och huvudbyggnaden ?
Många kommer säga annat men som elinstallatör säger jag att du ska ha EKKJ 4X6+6 eller N1XV 5G6!

Då säger väl jag samma sak då, bara därför :)

Penledaren ska väl vara minst 10kvadrat . Visst kan man koppla i hop två ledare i en 6kvadrats kabel för att bygga upp arean men det förutsätter att de har samma grundisolering som fasledaren. Nu kanske detta är en gammal regel som inte gäller idag. Skulle i såfall vara intressant om nån kunde svara på detta.

PEN ledaren skall vara 10kvadrat. Men det gäller om man har en PEN ledare. Med de föreslagna kablarna har du totalt 5 ledare, dvs du drar separat nolla och skyddsjord mellan centralerna. Då begränsas valet av area av regeln att man skall ha minst 6kvadrat fram till en central.

Huruvida 6kvadrat är en strikt regel eller bara en rekomendation har debatterats här tidigare i flera trådar. personligen tycker jag det kvittar, oavsett om det är ett krav eller en rekomendations så känns det som lämpligt att följa.

Det låter ju rimligt och göra ett fem ledarsystem ..Då är det säkert OK med 6kvadrat. Snart ska jag förmodligen iväg på utbildning i föreskrifterna och då ska kursledaren grillas : )

Jösses .. verkar vara en svår nöt det här med vilken kabeltyp det skall vara, tänkt om allt vore lite enklare ibland :)

Känner mig rätt förvirrad hehe

Det är ingen svår nöt! Det är bara att använda sig av 6-kvadrat som standarden föreskriver. Har du en klen transformator som matar kåken så kan användande av t.ex 2,5-kvadrat vara förödande för utlösningsvillkoret! Jag vet för jag har erfarenhet av det! /Elinstallatör

Sawsaw skrev:
Det är ingen svår nöt! Det är bara att använda sig av 6-kvadrat som standarden föreskriver. Har du en klen transformator som matar kåken så kan användande av t.ex 2,5-kvadrat vara förödande för utlösningsvillkoret! Jag vet för jag har erfarenhet av det! /Elinstallatör
Om vi tänker på jordens resurser och vad kunden får betala anser jag att man ska göra sitt jobb som elinstallatör och dimensionera rätt!

Och 6 mm² är helt rätt som som standarden föreskriver. Om man är ute efter att hålla ned sina kostnader tror jag säkert att man kan tjäna betydligt mera må nått som är mer frekvent än en huvudledning som har en avskrivningstid på kanske 100 år.
Låt säga 50 meter jordkabel för 60 kr/m =3000:- och en livslängd på 100 år = 365000dagar ger en kostnad per dag på c:a 8 öre men det är ju klart om man köper en kabel som kostar 30 kr/m minskar ju kostnaden med 4 öre per dag.

Så hiskeligt svårt är det ju inte att räkna på kabelval. Om inte annat finns det utmärkta program för komplicerade fall och tabeller för de enklare. Visst kan en elektriker bara gå på tumreglerna som är framtagna för att vara säkra oavsett de specifika omständigheterna men den metoden tycker jag mest bör användas i gamla dåligt dokumenterade anläggningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.