9 191 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Ugn med airfryer?
Sida 1 av 2
Oklart vad det skulle vara för fördel med kraftigare fläkt. Luften ska ju röra sig för att få jämnare värme överallt, och jag har svårt att se att det inte räcker med en vanlig varmluftsugn. Det låter mer som marknadsföring.
Airfryer är ju en varmluftsugn, men eftersom den är liten går det snabbare att värma upp. Att gå hela varvet runt och göra en varmluftsugnskopia av en varmluftsugn låter rätt onödigt.
Airfryer är ju en varmluftsugn, men eftersom den är liten går det snabbare att värma upp. Att gå hela varvet runt och göra en varmluftsugnskopia av en varmluftsugn låter rätt onödigt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag resonerar ungefär på samma sätt då det låter logiskt men vem vet. Bättre luftflöde värmer snabbare och kanske ger mer krisp och andra sidan tycker jag det blåser ordentligt iaf i den varmluftsugn jag öppnat under drift.
Jag struntar i denna funktion när jag väljer ugn. Satsar hellre på ånga även om det går att lösa lätt med ett fat och vatten/is.
Jag struntar i denna funktion när jag väljer ugn. Satsar hellre på ånga även om det går att lösa lätt med ett fat och vatten/is.
Stämmer bra, men mycket bättre på att ge jämn fördelning då hela överdelen är en stor värmeslinga och fläkten ovanpå.Rickard. skrev:
För oss som normalt endast är två personer är den snabbare och ger jämnare yta.
Körde nyss ett halvt kilo köttbullar i den och sköter sig självt. Förvärm i några minuter, sedan i med köttbullarna som fick plats på botten och 15 min i 200 grader, klart.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Jag tycker också det finns flera fördelar och gillar airfryers men hårdvaran är bara ett ungselement och en fläkt och fördelarna är just formen så ändrar man tillbaka formen till vanlig ugn så försvinner väl också dom fördelarna 
Japp, tillverkar du en ugn med samma blir det så, men kräver betydligt mera effekt.Rickard. skrev:
Huh?C Chippe skrev:
Jag skulle till 98% säga att den stora skillnaden är att det är en ugnstillverkare som vill ta extra betalt eller sälja mer genom att hoppa på airfryer hypen.
"Finessen" med en airfryer är ju att det är en varmluftsugn, men i litet format så att man inte behöver värma upp lika mycket död volym som i en vanlig varmluftsugn för små tillagningar som inte behöver en full ugn...
Samtidigt funkar inte airfryerrecpet i vissa varmluftsugnar enligt användare. Ofta får de köra mycket längre tid med halvbra resultat. Tror dock vissa varmluftsugnar är minst lika bra som de med airfryerfunktion och skaffar man en speciell nätplåt som används i ugnar med airfryerfunktion så blir det nog bra. Det skulla kanske vara det där med att fukten inte släpps ut i en vanlig varmluftsugn. Vanligtvis släpps fukten ut efter att maten är färdig medan en ugn med airfryerfunktion kanske gör det under matlagningen.
Här förklaras iaf skillnaden:
https://fläkthällar.se/info/ugnar-med-airfryer-funktion
https://fläkthällar.se/info/ugnar-med-airfryer-funktion
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Har också sett videon som länkas ovan, den kan rekommenderas om man vill veta mer ugn med airfryerfunktion...
Tja, förklarar vet jag inte riktigt om jag håller med om...C Chippe skrev:Samtidigt funkar inte airfryerrecpet i vissa varmluftsugnar enligt användare. Ofta får de köra mycket längre tid med halvbra resultat. Tror dock vissa varmluftsugnar är minst lika bra som de med airfryerfunktion och skaffar man en speciell nätplåt som används i ugnar med airfryerfunktion så blir det nog bra. Det skulla kanske vara det där med att fukten inte släpps ut i en vanlig varmluftsugn. Vanligtvis släpps fukten ut efter att maten är färdig medan en ugn med airfryerfunktion kanske gör det under matlagningen.
[länk]
En ugn med airfryer har altså en perforerad plåt.
I övrigt så verkar dde främst jämföra med en gammal varmluftsugn från 80-talet med ett par vred och förklarar att det är magiskt bra att ugnen har möjlighet att både ställa tid *och* temperatur!
Hela den där sidan kändes fylld med varm luft utan innehåll...
Precis.
Och en nätplåt känns som ett rätt uselt försäljningsargument för en ugn...
Dvs, jag skulle inte använda det som urvalskriterier när jag väljer ugn nästa gång.
(Har redan en bra varmluftsugn och faktiskt en nätplåt också)
Och en nätplåt känns som ett rätt uselt försäljningsargument för en ugn...
Dvs, jag skulle inte använda det som urvalskriterier när jag väljer ugn nästa gång.
(Har redan en bra varmluftsugn och faktiskt en nätplåt också)
Jag väcker lite liv i tråden om det är OK och frågar efter erfarenheter. Ni som kört lite nätplåt i era varmluftsugnar - hur blir det? Eller gör airfryerläget i AEG/Eletrolux spisar praktisk skillnad?
Vi kikar på spis med airfryer i varmluftsugn - typ Electrolux eller AEG: https://www.aeg.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/cib6662bbw/
Men nätplåtar går väl att stoppa in i Bosch eller Siemens spis också - de är lite snyggare också =) Och pyrolys m.m..
https://vitvaruexperten.com/spis_o_ugn/spisar/induktionsspis/bosch-spis-hls79w351u
Vi kikar på spis med airfryer i varmluftsugn - typ Electrolux eller AEG: https://www.aeg.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/cib6662bbw/
Men nätplåtar går väl att stoppa in i Bosch eller Siemens spis också - de är lite snyggare också =) Och pyrolys m.m..
https://vitvaruexperten.com/spis_o_ugn/spisar/induktionsspis/bosch-spis-hls79w351u
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 250 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 250 inlägg
Det medföljde nätplåtar till vår 8 år gamla spis med varmluftsugn och jag märker ingen skillnad på potatisklyftorna gjorda i den och de som är gjorda i den lilla airfryern.U Ulff skrev: