Jag har en ugn från IKEA. Jag använder normalt sett bara ett läge. Varmluftsugn och gradantal. När jag satte på ugnen senast gick först strömmen. Efter att jag bytt huvudsäkring och slagit på jordfelsbrytaren fungerade det igen men ugnen blir inte varm.
När jag sätter på den i något annat läge tex under/övervärme så blir det varmt. Värmeslingan som sitter i taken blir inte varm i läge 1 men i andra lägen blir den det. Har någon råkat ut för samma problem. Ugnen är inte jättegammal men har några år på nacken.
Något suddig bild på en informationsetikett inuti en IKEA ugn som visar modellnummer och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
ama3282 ama3282 skrev:
Jag har en ugn från IKEA. Jag använder normalt sett bara ett läge. Varmluftsugn och gradantal. När jag satte på ugnen senast gick först strömmen. Efter att jag bytt huvudsäkring och slagit på jordfelsbrytaren fungerade det igen men ugnen blir inte varm.
När jag sätter på den i något annat läge tex under/övervärme så blir det varmt. Värmeslingan som sitter i taken blir inte varm i läge 1 men i andra lägen blir den det. Har någon råkat ut för samma problem. Ugnen är inte jättegammal men har några år på nacken.
[bild]
ditt varmluftselement har gått
byt detta

Varmluftselement beställt. Tack för hjälpen.

Varmluftelement bytt. Det var väldigt enkelt och tog ca 10 minuter. Delen kostade ca 500 kr. Nu fungerar ugnen som vanligt.

Nytt varmluftselement till ugn, cirkulär form med anslutningsterminaler, ligger på en jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
ama3282 ama3282 skrev:
Varmluftelement bytt. Det var väldigt enkelt och tog ca 10 minuter. Delen kostade ca 500 kr. Nu fungerar ugnen som vanligt.

[bild]
10 minuter!
jobbade du bara med ena handen...

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade på Huss samtidigt så jag sprang dit i reklampauserna. Största jobbet vara att plocka ut ugnen. Resten gick fort.

Elementet tar du ju ut framifrån

electroluxaren skrev:
10 minuter!
jobbade du bara med ena handen...
Vonelffors Vonelffors skrev:
Elementet tar du ju ut framifrån
Det hade säkert fungerat. På en Video som beskrev bytet lossades sladdarna på baksidan och så gjorde även jag men jag misstänker att jag kunde gjort allt från framsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.