http://www.byggahus.se/node/38
"Det här får du göra själv:"

"
- Installera, ändra eller reparera en anläggning med högst 50 V spänning, till exempel badrumsarmatur, julgransbelysning. Däremot spotlights och halogenlampor bör installeras av en fackman på grund av brandrisken."

Så man kan sätta upp en kabel med tillhörande lysdiods armatur för t.ex. 48V DC i ett badrumstak?, och ev någon nätverkad fuktsensor? samt strömförsörjning utanför i torrt utrymme.

Klenspänning för DC ska tydligen gälla upp till 120 V. Dock med max 200 VA.

Var har du fått det ifrån?

Klenspänning definieras som 120 V DC sedan några år av elsak vad jag vet. Innan var det 50 V DC eller rms-AC. Klenspänning får installeras av obehöriga (dvs saknar elektriker behörighet) såvitt jag vet.

Njaa.. Skriver inte elsäkerhetsverket att gränsen är 50V utan hänvisning till klenspänning?

Ofarlig spänning, ström eller frekvens gäller väl för behörighetsfritt.

mycket riktigt är det 50VAC eller 120VDC som gäller, och max 200VA, så det är inga värst stora anläggningar man får bygga sig... dock får man ju handskas med bil-el helt fritt, där är det betdligt högre kräm än 200VA...

Vad jag kan läsa och fått förklarat av elsäkerhetsverket så är det 50V som avses (och 200 VA, 10 A). Däremot har ingen kunnat säga om det är 50V AC eller DC.

Texten 120V DC är bortagen i den sista författningssamlingen från elsäkerhetsverket. Så det som gäller nu är 50V och 200VA max säkring 10A.

§3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i
skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst
200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat
överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

§4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.

Elsäkerhetsverkets föreskrifter gäller inte på fordon eller luftfartyg därför kan man pilla hur mycket man vill.

§1. Föreskrifterna gäller inte elinstallationsarbete på fartyg, luftfartyg eller
spårbundna fordon. I fråga om andra fordon än spårbundna gäller
föreskrifterna endast i den omfattning som anges 4 § 4.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.