MathiasS skrev:
1. Accesspunkterna är plugandplay för alla. Edgeroutern lite krångligare.
2. Nej, vi är fanboys allihopa som grovt överdriver prestanda och uptime.
När det gäller punkt 2 så undrar jag faktiskt :D jag köpte en ac lite och en ac lr och hade höga förväntningar. Kan väl inte direkt påstå att jag (än så länge) stämmer in i hyllningskören :(

bonnier skrev:
När det gäller punkt 2 så undrar jag faktiskt :D jag köpte en ac lite och en ac lr och hade höga förväntningar. Kan väl inte direkt påstå att jag (än så länge) stämmer in i hyllningskören :(
Som fanboy svarar jag då: Det är dig det är fel på.

;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Behöver nog 2st accesspunkter för trådlöst. Nu sitter en router nere i källaren med värdelös täckning i resten av ett stabilt nät hemma. Dvs låta router och switch husera i källaren, AP sitta högre upp i huset.
Börja med att köpa bara en. Jag har en ac lite, och den täcker in alla tre våningar. (1, 5 plan +källare) Visserligen är varje plan bara 70m2, men den räcker en bit ut i trädgården också. Ta en lång ethernetsladd och testa dig fram var det funkar för er.

J
idag har jag haft olika routers på 3 olika ställen, inget har klarat hela huset. Vissa devices verkar kräva bra mottagning för att funka problemfritt... är ubis så mkt bättre tro?

Eftersom man sätter Unifin på väggen/i taket en bit ifrån störande objekt så blir täckningen oftast bättre.

Eftersom Unifin är en ren AP så kan man optimera placeringen av den.

J
Jag hade tänkt sätta på insidan av garderob, kattvind, skafferi. Vill helst slippa se APn även om de är mindre fula än en vanlig router...

KalleKe
JohanLun skrev:
Jag hade tänkt sätta på insidan av garderob, kattvind, skafferi. Vill helst slippa se APn även om de är mindre fula än en vanlig router...
Jag har gjort så men funderar på att flytta den, känner att det är dålig täckning i huset så tänkte flytta den till en mer central punkt som då tyvärr blir synlig.

JohanLun skrev:
Den är väl mer diskret än en brandvarnare, vi har vår placerad mitt i huset och min fru vet nog inte ens var den sitter.

J
Där jag tänkt sätta den är det bara en tunn vägg in mot rummet, så det är nog mera problem med vår tjocka murstock som täcker halva huset (en skorsten på taket men har varit kakelugnar som ett H kan man säga, så murstocken är gissningsvis 4m bred med som utstick åt olika håll där kakelugnarna stått, så nere i huset är det egentilgen två skorstenar som går ihop i en på vinden men är förbunda med en tegelvägg genom huset). För att få bra mottagning måste jag nog ha en AP i ena änden av huset och en på andra sidan murstocken, kanske på nedervåningen i detta fall.

Jag köper att den är MYCKET snyggare än en router, men jag skulle ändå föredra att ha det helt dolt. Sladddragningen är ju även en skönhetsgrej, och jag har använd kattvindar etc att dra kablarna i.

Kan man kombinera en "gammal" AP med en AC-AP och ändå få roaming att funka?

JohanLun skrev:
Kan man kombinera en "gammal" AP med en AC-AP och ändå få roaming att funka?
Man kan nog, men jag fick det inte att fungera tillförlitligt när jag provade med två gamla. Det var en anledning till att jag köpte ubiquitin. Vet inte om det fungerar bättre när ubiquitin är en av de två.

(Vår, visserligen hälften så stora, murstock bjuder inte på problem. )

J
Som jag förstår har man bättre roaming på de gamla ap än AC varianten. Men kanske räcker ändå en ap, i värsta fall får nedervåningens chromecast försörjas av en gammal router som agerar ap.

Är det zero handoff du tänker på?

J
Jag ska erkänna att jag inte kan tekniken bakom detta, men ja, det var tydligen inte implementerat i AC, men å andra sidan läste jag nån annanstans att det inte funkade så bra men unify hade nåt alternativt sätt att lösa roaming mellan AP. Men ubiquitis kundtjänst svarade på att gamla och nya AP inte seamlessly kan roama. Men att AC kommer inom något år få förbättrad rosmingfunktionsliitet.. Så en AC lite känns som rätt val för mig.

Enkelt kan man säga att alla WIFI nät klarar roaming, har man bara SSID och och lösenord på nätet kommer enheterna att byta accesspunkt. Dock är olika enheter mer eller mindre benägna att byta accesspunkt, vissa är mer "sticky" än andra och hänger gärna kvar för länge trots att det finns en annan accesspunkt med bättre signalstyrka. Apple-produkter tycker jag verkar är särskilt envisa. Det är alltså enheterna själva som bestämmer vilket accesspunkt som de använder.

I ett nät med Zero-Handoff (ZH) är det istället nätet som flyttar enheterna till den accesspunkt som ger bäst förutsättningar och det är det som inte är implementerat i vissa unifi modeller. Nu är tyvärr inte ZH helt oproblematiskt ändå och löser inte heller alla problem så rekommendationen är att skippa det.

Rådet är istället att justera in minRSSI värdet på dina accesspunkter så kommer du antagligen få nätet mest stabilt.

Plötsligt har min Netgear R7000 börjat stöka. Slutar plötsligt att fungera, nu två gånger inom några timmar. Igång igen efter uppstart. Sådant beteende är förstås oacceptabelt när det finns Edgeroutrar att köpa....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.