Och precis som enligt den länken kör vi och från gästnätet kommer man inte åt "det riktiga" nätet och inte andra enheter på gästnätet om jag kommer ihåg rätt, men vill man göra det lite säkrare och har en router som klarar vlan så är det ju bättre att använda vlan.

KalleKe
MathiasS skrev:
Detta kanske intresserar någon:

[länk]

Eller denna:

[länk]
[länk]

Jag har inte provat någon variant ännu men tror att PI-spåret är lite "enklare".
Ett annat alternativ är att köra i hyper v, dock är det ganska törstigt på ram minne så med 30 klienter på typ 8 ap så suger det 2-3 GB i minne :p

Poängen här var att lägga det på någon pryl som ändå är på 24x7 eller kan vara på utan att det kostar något (tex en pi).

Tycker inte det är någon större begränsning att ha det på min fasta PC, men det skulle vara ännu bättre om controllern snurrade på en pi eller mitt NAS.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
@Marive: Har du någon erfarenhet av den controllern?

Jamen den var ju fin! Men att betala 1000 spänn istället för att köra på en pi som ligger och skräpar känns inte rätt.

Nej har du en som ligger och skräpar så är det helt klart onödigt men ska du köpa ett pi-kit med kvalitetsminne och strömadapter enbart för att köra kontrollern så väljer jag cloudkey.

Håller med dig. Återkommer med en rapport här när jag testat PI-alternativet.

@-RB- Yes minimalt, har en som ligger på skrivbordet och en som sitter på ett kontor med 60-70 klienter och den gör sitt jobb, snabbt installerad sen kopierade jag bara in konfigurationen från den PC som tidigare var "controller". Den gör det den ska helt enkelt.

Måste man ha controllern igång jämt för att det ska fungera? Jag hade fått för mig att man inte behöver det?

Nej, det behöver man inte. Jag har inte haft min controller igång på ett par månader. Men det är kul att logga in och kolla lite då och då. Åtminstone om man har några drag av att vara en nörd. Som jag då. ;)

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
Marive skrev:
@-RB- Yes minimalt, har en som ligger på skrivbordet och en som sitter på ett kontor med 60-70 klienter och den gör sitt jobb, snabbt installerad sen kopierade jag bara in konfigurationen från den PC som tidigare var "controller". Den gör det den ska helt enkelt.
Tack, då skall jag nog lätta på lädret igen. Den verkar onekligen smidig.

C
-RB- skrev:
Nej, det behöver man inte. Jag har inte haft min controller igång på ett par månader.
Noteras bör dock att gästportalen ligger i controllern och kräver att denna är igång.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.