tommib
Ok, men är det då tillägget ST som gör att NYMST-J blir EKRK?

Det här var ju väldigt intressant då de tyska näthandlarna var väldigt mycket billigare och hade ett intressant sortiment på t.ex. styrkablar med 12x0,75 som jag skulle ha nytta av i ett litet projekt... Tyvärr anger de inte så noga vilken kabeltyp det är mer än att den är PVC-isolerad...

Jag håller med om att det nya systemet är mer specifikt men det är lite mer svårsmält....

Ja (St) är aluminiumskärmen, sen att jag sätter den som lik EKRK bygger bara på märkdata i spänning dvs 05 och inte 07 som för typerna under EKLK, historiskt en svensk kabeltyp och tidigare robust med dubbel PVC-mantel sentida är en annan femma. Nu är det mest frågan om några mått i häradet 0.1 mm och olika nationella sätt att ange detta i standarder men kan inte se att man rakt av ska sätta den som ersättare för EKLK här på BH. I praktiken är den minst likvärdig diverse nutida EQLQ m.fl men bäst att inte leda folk i fördärvet på internetforum. :)

Styrkablar finns i oerhört många fasoner och de flesta har inte sin källa här i SE, är det nån särskild typ du kollat på där?

tommib
Jag kikade lite på den här http://www.kabelscheune.de/Steuerleitung/Steuerleitung-Flex-JZ-12x0-75-qmm-grau.html
Det jag ska ha den till är styrning av reläer i elcentralen från en extern box med 24V. Det vore snyggare om det bara går en kabel mellan centralen och burken istället för 5-6 SXK.

Tidigare funderade jag också på styrning av markiser och behövde en sexledare men nu har jag tänkt om och matar dem från varsitt håll istället och då går det bra med helt vanlig EKLK 5G1,5 (som lämnar en tändtråd till belysningen också)

Edit: Nu hittade jag den här också, som passar ännu bättre. http://www.kabelscheune.de/NYM-Mantelleitung/Mantelleitung-NYM-JZ-7x1-5-qmm.html Finns också med tolv ledare...

Redigerat:
Det är ju en kabel avsedd för användning där det kan röra sig dvs Flex och med ledare typ RK men den går att använda som du tänkt. Sök på Y-JZ, Y-JO så hittar du de liknande typiska "Ölflex" kablarna från många leverantörer, jfr sen med Ahlsell.

Ja med NYM är du bättre på det så alla känner sig hemma.

Det verkar som om tyskarna har enkardeliga kablar ("EK") och mångkardeliga ("RK"), men inte gärna flerkardeliga("FK"). Känns lite dumt att blanda in RK i installationer här hemma, men gör det något?

(Hoppas jag fattat rätt om namnen, rätta gärna)

FK finns i Tyskland men bara 10 mm2 och grövre.

-MH- skrev:
Det verkar som om tyskarna har enkardeliga kablar ("EK") och mångkardeliga ("RK"), men inte gärna flerkardeliga("FK"). Känns lite dumt att blanda in RK i installationer här hemma, men gör det något?
Tja, man får exv. vara försiktig med val av kopplingsklämma. Wago "standard" 773 fungerar t ex inte med RK i mindre dimensioner än 4mm², så då får man exv. ta en Wago 222 istället. Och om man blandar under skruvöverfall osv så får man naturligtvis se upp, men då går det ju alltid att lösa med ändhylsa (fast då behöver man ytterligare en presstång i verktygslådan).

Problemet "här" är ju att den kabel med RK man köper i butik inte är godkänd för fast installation, men är kabeln det, så skall det ju inte vara några större problem.

Blev det någon beställning från elektro-wandelt? Jag med mina begränsade tyskakunskaper kan inte riktigt reda ut vad frakten blir. Men pris per meter är lockande.

Skaffa ett kundnummer hos tex Malmbergs så slipper du handla i Tyskland priserna är ungefär dom samma. OCH då får du FK

elmont skrev:
Skaffa ett kundnummer hos tex Malmbergs så slipper du handla i Tyskland priserna är ungefär dom samma. OCH då får du FK
Funkar det som privatperson?

Vet ej men annars är det mycket enkelt att registrera en enskild firma och då är det i alla fall inga problem. Eller så kanske du känner någon som driver ett företag och du får handla genom h*n.

Det känns som att man ska tjäna lite mer än en tusenlapp om man ska registrera en firma för att göra ett inköp. I allmänhet behöver det inte vara svårare att beställa från tyskland. Det som brukar vara svårt är dels att förstå om butiken är seriös och dels att få till en frakt som funkar för privatpersoner (inte dyker upp mitt på dagen utan förvarning).

Det som jag ser som det sämsta med dom Tyska trådarna var väl att det var endera EK eller RK vilka är betydligt mer besvärliga att jobba med. EK är väl av dom två minst dålig medans RK är direkt olämplig.
Och om du registrerar en firma så kan du ha nytta av det på mycket mer än lite tråd.

Mitt pris som servicetekniker (ingen speciell rabatt förutom deras vanliga 37% som de ger till alla) på Malmbergs är 1,82 kronor per meter för deras billigaste FK 1,5 mm2. 100 meter FK på elbutik.se (Nexans 1,5 mm2) ligger på 324 kronor.
En viss skillnad.
Artiklar såsom LED-armaturer skiljer det några enstaka kronor på mitt pris och samma armatur på elbutik.se.

Däremot om man köper något annat från Malmbergs än deras egna märken så betalar du lika mycket eller mer som i vilken butik som helst. T.ex en vanlig E14 LED-lampa från Philips betalar jag 63 spänn för medan motsvarande Malmbergslampa går på 29 kronor. Då kan man nästan köpa billigare kvalitétslampor på Ica/Coop.

Malmbergs har även dyra "kinagrejer" såsom LED-slingor identiska med eBay-varianterna fast för 350 spänn för 5 meter.

(Moms inräknat på alla priser)

Letar efter 4x50-kabel men den verkar bara finnas med sektorformade ledare i Tyskland ( NAYY-J 4x50 ) ?
I Sverige kör man ju med runda ledare nu för tiden och de är väl något lättare att ansluta även om de andra går att forma till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.