15 005 läst ·
33 svar
15k läst
33 svar
Tyska kablar?
Sida 1 av 3
Efter att ha googlat på pris på kablar har jag funnit att tyskarna har billigare kabel. 
Vad är det som gäller, är en kabel för jordförläggning som finns i Tyskland (tex NYY-J) godkänd i detta land, eller har vi speciell lagstiftning inom elområdet? Säljs på svenskspråkiga siter, men det säger ju inte mycket... http://agrix.se/belysning-och-el/kablar-och-tillbehor/
Pris för denna är:
3G1,5 - 0,51 EUR/m
3G2,5 - 0,75 EUR/m
3G4 - 1,15 EUR/m
Det är ungefär halva priset mot N1XV-U som vi har i Sverige(?)
Vad är det som gäller, är en kabel för jordförläggning som finns i Tyskland (tex NYY-J) godkänd i detta land, eller har vi speciell lagstiftning inom elområdet? Säljs på svenskspråkiga siter, men det säger ju inte mycket... http://agrix.se/belysning-och-el/kablar-och-tillbehor/
Pris för denna är:
3G1,5 - 0,51 EUR/m
3G2,5 - 0,75 EUR/m
3G4 - 1,15 EUR/m
Det är ungefär halva priset mot N1XV-U som vi har i Sverige(?)
Den kabel som du länkar till kostar enligt länken ca 13:-/m hel rulle, för motsvarande jordkabel hos Ahlsell betalar jag ca 10:-/m och då kapad till önskad längd, 5g1,5 Tyskland 22:-/m hel rulle, Ahlsell ca 15:-/m kapad längd osv. Så inte var det nått kanonpris.
Ps
Hos Ahlsell
5g2,5 ca 13:-/m
5g6 ca 28:-/m
Ps
Hos Ahlsell
5g2,5 ca 13:-/m
5g6 ca 28:-/m
Redigerat:
Den länken visar inte priset i Tyskland, utan att den finns på svenska sidor. Priset i Tyskland för 3G1,5 är ca 5 :-/m inklusive 22% moms.
Tyska priser: http://www.elektro-wandelt.de/Kabel...bel-NYY-J-Schutzleiter/Erdkabel-NYY-J-1-5-mm/
Är den godkänd i Sverige?
Tyska priser: http://www.elektro-wandelt.de/Kabel...bel-NYY-J-Schutzleiter/Erdkabel-NYY-J-1-5-mm/
Är den godkänd i Sverige?
Redigerat:
Finns här för 14kr/m: http://agrix.se/belysning-och-el/kablar-och-tillbehor/nyy-j-kabel/
Condrad.se säljer också samma kabel men det är knappast ett riktmärke för om den är godkänd i Sverige...
Condrad.se säljer också samma kabel men det är knappast ett riktmärke för om den är godkänd i Sverige...
Jag antar att jordledaren måste också vara full storlek, inte sant? I storbritannien finns kabel "Twin&Earth" med t.ex. 1.5 mm2 fas och nolla och 1 mm2 jord och jag skulla knappast använda den i andra EU-länder.GK100 skrev:
Nu gällde det "Tyska kablar"
och just NYY-J som fyller kraven nämnt ovan dvs 0.6/1 kV och byggda i enlighet med harmoniserad standard. Den typen var inte ovanlig bland elverken i SE för ganska länge sen när man började lämna EKKJ/FKKJ/AKKJ dvs det vi nu känner som N1XE där.
Kolla data och tex CENELEC-HAR-HD603 så behöver man inte tveka så mycket, just centraleuropeisk och svensk elteknik har varit nära sammanflätade i > 100 år så där finns inte så många verkliga fallgropar/faror.
Kolla data och tex CENELEC-HAR-HD603 så behöver man inte tveka så mycket, just centraleuropeisk och svensk elteknik har varit nära sammanflätade i > 100 år så där finns inte så många verkliga fallgropar/faror.
Kan någon hjälpa mig att förstå om (N)YM(St)J är tyska motsvarigheten till eklk/eqlq?
Till exempel:
http://www.kabelscheune.de/N-YM-ST-J-Mantelleitung-abgeschirmt/Mantelleitung-geschirmt-N-YM-ST-J-3x1-5-1-5-qmm.html
Tänkte besätlla lite smått och gott från ett ställe där de har 5g1,5 i metervara för 1,09€/m och 3g1,5 för 0,74€/m. Om den kabeln funkar som ersättning för eklk /eqlq så hade det varit perfekt eftersom jaghåller på att fixa lite belysning och uttag i mina uthus.
Till exempel:
http://www.kabelscheune.de/N-YM-ST-J-Mantelleitung-abgeschirmt/Mantelleitung-geschirmt-N-YM-ST-J-3x1-5-1-5-qmm.html
Tänkte besätlla lite smått och gott från ett ställe där de har 5g1,5 i metervara för 1,09€/m och 3g1,5 för 0,74€/m. Om den kabeln funkar som ersättning för eklk /eqlq så hade det varit perfekt eftersom jaghåller på att fixa lite belysning och uttag i mina uthus.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag antar att det skiljer en hel del på Ahlsell och Ahlsell i det här landet. Här i Umeå är inte privatpersoner över huvud taget välkomna men skulle man mot förmodan kunna handla där så är priserna långt ovanför ordinarie pris. Via företaget har jag runt 70% rabatt där men det säger lite om vad grejerna egentligen kostar, i alla fall här i Umeå.elmont skrev:
Knepigt ställe det där.
Nej den kan du jämföra med kulo EKRK. Använd det nutida (sen 30-år) gemensamma sättet för beteckningar så kan man lätt jämföra direkt. Det tråden började med dvs NYY-J är motsvarigheten till beteckningssystem som vårt med E, K, J, L, R osv i olika kombinationer alltså äldre och lokalt skilda sätt som är svårare att jämföra som ej insatt.jokamp skrev:Kan någon hjälpa mig att förstå om (N)YM(St)J är tyska motsvarigheten till eklk/eqlq?
Till exempel:
[länk]
Tänkte besätlla lite smått och gott från ett ställe där de har 5g1,5 i metervara för 1,09€/m och 3g1,5 för 0,74€/m. Om den kabeln funkar som ersättning för eklk /eqlq så hade det varit perfekt eftersom jaghåller på att fixa lite belysning och uttag i mina uthus.
Jag tycker det var svårt att skilja EKRK från EKK i det tyska systemet. https://de.wikipedia.org/wiki/Typenkurzzeichen_von_Leitungen
Min tyska är dock inte riktigt vad den borde vara....
Jag får det till att N= Normkabel, Y=PVC-isolering, M=Mantlad ledning, J= Gulgrön ledare finns
Det kanske är det där med mantlad som gör att den blir som EKRK, men det syns på exemplet ingen aluminiummantel...
ST får jag till att det är en kabel med förstärkt mantel för höga belastningar, S=Segelduk, T=Tross?
Min tyska är dock inte riktigt vad den borde vara....
Jag får det till att N= Normkabel, Y=PVC-isolering, M=Mantlad ledning, J= Gulgrön ledare finns
Det kanske är det där med mantlad som gör att den blir som EKRK, men det syns på exemplet ingen aluminiummantel...
ST får jag till att det är en kabel med förstärkt mantel för höga belastningar, S=Segelduk, T=Tross?
Ja därför bäst att följa nya gemensamma systemet men tyvärr är det ganska okänt här trots lång tid i verkan. Men vill man ha en liten lathund för liknande de som bör vara aktuella här på BH kan man grovt sätta:
N1XV - NYY-J om man nu inte direkt går på den gemensamma nutida beteckningen dvs N1XV och jämför helt lika.
EKKJ - NYCY för rejäl jordkabel med skärm.
EKK - NYM-J inga konstigheter jfr tex de ofta förekommande i byggvaruhusen med finsk beteckning MMJ m.fl.
N1XV - NYY-J om man nu inte direkt går på den gemensamma nutida beteckningen dvs N1XV och jämför helt lika.
EKKJ - NYCY för rejäl jordkabel med skärm.
EKK - NYM-J inga konstigheter jfr tex de ofta förekommande i byggvaruhusen med finsk beteckning MMJ m.fl.
