Tjena!

Undrar på hur jag ska koppla in min nya ugn och häll på en gammal perilex-koppling. Avsäkrat med 16a, 2,5mm2... Hällen har två faser och ugnen en fas. Är det möjligt att koppla på perilexen? Kommer att ha diskmaskin också ifall det går på samma säkring.

L
Om det finns en nolla i uttaget går det inte annars
Inte koppla in två ledningar i samma stickpropp , det blir till få dit ett uttag till , det med diskmaskin , Nja går väl så där att ha på ugnen , men den ska säkras med 10 amp
Hällen klarar sig med 10 amp så möjligheten finns att få ihop det , bara att disk och ugn inte kan gå samtidigt , kan du leva med det så går det
Det här är ett elektrikerjobb och inget som annan ska göra , fodrar lte erfarenhet hur det ska utföras , det är inte helt enkelt för den som inte vet , det blir lätt fel då

Japp, jag har en kompis som är elektriker så den biten är löst. Ville bara veta om det var möjligt rent tekniskt.

L Liteavvarje skrev:
Om det finns en nolla i uttaget går det inte annars
Inte koppla in två ledningar i samma stickpropp , det blir till få dit ett uttag till , det med diskmaskin , Nja går väl så där att ha på ugnen , men den ska säkras med 10 amp
Hällen klarar sig med 10 amp så möjligheten finns att få ihop det , bara att disk och ugn inte kan gå samtidigt , kan du leva med det så går det
Det här är ett elektrikerjobb och inget som annan ska göra , fodrar lte erfarenhet hur det ska utföras , det är inte helt enkelt för den som inte vet , det blir lätt fel då
Men går det inte att sno den sista fasen i perilexen till ugnen?

L
A ArvikaBRF skrev:
Japp, jag har en kompis som är elektriker så den biten är löst. Ville bara veta om det var möjligt rent tekniskt.
Detta med en kompis är han anställd och arbetsgivaren är medveten om att han gör el-jobb
det gäller en ansvarighetsfråga här i förhållande till de regler som finns för installationsarbete

L
A ArvikaBRF skrev:
Men går det inte att sno den sista fasen i perilexen till ugnen?
Ledsen jag kommer inte att svara på det

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Detta med en kompis är han anställd och arbetsgivaren är medveten om att han gör el-jobb
det gäller en ansvarighetsfråga här i förhållande till de regler som finns för installationsarbete
Ledsen jag kommer inte svara på det

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
1/ Kontrollera att du har nolla framme i uttaget
2/ Sätt ett perilex till så att du har två
3/ Koppla stickpropparna så att hällen får två faser och ugnen den tredje
Klart!
Lägga in diskmaskinen i samma anrättning är inte en snygg lösning, den bör ha en egen 10A enfasmatning.

• Gilla
somesundaymorning och 2 till
  • Laddar…
Det var ju ett rätt kantigt mottagande av en ny medlem kan tyckas...

Den springande punkten här är om neutralledare finns med fram eftersom elementspänningen i de flesta nya spisar är 230 V.
Sedan kan man ofta använda flera faser för att dela upp lasten.
Läs denna guide som är mycket bra:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
1/ Kontrollera att du har nolla framme i uttaget
2/ Sätt ett perilex till så att du har två
3/ Koppla stickpropparna så att hällen får två faser och ugnen den tredje
Klart!
Lägga in diskmaskinen i samma anrättning är inte en snygg lösning, den bör ha en egen 10A enfasmatning.
Ett sånt svar jag sökte; klockrent!

Och 16A är tillräckligt?

Ja, för normala hushållsapparater.

• Gilla
ArvikaBRF
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.