2 140 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Udda stenläggningsfilosofi?
Har under hösten anlitat en stenläggare för en 200 m^2 stenläggning. Nu hann han inte klart, utan kommer tillbaka till våren.
Men denna killen hade, enligt mig, en ganska udda filosofi. Han ansåg att det bästa var att padda efter man lagt stenarna. Och på de områden där det blev ojämt, så tog han helt sonika upp stenarna igen, i med mer sand, tillbaka med stenarna och padda igen.
Någon annan som hört om den filosofin?
Men denna killen hade, enligt mig, en ganska udda filosofi. Han ansåg att det bästa var att padda efter man lagt stenarna. Och på de områden där det blev ojämt, så tog han helt sonika upp stenarna igen, i med mer sand, tillbaka med stenarna och padda igen.
Någon annan som hört om den filosofin?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Det som sätter natursten/knott paddar alltid efteråt och justerar ev. genom att trycka ner mer sand eller flis. Det blir alltid snyggast så. Är det betongsten verkar det dock lite konstigt.
ja som jobbar med detta som egen företagare hör de ofta av kunder.... som undrar om ja ska padda efter, ja gör aldrig det, kan ja inte få de jämt o hårt under är de ingen ide o lägga sten, köra uppepå är en nödlösning.
har man däremot gjort sitt bästa underlag o de ändå skiljer lite uppe på grund av olika materialtjocklek eller fula skarvar kan de va ide o köra en runda men de som har de som filosofi att jämt köra förstår ja mig inte på. blir de inte jämt under allså så de måste padda?
har man däremot gjort sitt bästa underlag o de ändå skiljer lite uppe på grund av olika materialtjocklek eller fula skarvar kan de va ide o köra en runda men de som har de som filosofi att jämt köra förstår ja mig inte på. blir de inte jämt under allså så de måste padda?
Det var detta som jag var lite rädd för.
Jag kommer givetvis vara nogrann att kontrollera allt inom garantitiden och minsta lilla ojämnhet kommer jag att klaga på, men hur stor är sannorlikheten för att eventuella problem med att padda först efteråt, uppstår efter 2 år eller senare, dvs då garantin gått ut?
Jag kommer givetvis vara nogrann att kontrollera allt inom garantitiden och minsta lilla ojämnhet kommer jag att klaga på, men hur stor är sannorlikheten för att eventuella problem med att padda först efteråt, uppstår efter 2 år eller senare, dvs då garantin gått ut?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Men hur så underlaget ut innan han började då? Om det gjorts några väsentliga utfyllningar som inte paddats, så lär det bli dåligt ganska snabbt.
Verkar vara ett omständigt sätt att göra en stensättning på. Om han nu ändå ska köra med paddan, varför då inte göra det innan plattorna ligger - då slipper han lyfta redan lagda stenar för att korrigera.
Kör han med paddan över dyra blanka "snygg-stenar" också? Dom blir ju repiga och fula av paddan.
Att köra med paddan över stora stenplattor eller skiffersten.....dom riskerar/kommer ju att spricka av paddans slag.
Jag har aldrig hört talas om någon som gör på det viset. Verkar inte vara en riktig stensättare.
Kör han med paddan över dyra blanka "snygg-stenar" också? Dom blir ju repiga och fula av paddan.
Att köra med paddan över stora stenplattor eller skiffersten.....dom riskerar/kommer ju att spricka av paddans slag.
Jag har aldrig hört talas om någon som gör på det viset. Verkar inte vara en riktig stensättare.
Klicka här för att svara