Och Peter (designern) är hjälpsam ifall det skulle vara några funderingar

Också mycket nöjd med mitt kit. Verkar vara bra kvalitet för det är fortfarande inga glapp i jiggen, trots väldigt många hål, många som lånat den för att "testa" inför ev. köp😄.

Fredrik

Instämmer, detta är en toppengrej. Lite olja på borren så lär den inte nötas. Nu finns det en förbättrad borr med 6-kantfäste och en låskrage. Tydligen så har någon lyckats tappa borren ur borrmaskinen och så har den farit i golvet med resultat att styrpinnen brutits av. Denna borr ingår dock inte i kitet utan köps separat såvitt jag förstår.

heos
Intressant, får se vilken borr jag får, men det bör ju vara den "gamla". Borde man inte kunna göra någon liknande stopp med en sådan "djupstopp" som man kan skruva på borrar? Eller är det kanske för grovt skaft på den - vet inte vilka dimensioner de brukar vara i

theboppers skrev:
Intressant, får se vilken borr jag får, men det bör ju vara den "gamla". Borde man inte kunna göra någon liknande stopp med en sådan "djupstopp" som man kan skruva på borrar? Eller är det kanske för grovt skaft på den - vet inte vilka dimensioner de brukar vara i
1/2" skaft på första modellen.

heos
Snikvarianten med ett par varv eltejp så att den inte "trillar ut" borde ju funka :)

• Gilla
baseman
  • Laddar…
Drar man bara åt chucken ordentligt så är det ju inga problem med den gamla borren, men tipset om eltejp var ju bra som extra säkerhet.

Sitter och väntar på mitt paket och kom på två funderingar.

Dels hur "stort" hålmöster har ni köert på era bord? Mitt kommer bli 90x200 cirka och min första tanke var ju att perforera hela, men dels kan ju det vara bra med en del utan hål ibland (nu har jag en annan bänk också iof), men sen kanske man bryter ihop över att borra så många hål?

Sen, vad har ni smörjt med när ni borrar?

theboppers skrev:

Dels hur "stort" hålmöster har ni köert på era bord? Mitt kommer bli 90x200 cirka och min första tanke var ju att perforera hela, men dels kan ju det vara bra med en del utan hål ibland (nu har jag en annan bänk också iof), men sen kanske man bryter ihop över att borra så många hål?

Sen, vad har ni smörjt med när ni borrar?
En bra ide att borra rejält många hål med den lilla borren så är det ju lätt att komplettera senare vid behov, då behöver man ju bara använda styrningen och stora borren. Kolla New Brit Workshops senaste video på Youtube så får du lite tips.

Jag har använt symaskinsolja eller en tunn universalolja, det verkar funka fint.

• Gilla
baseman och 1 till
  • Laddar…
theboppers skrev:

I väntan på mitt "riktiga" MFT har jag byggt mig en egen snikvariant där jag mätte upp och borrade hål på frihand dock inte över hela skivan. Från vänster till höger är en fjärdedel hålad, en fjärdedel ohålad och resterande hälft hålad. Tänkte att det kunde vara praktiskt att inte ha hål över hela men ville ändå ha möjlighet att spänna fast grejer över hela bordets längd.

Måste säga att den ohålade delen inte har varit till någon större nytta, däremot har jag ibland saknat hål där också. När jag gör min nästa arbetsbänk kommer hela skivan att hålas. Det är så lätt att slänga upp en skiva masonit, tunn mdf eller annat om man tycker att hålen ställer till problem så nu ser jag ingen vits med ett bord som bara delvis är "MFT".

//Ronnie

Beror väl på om man gör ett MFT eller en kapskiva?
tyckte att i instruktionsfilmen så hoppade han några utvalda hål pgr de inte används samt att man inte råkade sätta en låg benchdog där sågen skulle gå (då borrade han en skiva för kap med sänksåg)

Om nu bara PostNord gör vad de ska (...) så kommer jag få borr-kittet innan helgen men jag kommer inte ha allt för att bygga klart själva bänken. Så med de förutsättningarna är det nog inte omöjligt att jag får för mig att perforera upp hela skivan.
Men jag måste se filmen igen - noterade ju det där om att han hade några hål längre ut för att hålla skenan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.