Hej

Jag har ett litet problem
Vi håller på med en tillbyggnad och ska flytta köket en bit ut i en av tillbyggnaderna, problemet är att en av väggarna är en fd yttervägg och i det hörnet så blir det inte en rät vinkel. Vilket gör att det diffar ca 2cm/m längs ena väggen om man bygger köket i

den vägg/sektion som det diffar på kommer bara vara ca 1,8m lång så det borde vara hanterbart

frågan är vad som blir bäst,
1 följa väggen så att ena hörnet i U-et inte blir 90gr i båda hörnen
2 bygga så det blir 90 grader och kompensera med att bänkskivan blir 4 cm djupare i ena kanten

obs ritning ej skalenlig
 
  • Oritad ritning av en kökslayout med en sned vinkel på en fd yttervägg och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag ser det får du antingen bygga på väggen så den blir rak, eller iallafall rakare, men gissar att det är en del pyssel. enklast är väl att ändra vinkeln lite. bättre med 92 än 88 iallafall. ska du göra jobbet själv eller ta in en snickare? beror väl lite på vad man tror man fixar enklast, men att snedkapa skivan 2 grader borde inte vara något problem tycker jag.
du ska inte kakla väggen ovan eller så, så att du bygger bort en del av diffen?

när jag funderar lite mer undrar jag om det inte är bäst att bygga på väggen? då löser du det en gång för alla, annars kommer du alltid ha en knepig vinkel att ta hänsyn till. ett par gipsskivor och så får du nog tex strimla plyfa och gradvis lägga på.
 
P Peter_Bromma skrev:
som jag ser det får du antingen bygga på väggen så den blir rak, eller iallafall rakare, men gissar att det är en del pyssel. enklast är väl att ändra vinkeln lite. bättre med 92 än 88 iallafall. ska du göra jobbet själv eller ta in en snickare? beror väl lite på vad man tror man fixar enklast, men att snedkapa skivan 2 grader borde inte vara något problem tycker jag.
du ska inte kakla väggen ovan eller så, så att du bygger bort en del av diffen?

när jag funderar lite mer undrar jag om det inte är bäst att bygga på väggen? då löser du det en gång för alla, annars kommer du alltid ha en knepig vinkel att ta hänsyn till. ett par gipsskivor och så får du nog tex strimla plyfa och gradvis lägga på.
Det blir nog jag som gör jobbet, men tyvärr är det som vanligt akut tidsbrist... och det ska bara vara målat
De blir lite jobbigt att bygga på väggen för då måste jag fixa till även på andra sidan annars kommer det se konstigt ut i öppningen då det kommer skilja någon cm i väggens djup.
Så det bästa vore ju om man bara kunde hantera det i skarven i hörnet och köra på att det är 92grader, det borde ju knappast märkas... eller?
 

Bästa svaret

N noone70 skrev:
Det blir nog jag som gör jobbet, men tyvärr är det som vanligt akut tidsbrist... och det ska bara vara målat
De blir lite jobbigt att bygga på väggen för då måste jag fixa till även på andra sidan annars kommer det se konstigt ut i öppningen då det kommer skilja någon cm i väggens djup.
Så det bästa vore ju om man bara kunde hantera det i skarven i hörnet och köra på att det är 92grader, det borde ju knappast märkas... eller?
absolut. skåpen mot väggarna, sen lite annan vinkel på skivan i skarven. så det går det med. du får kanske såga ut lite ur skåpet i hörnet på baksidan, men det är ju ingenting som syns
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.