Kanske finns det någon som råkat ut för samma och kan hjälpa mig få ordning på problemet.
Jag har en Electrolux spis induktion med inbyggd ugn.
Ugnen slutar ibland helt plötsligt att fungera. Klockan, display och ugnsbelysning slocknar.
Spishällen funkar däremot. Efter några dagar så funkar den igen. Ibland funkar den någon halvtimma för att sedan återigen slockna. Jag har hittat en del om det på nätet. Det sitter ett överhettningsskydd på baksidan spisen, detta kan man koppla förbi för att testa om överhettningsskyddet är trasigt. Jag tar loss de två kablarna från överhettningsskyddet och sätter ihop dom men ugnen går inte igång.
Gör jag något fel? Vad kan det annars vara för fel? Jättetacksam för tips.
Det är en ElectroluxSpis induktion PNC. 94794108701.
Överhettningsskydd på 180 grader.

P
med tanke på tilverkaren skulle jag kolla alla elkontakter , skarvar samt anslutningar
i 2:a hand byta klocka

Jag skall känna på alla kontakter jag kommer åt, kan ju vara något som glappar.
Det verkar inte vara jättemycket elektronik när man tittar in i spisen bakifrån.
Klockan sitter fram på spisen. Det kan ju vara fel på den eftersom den slocknar när ugnen lägger av.
Den kostar nog en slant. Ett kopplingsschema hade varit guld. Är det svårt att få tag i?

Det skulle kunna vara fel utanför spisen. Om spisen går på trefas, så är det ofta en fas som driver ungnen, de andra två driver hällen. Har du då glapp ex. I elcentralen så skulle du kunna få effekten at ugnen inte fungerar men allt annat.

Köp en multimeter (typ 200 kr) och mät spänningen på spisens matningsplint. Om du är osäker på hur du skall använda instrumentet så be om hjälp, ex. här på forumet. Om du mäter med fel inställningar på instrumentet kan det bli ”en djävla smäll”. När du köper så kolla vilka mätområden instrumentet klarar, de billigaste brukar inte klara mer än 250V AC. Det är bra (men inte nödvändigt i det här fallet) om instrumentet kan mäta 400V AC.

P
J Janneman skrev:
Det verkar inte vara jättemycket elektronik när man tittar in i spisen bakifrån.
Klockan sitter fram på spisen. Det kan ju vara fel på den eftersom den slocknar när ugnen lägger av.
Den kostar nog en slant. Ett kopplingsschema hade varit guld. Är det svårt att få tag i?
polakerna lägger dit lite omotiverade skarvar här och där dessa brukar vara dåligt monterade
du får lyfta hällen för att se
kolla även anslutningarna på ugnsväljaren flatstiften sitter inte alltid på.
gemensam ledare för alla element går in i klockan.
OBS! är inte klockan ställd fungerar inte ugnen!!!

P
ANVÄNDARGRÄNSSNITT,KONFIGURERAT , 561 75 29-42/4

ca1045.6 +moms

P
J Janneman skrev:
Du har ett PM

Skall mäta upp vägguttagets 3 faser. Det sitter en lapp bak på spisen som beskriver vilket stift i uttaget som är vilket. Ugnen går väl även om klockan inte är rätt inställd. Klockdisplayen slocknar när ugnen inte fungerar.
Den tänds automatiskt när ugnen går igång igen. Tror inte den går att stänga eller sättas på manuellt.
Om all spänningsmatning till ugnens alla element går via klockan så är det nog sannolikt att det är en krånglande klocka som gör att ugnen inte funkar.

P
J Janneman skrev:
Skall mäta upp vägguttagets 3 faser. Det sitter en lapp bak på spisen som beskriver vilket stift i uttaget som är vilket. Ugnen går väl även om klockan inte är rätt inställd. Klockdisplayen slocknar när ugnen inte fungerar.
Den tänds automatiskt när ugnen går igång igen. Tror inte den går att stänga eller sättas på manuellt.
Om all spänningsmatning till ugnens alla element går via klockan så är det nog sannolikt att det är en krånglande klocka som gör att ugnen inte funkar.
klockan behöver inte gå rätt men den måste gå för att ugnen skall funka
som i ditt fall är det mer troligt att själva klockan är defekt

Då förstår jag. Det du säger låter rätt. Det är nog klockan som är felet.
Är det lätt att komma åt den? Kan ju vara värt att titta på klockans anslutningar och kanske
knacka på den om det är något glapp eller annat.
Hela hällen måste kanske lyftas av för att komma åt den?
Kanske kan man på något sätt koppla inkommande spänning förbi klockan för att se
om det sätter igång ugnen.

P
Du kan ju bygla reläet i klockan
Hällen måste bort hur eller hur

Tack för hjälpen,
skall ta en dag och försöka få av hällen och felsöka klockan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.