Gångjärnen var trasiga. En servicekille kom och bytte gångjärnen.

L Lulle47 skrev:
Gångjärnen var trasiga. En servicekille kom och bytte gångjärnen.
Tack för det snabba svaret:)
För man fråga om hur mycket var det reparationskostnaden?

1700 :-

P
L Lulle47 skrev:
1700 :-
före eller efter RUT?
hade de inte fast pris på detta?
eller var de inte anslutna till electrolux fastprissystem?

• Gilla
Luay Altaie
  • Laddar…
Fast pris enligt Electrolux system.

electroluxaren skrev:
före eller efter RUT?
hade de inte fast pris på detta?
eller var de inte anslutna till electrolux fastprissystem?
Idag var jag i kontakt med Electrolux och de vill ha 1900 kr efter RUT.

L Lulle47 skrev:
Fast pris enligt Electrolux system.
Hej
Såg Du om de tog ut de gamla gångjärnen framifrån eller om de drog ut spisen och demonterade sidoplåten för att komma åt att byta? Finns ju inga instruktioner.trots att de säljer gångjärnen till privatpersoner.
Har just den gångjärnmodell som visas i skissen i tråden.
Mvh Anders

A Anders bygger skrev:
Hej
Såg Du om de tog ut de gamla gångjärnen framifrån eller om de drog ut spisen och demonterade sidoplåten för att komma åt att byta? Finns ju inga instruktioner.trots att de säljer gångjärnen till privatpersoner.
Har just den gångjärnmodell som visas i skissen i tråden.
Mvh Anders
beror på modell av spis är den polskbygd når du dessa bakifrån är den motala lyfter du på hällen och tar upp de från sidan (trångt)

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Luay Altaie Luay Altaie skrev:
Hej!
Jag har fått samma problem och därför skulle jag vara tacksam du delar med dig lösningen!
Hur lyckas man på att vika tillbaks spärren som sitter in själva ugnen?
Eller kanske lösningen på problemet var något annat?
Tack på förhand
Hej
Jag har precis haft det problemet, satte fast luckan o tog av några ggr, men kom på att det hänt en gång förut, löste det då med, så jag gjorde spisen strömlös en stund o satte på den igen, tryckte in luckan så det klickade på bägge sidor igen o tryckte ner luckan till botten o tryckte in spärren så den fungerar igen.

Gammal tråd men chansar... Hur vet man om den är byggd i Motala? Har en EKI6551 där luckan låst sig så den inte går att få upp förbi 45 grader, alltså inte till de 30 grader manualen pratar om för att ta loss luckan. Köptes 2015. Allt annat än den där dumma luckan fungerar och gångjärnen finns som sagt inte längre

Tänkte försöka ta isär den men just luckan lyckas jag inte dra av som det står i manualen och frågan är om någon vet vad som gör att den måste stå i exakt 30 grader för att det ska gå? Kan alltså öppna den helt och fälla upp den till 45 grader, sen tar det stopp.

Micleg Micleg skrev:
Gammal tråd men chansar... Hur vet man om den är byggd i Motala? Har en EKI6551 där luckan låst sig så den inte går att få upp förbi 45 grader, alltså inte till de 30 grader manualen pratar om för att ta loss luckan. Köptes 2015. Allt annat än den där dumma luckan fungerar och gångjärnen finns som sagt inte längre

Tänkte försöka ta isär den men just luckan lyckas jag inte dra av som det står i manualen och frågan är om någon vet vad som gör att den måste stå i exakt 30 grader för att det ska gå? Kan alltså öppna den helt och fälla upp den till 45 grader, sen tar det stopp.
polsk
bara du får ut överdelen så att den går fri så ryck uppåt

Micleg Micleg skrev:

om den har suttit länge så får man kämpa lite
sen får du ta isär och plocka bort gångjärnet och böja lilla låset så den inte hakar upp sig
sitter med massa olika skruvar.
gångjärnet jag köpte var inte till den så dom godkände inte reklamationen
den går att öppna o stänga nu men den håller inte mot så det gäller att inte släppa luckan när man öppnar
sen har gummitätningen gått sönder för andra gången

lycka till

V V1K1NG skrev:
om den har suttit länge så får man kämpa lite
sen får du ta isär och plocka bort gångjärnet och böja lilla låset så den inte hakar upp sig
sitter med massa olika skruvar.
gångjärnet jag köpte var inte till den så dom godkände inte reklamationen
den går att öppna o stänga nu men den håller inte mot så det gäller att inte släppa luckan när man öppnar
sen har gummitätningen gått sönder för andra gången

lycka till
Ja den där tätningen har jag bytt flera gånger. Den är kass. Det slutade med att det blev ett nytt kök i stället 😀

Har samma problem med min Electrolux EKI6752AOX . Felet beror på att gångjärnen blir slitna och låsningen som ska fånga luckan (med lilla fjädern) inte återgår till "rätt" läge när luckan öppnas utan går ner i ett bottenläge som låser gångjärnet.
Gångjärnen har utgått och det finns inga ersättningsdelar... På Electrolux shops chat så fick jag som svar en smiley och "kontakta en lokal försäljare nära dig..." Jävla idioter. Garanterat sista gången jag köper något från den koncernen. 7 år gammal spis för 15kkr och inga reservdelar.

Letar man vidare på Electrocraps sida så hittar man snarlika gångjärn bland annat detta: 5614549029

Original vä/hö är: 5612199025/5614549060. På min spis når man gångjärnet genom att dra ut förvaringslådan och lossa plåten under ugnen.

D dunde skrev:
Har samma problem med min Electrolux EKI6752AOX . Felet beror på att gångjärnen blir slitna och låsningen som ska fånga luckan (med lilla fjädern) inte återgår till "rätt" läge när luckan öppnas utan går ner i ett bottenläge som låser gångjärnet.
Gångjärnen har utgått och det finns inga ersättningsdelar... På Electrolux shops chat så fick jag som svar en smiley och "kontakta en lokal försäljare nära dig..." Jävla idioter. Garanterat sista gången jag köper något från den koncernen. 7 år gammal spis för 15kkr och inga reservdelar.

Letar man vidare på Electrocraps sida så hittar man snarlika gångjärn bland annat detta: 5614549029

Original vä/hö är: 5612199025/5614549060. På min spis når man gångjärnet genom att dra ut förvaringslådan och lossa plåten under ugnen.
Ja min spis/ugn har nu förvandlats till en reservdelsmaskin som jag inte vet vad jag ska göra med. Tippen antar jag :( Blir nytt kök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.