P pleqtiz skrev:
Ingen som testat Taigas variant? Måste gå snabbare att köra 4 hål i stöten?
[länk]
Jag har den, fast med dominifix märket före namnbytet till Taiga. Var rätt längesedan jag använde den men den funkar bra.

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
N Nick_se skrev:
Vet inte om fungerar, men hittat lika:
[länk]
80 EUR med frakt.

J
Euron är dyr nu..

Frågade i 3d CNC Facebook grupp.

Runt 400 sek plus frakt

N Nick_se skrev:
80 EUR med frakt.
En MDF-skiva med uppradade hål och en använd spackelskrapa i ena hörnet på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Sedan MK2 kom ut med 32/64 och 48 off set så har jag klurat på hur man skulle kunna uppnå det med något trix+MK1.

Två parallella linjaler med mätmarkeringar för byggprojekt, märkta med 32 och 48 off set.
Skapa konto

Det finns (vad jag kan se) inga "3-4-5" varianter att lyckas få till en exakt 1/3 eller 2/3. Däremot kommer man väldigt nära genom att skapa en likbent triangel av de två linjalerna.

Schematisk bild av linjaler som bildar en likbent triangel för borrning med hålmönster och matematisk formel.
Skapa konto

Resultat som ligger N,33 eller N,66 är markerade i grönt medan närliggande är markerade i gult. Alla konfiguration (t ex bas/2 = 25) är kanske inte så realistiska. NB 'Linjalen 1' osv representerar i vilket hål på linjalen du låser dem mot varandra. Och jag jag har inte orkat utforska att göra annat än en likbent triangel för då blir hålraden förskjuten i sidled. Vill man ändra basen till udda antal tal så får man också problemet med förskjutning i sidled. Så länge man inte vill ha ISO-symmetriskt topp.

Tabell med värden som visar olika måttresultat för konstruktion med linjaler, markerade i grönt och gult.
Skapa konto

Bästa sättet är sannolikt att bara göra en "good enough" förskjutning med linjal 32 mm eller 64 mm, om det ens är viktigt. Ron Paulk har någon tanke att man optimerar layout genom att sätta en 32 mm hålrad i kanten mot 96 mm innanför. Länk till video.

Träskivor med hålmönster och linjaler för precision i byggprojekt, markerat med grönt och gult.
Skapa konto

Jag borde sett det tidigare men upptäckte igår att borrjiggen (orange) har åtminstone två sätt att få 48 mm off set. Den ena är att sätta 20 mm borret i fel styrhål. Det andra är att använda 3 mm hålen mellan benchdog hålen.

[ UJK Parf Guide System för träbearbetning med linjaler, borrjigg och olika borrverktyg och tillbehör. ]
Skapa konto

Ett sista tips! Mk2 linjaler finns inte som reservdel, däremot finns MK1 linjalerna (länk Axminster). Så för den som vill komma undan med 700 kr och ett gäng 3 mm borr och en cylinderborr 20 mm så kan man få en good enough set up under 1000 kr. Mk2 ligger nu på nästan 2700 kr.

• Två parallella linjaler med mätmarkeringar, märkta med 32 och 48, för ett bygg-guide system.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.