3 559 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
U-formad berggrund
Har nu mer noggrannt börjat jämföra arkitektritningen med tomtens beskaffenhet. Tomten är något lutande framåt i husets riktning och har en slags U-formad berggrund direkt under huset, (från sida till sida).
För att minska sprängkostnaderna funderar jag på att fylla ut mittfördjupningen med den sprängsten som sprängs loss från sidorna. Marken lutar ju framåt så det borde inte bli problem med vattensamlingar i mitten.
Det jag undrar över är om det kan bli bristningar i grundplattan om makadamet vilar ömsom på bergrund och ömsom på sprängsten? Har jag missat några andra aspekter i detta?
mvh
David
För att minska sprängkostnaderna funderar jag på att fylla ut mittfördjupningen med den sprängsten som sprängs loss från sidorna. Marken lutar ju framåt så det borde inte bli problem med vattensamlingar i mitten.
Det jag undrar över är om det kan bli bristningar i grundplattan om makadamet vilar ömsom på bergrund och ömsom på sprängsten? Har jag missat några andra aspekter i detta?
mvh
David
Tack för svaret. Om man låter en del kross ligga kvar på berget, är det fortfarande risk för spänningar?
Hur djupt lager kross bör det vara under hela grunden innan vi lägger på makadamet? Bör även krosset vibreras såsom makadamet?
Eller är det lika bra att spränga ner helt och frakta bort allt? Av tidigare diskussioner förstår jag det kan kosta en hel del... :'(
mvh
David
Hur djupt lager kross bör det vara under hela grunden innan vi lägger på makadamet? Bör även krosset vibreras såsom makadamet?
Eller är det lika bra att spränga ner helt och frakta bort allt? Av tidigare diskussioner förstår jag det kan kosta en hel del... :'(
mvh
David
Jag är nog en aning otydlig. :-[
Vad jag menar är att jag funderar på att fylla ut mittfördjupningen med den sprängsten som sprängs loss från sidorna för att få en så plan yta som möjligt. Sedan lägger jag makadam över hela ytan och gjuter en platta. På detta sätt borde jag slippa spränga så mycket och borttransportera sprängstenen. Kostnadseffektivt?
Om bergkrosset i mitten vilar direkt på berg borde det väl inte vara risk för spänningar, eller? ??? Om bergkrosset inte är för stort vill säga.
Om jag förstår dig rätt trodde du att jag skulle skippa makadammet på sidorna och lägga plattan direkt på berggrunden på sidorna. Detta tänkte jag givetvis inte.
Men för att vara på säkra sidan undrar jag om det ändå kan bli spänningar jämfört om jag sprängt "platt" från början.
Jag borde nog förtydliga att marken i mittefördjupningen lutar framåt så vattnet stannar inte i grunden.
Fast det kanske är smartare att bygga en krypgrund i stället. Den är bättre på att ta upp nivåskillnader.
mvh
David
Vad jag menar är att jag funderar på att fylla ut mittfördjupningen med den sprängsten som sprängs loss från sidorna för att få en så plan yta som möjligt. Sedan lägger jag makadam över hela ytan och gjuter en platta. På detta sätt borde jag slippa spränga så mycket och borttransportera sprängstenen. Kostnadseffektivt?
Om bergkrosset i mitten vilar direkt på berg borde det väl inte vara risk för spänningar, eller? ??? Om bergkrosset inte är för stort vill säga.
Om jag förstår dig rätt trodde du att jag skulle skippa makadammet på sidorna och lägga plattan direkt på berggrunden på sidorna. Detta tänkte jag givetvis inte.
Men för att vara på säkra sidan undrar jag om det ändå kan bli spänningar jämfört om jag sprängt "platt" från början.
Jag borde nog förtydliga att marken i mittefördjupningen lutar framåt så vattnet stannar inte i grunden.
Fast det kanske är smartare att bygga en krypgrund i stället. Den är bättre på att ta upp nivåskillnader.
mvh
David
Klicka här för att svara