2 306 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ugnspyrolys fick elen att balla ur
Testade nyss pyrolysfunktionen för första gången på vår ugn som vi köpte i april 2017. Det är en Electrolux
EOP800X. Fungerade bra till en början men efter fem-tio minuter så började ugnen blinka cykliskt, som är inkopplad på L3. Alla grupper inkopplade på L2 började då också att blinka med samma frekvens. Stängde av ugnen och blinkandet upphörde. Provade efter en stund att slå på pyrolysen igen, men då började det blinka direkt. Vad skulle kunna vara fel? Jag fattar inte just nu....
EOP800X. Fungerade bra till en början men efter fem-tio minuter så började ugnen blinka cykliskt, som är inkopplad på L3. Alla grupper inkopplade på L2 började då också att blinka med samma frekvens. Stängde av ugnen och blinkandet upphörde. Provade efter en stund att slå på pyrolysen igen, men då började det blinka direkt. Vad skulle kunna vara fel? Jag fattar inte just nu....
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Säkringen på en av faserna har brunnit och då matas strömmen via en flerfasansluten apparat över från de andra faserna.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Inga symptom på L1? Då det är en 230 V-ugn så kan den inte påverka L2 på annat sätt än via en dålig nolla vad jag kan se. Det är ju inte bra, något att kolla upp. Men då borde du fått liknande problem med andra stora förbrukare. Ugnen kanske känner av att spänningen sjunker och slår av, därav blinkandet. Nästa steg är i alla fall att mäta alla spänningar när detta sker.
Bästa svaret
Var det belysning på L2 som blinkade i takt med ugnen på L3, eller var det belysningen på L3 som blinkade i takt med ugnen?
Borde varit belysningen på L3.
Förtydligande, en huvudsäkring vid elmätaren har gått sönder (överbelastats).
När en huvudsäkring går på tex L3 och det finns tvåfasbelastning mellan L2-L3 så matas L3 från L2 via belastning.
När en huvudsäkring går på tex L3 och det finns tvåfasbelastning mellan L2-L3 så matas L3 från L2 via belastning.
Jag har aldrig varit med om det tidigare. Tänkte också på dålig nolla, men då borde samma fenomen visat sig när frugan körde ugnen tio minuter innan vid bakning. Inga symptom på L1 vad jag märkte. Ska dubbelkolla i morgon så ugnen faktiskt ligger på L3 och inte L2. Fick dock mer jobb då diskmaskinen (L2) slog ifrån och inte går att starta igen pga felmeddelande. Så då fick man lite och göra i helgen....Bo.Siltberg skrev:
Inga symptom på L1? Då det är en 230 V-ugn så kan den inte påverka L2 på annat sätt än via en dålig nolla vad jag kan se. Det är ju inte bra, något att kolla upp. Men då borde du fått liknande problem med andra stora förbrukare. Ugnen kanske känner av att spänningen sjunker och slår av, därav blinkandet. Nästa steg är i alla fall att mäta alla spänningar när detta sker.
Det var alla förbrukare om slog till och ifrån på L2. Stängde av ugnen och allt blev bra.Demmpa skrev:
Var det belysning på L2 som blinkade i takt med ugnen på L3, eller var det belysningen på L3 som blinkade i takt med ugnen?
Jag har precis varit ut och kollat huvudsäkringarna noggrannare. Klart att säkringen för L2 har brunnit. På min förra mätare så slocknade Lx när fas x försvann. På den nya så fanns det en liten pil ovanför L1-L3 men inte över L2, vilket jag missade tidigare när jag var ut och kollade. MeMen ögonen är det första som man blir blind på...Demmpa skrev:
Skönt! Var orolig att det var något riktigt allvarligt när jag inte alls kunde förstå vad det var.
Då kan jag nog förutsätta att ugnen inte ligger på L3...
Klicka här för att svara