Har en ugn av märke Husqvarna qce 541 (Timjan) som har två lampor, en 15 W och en 25 W. Den senaste tiden har 25W lampan upprepade gånger gått sönder efter <10 timmars användning. Jag har köpt nya lampor av fabrikat Philips märkta att tåla 300 grader.
Någon som har en teori/erfarenhet om varför lamporna inte håller? Kan påpekas att den tidigare lampan höll flera år.
Någon som har en teori/erfarenhet om varför lamporna inte håller? Kan påpekas att den tidigare lampan höll flera år.
Är spisen 400V eller 230V? På spisar med 400V elementspänning är det ofta ett seriemotstånd för att ge rätt spänning till glödlampan. Då måste man sätta i en lampa med rätt effekt. Så om spisen är avsedd att ha en 40W glödlampa så kommer en 25W glödlampa att få kort livslängd. Har du någon manual till spisen där det framgår vilken effekt på lampa det skall vara?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Aha, så det är därför min ugnslampa går sönder hela tiden.
Jag har faktiskt fnulat på just det där med 400V om det är fel lampa som jag köper hela tiden.
Ugnen är 23 år gammal och den lampa som följde med ugnen höll ju länge..............
Tröttnade efter 15 år och byta lampan, nu har sonen bytt lampa, och den gick sönder direckt.
Ska skaka fram manualen eller söka på nätet ikväll då
Har du rätt Avemo bjuder jag på tårta..........
Jag har faktiskt fnulat på just det där med 400V om det är fel lampa som jag köper hela tiden.
Ugnen är 23 år gammal och den lampa som följde med ugnen höll ju länge..............
Tröttnade efter 15 år och byta lampan, nu har sonen bytt lampa, och den gick sönder direckt.
Ska skaka fram manualen eller söka på nätet ikväll då
Har du rätt Avemo bjuder jag på tårta..........
När jag läser igen och tittar i manualen som går att hitta på Husqvarnas hemsida så inser jag att det lär vara ett annat fel i detta fall. Denna ugn ansluts till 230V. Det är hela spisar som ofta har 400V elementspänning om de är äldre. Inbyggnadsugnar brukar alltid vara 230V.
Okay då är det en tysk ång-ugn.
Lamporna är parallellkopplade dvs de matas från woec kortet samtidigt. Finns ingen uppenbar orsak till att en av lamporna går sönder och inte den andra.
Man skulle ju kunna prova en 15wattare och om det blir någon skillnad. Fast det borde inte bli det.
Troligen blir det en spänningspik från kretskortet vid något tillfälle och då går lampan närmast kretskortet sönder lättast.
Lamporna är parallellkopplade dvs de matas från woec kortet samtidigt. Finns ingen uppenbar orsak till att en av lamporna går sönder och inte den andra.
Man skulle ju kunna prova en 15wattare och om det blir någon skillnad. Fast det borde inte bli det.
Troligen blir det en spänningspik från kretskortet vid något tillfälle och då går lampan närmast kretskortet sönder lättast.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Min Simens är på 380-400V och har en 15W 230V lampa.
Ska byta till en 40W och se om den håller bättre.
Ska byta till en 40W och se om den håller bättre.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Enumret där ettiketten sitter är trasig.Avemo skrev:
Har försökt tyda den, men ser baraz HBT 321 F som typ av ugn.
Enummret börjar med HB sen är etiketten för trasig för att tyda.
Ugnen är sen -92
Enligt Cylinda
"Byta ugnslampa
Ta först bort skyddsglaset
genom att vrida glaset i
pilens riktning. Därefter ta
bort lampan genom att vrida
i pilens riktning.
Sätt in en ny päronlampa
med sockel E14. Lampan måste tåla 300 °C.
Obs! Lampan skall vara 25 W för 230 V spisar och 15
W för 400 V spisar"
"Byta ugnslampa
Ta först bort skyddsglaset
genom att vrida glaset i
pilens riktning. Därefter ta
bort lampan genom att vrida
i pilens riktning.
Sätt in en ny päronlampa
med sockel E14. Lampan måste tåla 300 °C.
Obs! Lampan skall vara 25 W för 230 V spisar och 15
W för 400 V spisar"
Vad vill du visa med detta?U utterbom skrev:
